Každá firma hľadá talentovaných a nadaných ľudí. Väčšina zamestnávateľov pri výbere uchádzačov skôr odradí, než si získa. Tu je prehľad dôvodov, prečo firmy (ne)chtiac odrádzajú nové talenty.
1. Príliš veľa požiadaviek
Zamerajte sa na inzeráty, prostredníctvom ktorých hľadáte nových ľudí. Väčšina firiem v ponukách práce len kladie svoje nároky, no nesnaží sa pracovnú pozíciu zatraktívniť pre uchádzača. Snažte sa v inzeráte komunikovať ľudsky a doslova "predajte" pracovné miesto bez toho, aby ste najprv spísali dlhý zoznam vlastností a požiadaviek, ktoré nový človek musí mať.
2. Zdĺhavé preverovanie
Ak uchádzačovi trvá hodinu, kým vyplní firemný dotazník či rôzne náborové formuláre, najlepší ľudia sú už dávno v inej spoločnosti. Zistite si, koľko ľudí opustí stránku s dotazníkmi skôr, než ich stihne dokončiť. Takto odchádzajú talentovaní ľudia tam, kde nemusia absolvovať zdĺhavý, náročný a v konečnom dôsledku aj neefektívny proces prijímania.
3. Formálna komunikácia
Ako komunikujete s uchádzačmi o prácu? Ak používate výrazy typu “Vaša žiadosť bola prijatá”, zabudnite na úspech. Miesto toho prejavte nadšenie, napríklad takto: “Vďaka, že máte záujem o prácu v našej firme. Dajte nám prosím pár dní na to, aby sme si preštudovali Váš životopis. Určite Vás budeme kontaktovať.” A vyhnite sa vetám ako “Kontaktovať budeme len vybraných uchádzačov”. Viete to predsa urobiť aj lepšie.
4. Zlé alebo žiadne hodnotenie
Ak nedávate svojim ľuďom spätnú väzbu, pripravte sa na tvrdý úder. Pre zamestnancov je dôležité dostávať či už pozitívnu alebo negatívnu kritiku, aby sa mohli posunúť ďalej a robiť veci lepšie. Nemáte nastavený žiadny systém hodnotenia alebo sa vyhýbate stretnutiam, na ktorých by ste museli povedať pravdu? Chyba. Týmto spôsobom vám všetci nadaní ľudia odídu skôr, ako si to stihnete všimnúť.
5. Firemná politika
Tajomstvo udržania talentov vo firme tkvie aj v mzdovej politike. Ak zamestnanec príde za vami s tým, že žiada o vyšší plat a vy mu poviete: “Je mi to ľúto, ale výplatu vám môžem zvýšiť len o dve percentá, lebo firemná politika…”, ďalej nemusíte ani pokračovať. To je všetko, čo zamestnanec potrebuje vedieť o tom, akú predstavuje hodnotu pre firmu.
6. Kradnutie nápadov
Hovorí sa, že informácia je sila. Ak ľudia používajú informácie aby porazili jeden druhého, vašim klientom to nič dobré nedá. Ak vo vašej firme zamestnanci radšej svoje nápady neprezentujú, aby im ich niekto neukradol, vesmír sa vám snaží niečo povedať.
7. Nespravodlivosť
Kultúra firmy, v ktorej sú “vtieraví” kolegovia odmeňovaní a tí, čo poctivo nesúhlasia, trestaní, nie je v poriadku. Život je príliš krátky na to, aby ste pracovali na takomto mieste. Na svete predsa existujú viaceré možnosti, ako sa môžete angažovať a spolupracovať s ľuďmi a spoločnosťami, ktoré za to naozaj stoja.