Nepokojný a krátky spánok ovplyvňuje náš pocitový vek.Canva/

Cítiš sa, akoby si za noc zostarol o desať rokov? Vedci skúmali ako ovplyvňuje spánok vnímanie nášho veku

iDnes.cz06.04.2024., 10:30h

Niekedy môže mať človek po prebudení pocit, že cez noc zostarol. Teraz to však dokázali aj závery štúdie. Čo spôsobuje, že je náš pocitový vek vyšší ako ten reálny?

Vedci urobili dva výskumy, aby zistili, či spánok môže ovplyvniť to, aký starý si človek pripadá. Výskumníci zo Štokholmského Karolinského inštitútu publikovali svoje závery v časopise Proceedings of the Royal Society B, píše portál iDnes.cz.

Vplyv dĺžky spánku

Najprv požiadali 429 účastníkov, aby počas tridsiatich dní zaznamenávali, ako staro sa cítia a tiež to, koľko nocí mali pocit, že sa nevyspali dostatočne dobre. Analýza ukázala, že za každý deň nedostatočného spánku sa subjektívne vnímanie veku zvýšilo o 0,23 roka.

Vedci vyzývajú na ukončenie zmeny času. Zvyšuje riziko dopravných nehôd a spôsobuje zdravotné problémy

Potom bolo 182 ľudí zaradených do štúdie, v rámci ktorej im cielene obmedzili spánok. V posteli mohli stráviť len štyri hodiny za noc, pričom experiment trval dva dni. Výsledkom bolo, že účastníci experimentu sa po prebudení cítili takmer o štyri a pol roka starší, než ľudia, ktorí v posteli strávili deväť hodín.

Štúdia tiež odhalila, že prechod od pocitu extrémnej bdelosti k pocitu extrémnej ospalosti bol v oboch štúdiách spojený s pocitom, že človek zostarol o desať rokov.

ANKETA
Cítiš sa po nekvalitnom spánku starší, než v skutočnosti si?

Vek je len číslo

„Mnoho ľudí sa cíti mladšie, než je ich reálny vek. Zatiaľ čo u mladších jedincov je tento jav menej častý, po tridsiatke a ďalej sa rozdiel medzi tým, koľko máme rokov, a tým, ako starí sa cítime, stáva výraznejším,“ uvádza štúdia.

Nové výskumy podľa vedcov naznačujú, že spánkové návyky môžu hrať rolu v tom, ako starý sa človek cíti. „Ukazuje sa, že pocit, že sme mladší, než je náš skutočný vek, je spojený s dlhším životom, lepším duševným a fyzickým zdravím a pozitívnejšími psychickými vlastnosťami,“ uvádza štúdia.

Večierka o deviatej je novým trendom medzi mladými. Spánok je pre nich omnoho dôležitejší než párty do rána

Výsledky podľa vedcov „ukazujú, že spánok a ospalosť zohrávajú zásadnú úlohu pri utváraní nášho pocitového veku“ a že „naše vnímanie veku je pozoruhodne tvárne“. V závere štúdie autori uvádzajú, že dostatočný spánok je pravdepodobne kľúčový faktorom v pre udržanie pocitu mladosti.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

03. máj 2024 08:47