Ešte sme na Mars ani nevkročili a už ho ničíme.X/Nasajpl/

Ešte sme na Mars ani nevkročili a už ho ničíme. Červenú planétu sme znečistili s tisíckami kilogramov odpadu

Michal Čiernik02.02.2024., 13:00h

Od prvého pristátia pred viac ako 50 rokmi sme na Mars podovážali tony odpadu. Nová mapa so zábermi z červenej planéty ukazuje trosky vesmírnych plavidiel, ktoré sme tam poslali.

Najnovšie sa na marťanskú hromadu odpadu pridal aj vrtuľník Ingenuity od NASA. Za 53 rokov sa na na našej najbližšej planéte nahromadil odpad všemožného druhu. Od kusov kovového pristávacieho zariadenia, tepelných štítov, použitých padákov, či zničených listov rotora a vrtákov.

Sedem ton odpadu

Cagri Kilic, profesor leteckého inžinierstva na univerzite v Západnej Virgínii, odhaduje, že na Marse je už neuveriteľných 7118 kilogramov ľudského odpadu. Príkladom je ruský pristávací modul Mars 2, ktorý sa stal prvým človekom vyrobeným objektom, ktorý sa dotkol povrchu Marsu, keď havaroval v máji 1971.

Je tu tiež Beagle 2, britská kozmická loď, ktorá pristála na Červenej planéte v decembri 2003, ale následne sa stratila. Teraz sa k nim pripojil vrtuľník NASA ‘Ingenuity‘, ktorý už nie je schopný letu  po tom, čo 18. januára rozbil jeden z jeho rotorových listov.

Misia prvého lietajúceho stroja na inej planéte je na konci. Vrtuľník na Marse je poškodený, prekonal však očakávania

Všetky tieto kozmické lode, samozrejme, preukázali pozoruhodný výkon, ktorým je dosiahnutie planéty vzdialenej 54 miliónov kilometrov – a mnohé z nich po pristátí vykonali hodnotné vedecké experimenty. Ale akonáhle stroje prestanú pracovať, zostanú zapadnuté prachom a planétu premieňajú na smetisko.

Ekologické vesmírne cestovanie

Dr James Blake, výskumník vesmírneho odpadu na University of Warwick, povedal MailOnline, že budúce misie na Mars by mali byť „navrhované s ohľadom na udržateľnosť“.

Mohli by to byť návrhy kozmických lodí, ktoré nevyhadzujú komponenty, keď pristanú na Marse, alebo sa môžu vrátiť späť na Zem, keď sa ich misia skončí. „So súčasnou technológiou stále existuje nešťastná rovnováha, ktorú je potrebné dosiahnuť medzi vedeckými objavmi a vplyvom misií na prírodné prostredie týchto vzdialených svetov,“ vysvetlil Blake.

Nová mapa odhaľuje polohy úlomkov z kozmických lodí, ktoré pristáli na Marse za posledných 53 rokov.

X/Scienceinfocha/

Podľa vedca by budúce pilotované misie na Mars mohli pristáť na planéte a potenciálne zhromaždiť vesmírny odpad, ale to sa nemusí stať niekoľko desaťročí.

Historické artefakty

Profesorka Alice Gormanová, vesmírna archeologička z Flinders University v Austrálii, pre MailOnline uviedla, že nefunkčné pristávacie moduly sú „archeologickým záznamom ľudského kontaktu s Marsom“. Je teda dosť pravdepodobné, že budúce kolónie ľudí budú hľadať tieto relikvie ako historické artefakty v podstate rovnakým spôsobom, akým ich hľadajú archeológovia tu na Zemi.

Podľa odborníka na robotiku Cagri Kilica je väčšina robotov stále neporušená a vesmírne agentúry ich považujú skôr za historické pamiatky než za vyhodený odpad. „Opotrebenie si vyberá svoju daň na všetkom na povrchu Marsu,“ napísal v roku 2022 v článku pre Conversation. „Skutočný dôvod, prečo sú trosky na Marse dôležité, je ich miesto v histórii. Kosmická loď a jej časti sú totiž prvými míľnikmi pre ľudský planetárny prieskum,“ vysvetlil.

29. apríl 2024 16:22