Vedci zostrojili aj pravdepodobnú repliku nájdeného artefaktu.Yt/bbc Reel/brainee X Canva/

Dvetisíc rokov starý artefakt nazývajú prvým počítačom. Je taký zložitý, že ho vedci doteraz nedokážu pochopiť

mor27.05.2023., 11:00h

Od chvíle, keď bol predmet objavený vo vraku gréckej lode pred viac ako storočím v roku 1901, výskumníci žasli nad mechanizmom Antikythera, astronomickej kalkulačky, ktorá sa nám dochovala z antického sveta.

Zariadenie je ručne poháňané a predpokladá sa o ňom, že je staré cez dvetisíc rokov, píše sa na portáli LadBible. Fakt, ako sa starovekým Grékom vôbec podarilo vytvoriť tak prepracovaný nástroj, ktorý je oveľa pokročilejší ako čokoľvek, čo sme v tej dobe videli, necháva vedcov stále bezradných.

Fungoval systémom sledovania nebeského času pomocou Slnka, Mesiaca a piatich planét. Obsahuje tiež kalendár, fázy Mesiaca a vie predpovedať aj jeho zatmenia. Bol sofistikovanejší ako ktorýkoľvek iný nástroj, ktorý by bol vynájdený nasledujúce tisícročie.

Internet je plný šialených a vymyslených teórií. Tento kvíz odhalí, či rozoznáte pravdu od lži

Použili počítačový 3D model

Viac ako storočie po objavení sa vedci z University College London (UCL) domnievajú, že časť záhady vyriešili pomocou 3D počítačového modelovania na rekonštrukciu zariadenia, aby otestovali, či ich návrh funguje.

„Veríme, že naša rekonštrukcia je v súlade so všetkými dôkazmi, ktoré výskumníci získali z doteraz existujúcich pozostatkov,” znie vyjadrenie Adama Wojcika, vedca z UCL.

Tím vo svojej práci opísal celý proces identifikácie záhadného astrolábu. Čerpali z práce predchádzajúcich výskumníkov a použil rôzne matematické metódy a nápisy na mechanizme na vypracovanie nového usporiadania ozubených kolies, ktoré by pohybovali modelmi Slnka, Mesiaca a planét správnym spôsobom.

Neuveriteľná presnosť

Priestor zariadenia má pritom hĺbku len 25 milimetrov. Tím predpokladá, že mechanizmus mohol zobraziť pohyb Slnka, Mesiaca a rôznych planét na sústredných prstencoch. Keďže starí Gréci predpokladali, že Slnko a planéty sa točia okolo Zeme, ich dráhy bolo tým pádom náročnejšie reprodukovať pomocou ozubených kolies.

Stručná história hygienických návykov: Kto sa umýval, bol hriešny. Panovníci vykonávali potrebu aj za skriňami

Vedci tiež prišli s myšlienkou obojstranného ukazovateľa, ktorý nazývajú „dračia ruka“. Ten naznačuje, kedy má nastať zatmenie. Ich výskum nás približuje k skutočnému pochopeniu toho, ako zariadenie Antikythera fungovalo, no stále nie je jasné, či je dizajn správny, alebo ako mohli starí Gréci vyrábať jeho komponenty bez modernejších technológií.

Nie je tiež jasné, na čo sa mechanizmus Antikythera používal. Bola to hračka, učebná pomôcka alebo to malo nejaký iný účel? A ak boli starí Gréci schopní vyrobiť takéto zariadenia, čo ešte dosiahli a neobjavili sme to?

17. máj 2024 02:11