Nižšia kvalita, zvyšujúca sa cena a dlhé dodacie lehoty. To sú hlavné dôvody, prečo stále viac značiek premýšľa o návrate výroby späť do Európy. Adidas so svojou rychlotovárňou v nemeckom meste Ansbach je prvý, kto sa k tomuto kroku odhodlal.
Až doteraz sa drvivá väčšina nielen bežeckého vybavenia vyrábala v továrňach v juhovýchodnej Ázii. Výnimku tvorili niektoré z limitovaných edícií a ručne vyrábané produkty prémiovej kvality.
Teraz sa však situácia výrazne zmení, keď Adidas na konci mája ohlásil otvorenie nových tovární priamo na území Nemecka. Do svojej vlasti sa táto značka s výrobou vracia po viac ako 20 rokoch.
Dôvodov, prečo sa Adidas odhodlal k návratu výroby do Európy, je hneď niekoľko. Prvý a najzásadnejší z nich je pokrok v robotike a v automatizácii výroby, vďaka ktorému je možné konkurovať dvíhajúcim sa výrobným cenám v ázijských továrňach. Novootvorené továrne majú byť z väčšej časti ovládané práve mechanickou silou, čo výrazne zníži náklady na výrobu finálnych produktov.
Druhým dôvodom je skrátenie dodacích lehôt, keď pri výrobe v ďalekej Ázii nebolo výnimkou čakať na nový tovar aj niekoľko mesiacov.
Podľa slov Herberta Hainera (výkonný riaditeľ firmy Adidas) totiž zákazníci chcú najnovšie a najvyspelejšie produkty a chcú ich hneď. Táto požiadavka by potom mala "rychlotováreň" umiestnená priamo v Nemecku splniť dokonale.
Hainer navyše dodáva: "Ako výrobca športového vybavenia veľmi dobre vieme, že rýchlosť víťazí. Preto sme rýchlosť určili ako jeden z hlavných cieľov nášho strategického obchodného plánu. S rychlotovárňou Adidas vykonáme revolúciu celého športového priemyslu, ktorý sa neustále mení a ktorého zákazníci chcú neustále novšie a lepšie produkty. Kvôli tomu prichádzame s novými továrňami priamo v Nemecku a so špičkovými nemeckými technológiami. "
Rýchlejšia výroba, rýchlejší vývoj
Postavenie továrne blízko samotného vývoja by navyše mohlo výrazne urýchliť technologický pokrok a je dosť možné, že v najbližších rokoch sa dočkáme väčšieho počtu nových materiálov a výrobných postupov, ktoré posunú bežecké tenisky zase o kus ďalej.
Osobne najviac dúfam v zlepšenie dostupnosti "nedostatkových" modelových radov. V súčasnosti je totiž smutnou tradíciou, že sa predobjednané zásoby obľúbených produktov vypredajú v priebehu niekoľkých málo týždňov a ďalšie doobjednávky už nie sú kvôli zdĺhavej výrobe možné. Zákazníkom potom nezostáva nič iné, len čakať dlhé mesiace na novú kolekciu, v ktorej sa však už vytúžené tenisky alebo oblečenie nemusia objaviť.
V momente, keď sa produkcia presunie priamo k cieľovým zákazníkom, bude možné oveľa pružnejšie reagovať na reálny dopyt a nezostáva len dúfať, že tejto skutočnosti bude Adidas hojne využívať.
Nemecko, USA a ďalšie
Jednou továrňou v Nemecku navyše tento revolučný projekt nekončí, už v budúcom roku sa chystá otvorenie podobnej továrne v USA a v dohľadnej dobe by Adidas mal mať výrobňu v každej obchodne dôležitej krajine.
Ak spočítame očakávanú produktivitu nemeckej a americkej továrne, mali by sme dostať číslo jeden milión párov bežeckých tenisiek ročne, čo by mal byť dostatočný objem, aby uspokojil západoeurópsky trh.
Sériová výroba nemeckých tenisiek by mala začať už na budúci rok, ale ešte tento rok sa môžeme tešiť na 500 prototypov určených priamo na predaj.