Princíp hier
StoryEditor

Princíp hier

16.01.2023, 12:25

Jedným z hlavných cieľov športovej prípravy detí je zvládnutie čo najväčšieho počtu rôznych činností (zručností) ako východísk pre neskorší nácvik techniky danej športové disciplíny a ako predpokladu pre tréning v neskoršom (dorasteneckom, juniorskom a seniorskom) veku.

Treba maximálne využiť čas v priebehu tréningu na dôležitosti

Väčšinou sa jedná o množstvo zložitých zručností (v športových hrách či v gymnastike) alebo o dokonalé zvládnutie relatívne malého počtu zručností (v atletike alebo v plávaní). Vedľa určitej vyššie popísané organizácie tréningu je tiež nevyhnutné organizovať cvičenia, ktoré by čo najlepšie zodpovedali vekovým a vývojovým zvláštnostiam detí. Jedným zo zásadných východísk športovej prípravy detí, ktoré vedie k naplneniu tejto požiadavky, je tzv. princíp. Predstavujeme si pod tým vytvorenie takého tréningu, v ktorom je všetka činnosť, alebo aspoň jej väčšina realizovaná formou hry. Jedná sa vlastne o akúsi filozofiu trénera, ktorá hovorí, že takmer všetko v športovej príprave môže byť riešené formou hier. A prečo vlastne formou hier? Na túto otázku nie je možné odpovedať jednou vetou. Príčina totiž vychádza z mnohých biologických, psychologických, pedagogických a iných zákonitostí vývoja detí. Veľmi stručne by sme však mohli povedať, že deti potrebujú na svoj vývoj veľa rôznych podnetov, ktoré si môžu sami chytiť, skúšať, preskúmavať a riešiť.

Nie je vhodné využívať psychický tlak (musíš, nesmieš...)

 Pri ňom totiž deti veľmi rýchlo strácajú záujem a motiváciu. Najlepšiu cestu k záujmu naopak vytvára zvedavosť, túžba niečo si skúsiť alebo určitá výzva, či to alebo ono dokážem. Tým sú vytvorené základy pre zaujatie danou činnosťou. Hra umožňuje deťom spontánne rozhodovanie, emocionalitu a zážitok. Tréner by tiež nemal dopustiť, aby výkon v hre bol dôležitejší ako hranie sa. Aspoň u menších detí. Hra vytvára predpoklady pre tvorivé riešenie situácií a tréner by mal vždy podporovať toto hranie sa, pretože len pri ňom sa môžu deti rozvíjať. Zásadnou chybou by bolo deti obmedzovať v ich spontánnosti a trvať na striktnom riešení situácií. To je možno kontraproduktívnejšie, než keby deti vôbec nehrali. Deti sa musia učiť, ako riešiť situácie samy, ako byť úspešné a sebavedomé, a práve hry sú najlepšou školou, kde sa tieto znalosti a zručnosti dajú získať.

01 - Modified: 2024-11-11 10:55:23 - Feat.: - Title: Stres je reakcia organizmu na záťažový podnet 02 - Modified: 2024-11-11 10:52:29 - Feat.: - Title: Laura Frličková sa už teší na preteky so svojím atletickým vzorom Viktóriou Forster 03 - Modified: 2024-11-08 09:00:01 - Feat.: - Title: Šport pomáha ľuďom objavovať skryté rezervy a potenciál 04 - Modified: 2024-11-08 08:53:10 - Feat.: - Title: Atlétkou roka 2024 je Gabriela Gajanová 05 - Modified: 2024-11-04 11:59:00 - Feat.: - Title: S prichádzajúcim stresom sa mení aj spôsob dýchania
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/trening, menuAlias = trening, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
15. november 2024 00:07