V týchto stále obydlených termitích hradoch žil hmyz ešte za čias mamutovWikimedia/

Vedci zostali v šoku. Objavili obrovské termitiská, v ktorých stále žije hmyz. Boli aktívne už v čase, kedy po Zemi chodili mamuty

ČTK08.07.2024., 11:00h

Výskumníci v Juhoafrickej republike objavili termitiská, ktoré sú aktívne už viac ako 30-tisíc rokov.

Vedecký tím univerzity v juhoafrickom meste Stellenbosch použil metódu rádiouhlíkového datovania a zistil, že niektoré termitiská v blízkosti rieky Buffels v oblasti Namaqualand sú odhadom staré až 34-tisíc rokov.

„Vedeli sme, že sú staré, ale nie až také staré," povedala pre agentúru AP Michele Francisová, odborníčka z univerzity Stellenbosch, ktorá štúdiu viedla.

Mravce sú inteligentnejšie, ako sme si mysleli. Vedci zistili, že svojim zraneným druhom vykonávajú operácie aby ich zachránili

Toto zistenie podľa nej znamená, že tieto termitiská existovali už v čase, keď sa v iných častiach Zeme preháňali šabľozubé tigre a mamuty, a veľké časti Európy a Ázie boli ešte pokryté ľadom.

Vedci už objavili skamenelé termitiská, ktorých vek sa odhaduje na milióny rokov. Najstaršie obývané termitiská pred touto štúdiou boli známe z Brazílie - ich vek je podľa vedcov asi 4000 rokov. Tieto hmyzie paláce sú viditeľné aj z vesmíru.

Podľa Francisovej sú termitiská v Namaqualande termitou verziou bytového komplexu a dôkazy ukazujú, že boli počas celej svojej existencie trvalo obývané.

Skúmali ich v Maďarsku

Termitie kopce sú známym a presláveným znakom krajiny Namaqualandu, ale nikto netušil, ako sú staré, kým neboli vzorky z nich odvezené do Maďarska na datovanie rádiouhlíkovou metódou. „Ľudia netušia, že sa tu zachovala výnimočná, pradávna krajina,“ povedala Francisová.

Niektoré z najväčších termitísk, ktoré sú lokálne známe ako „heuweltjies“, čo v afrikánštine znamená „malé kopce“, siahajú až do hĺbky troch metrov a ich podzemná sieť chodieb môže byť dlhá až 30 metrov.

19. september 2024 14:50