O metaverze si už pravdepodobne počul. Internet je plný správ o novej ére digitálnej konektivity, virtuálnej reality a elektronického obchodu. Technologické spoločnosti sa vo veľkom pripravujú na jeho príchod - spomeňme napríklad akvizíciu giganta Activision Blizzard v hodnote 68,7 miliardy dolárov spoločnosťou Microsoft, píše portál The Conversation.
Okrem toho je tu Facebook, ktorého materská spoločnosť sa premenovala na Meta a Mark Zuckerberg má cieľ premeniť platformu sociálnych médií na „spoločnosť metaverza, ktorá buduje budúcnosť sociálneho prepojenia.“
Nike zase rýchlo získala ochranné známky na predaj virtuálnych Air Jordans a Walmart sa pripravuje ponúkať virtuálny tovar v online obchodoch pomocou vlastnej kryptomeny a nezastupiteľných tokenov (NFT). Všetko to znie naozaj zásadne a vzrušujúco, no čo vlastne to metaverzum je a ako chce zmeniť svet?
„Ako profesor žurnalistiky, ktorý skúmal budúcnosť imerzívnych médií, súhlasím s tým, že metaverzum otvára transformačné príležitosti. Ale vidím aj inherentné výzvy na ceste k mainstreamovému prijatiu,” hovorí Adrian Ma z Metropolitnej univerzity v Toronte.
Vstup do metaverza
Metaverzum je „integrovaná sieť 3D virtuálnych svetov“. Tieto svety sú prístupné cez náhlavnú súpravu virtuálnej reality – používatelia sa v metaverze pohybujú pomocou pohybov očí, ovládačov spätnej väzby alebo hlasových príkazov. Náhlavná súprava pohltí používateľa a stimuluje to, čo je známe ako prítomnosť, ktorá sa vytvára vytváraním fyzického pocitu skutočnej prítomnosti.
„Aby sme videli metaverzu v akcii, môžeme sa pozrieť na populárne hry virtuálnej reality s masívnou podporou pre viacerých hráčov, ako sú Rec Room alebo Horizon Worlds, kde účastníci používajú avatarov na vzájomnú interakciu a manipuláciu so svojím prostredím,” vysvetľuje Ma.
To však ani zďaleka nie je všetko. Hudobníci a zábavné vydavateľstvá experimentujú s usporiadaním koncertov v metaverze. Športový priemysel ho nasleduje, pričom napríklad Manchester City buduje virtuálny štadión, aby fanúšikovia mohli sledovať zápasy a pravdepodobne si aj kúpiť virtuálny tovar.
„Možno najširšie možnosti pre metaverzum však budú v online vzdelávaní a vládnych službách. Toto je populárna koncepcia metaverza: svet založený na VR nezávislý od nášho fyzického, kde sa ľudia môžu stýkať a zapojiť sa do zdanlivo neobmedzeného množstva virtuálnych zážitkov, všetko podporované vlastnou digitálnou ekonomikou.”
Viac ako virtuálna realita
Existujú však výzvy, ktoré je potrebné prekonať predtým, ako metaverzum dosiahne rozsiahle, globálne prijatie. A jednou z kľúčových výziev je „virtuálna“ časť tohto vesmíru. Zatiaľ čo VR sa považuje za kľúčovú zložku receptu metaverza, vstup do neho nie je (a nemal by byť) obmedzený na náhlavnú súpravu VR.
„V istom zmysle môže ktokoľvek s počítačom alebo smartfónom využiť metaverzný zážitok, akým je digitálny svet Second Life. Ponuka širokej dostupnosti je kľúčom k tomu, aby metaverzum fungovalo na základe neustáleho namáhavého boja VR o získanie trakcie u spotrebiteľov,” pokračuje Ma.
Trh VR zaznamenal v krátkom čase pozoruhodné inovácie. Pred niekoľkými rokmi si ľudia zaujímajúci sa o domácu VR museli vybrať medzi drahými počítačovými systémami, ktoré pripútali používateľa, alebo lacnými, no extrémne obmedzenými náhlavnými súpravami založenými na smartfónoch.
Teraz sme boli svedkami príchodu cenovo dostupných, ultra kvalitných, prenosných bezdrôtových súprav, ako je línia Meta's Quest, ktorá sa rýchlo stala lídrom na trhu domácej VR. Grafika je senzačná, knižnica obsahu je robustnejšia ako kedykoľvek predtým a zariadenie stojí menej ako väčšina videoherných konzol. Prečo teda tak málo ľudí používa VR?
„Prinútiť ľudí, aby dokonca používali svoje zariadenia, môže byť problém, pretože sa odhaduje, že iba 28 percent ľudí, ktorí vlastnia náhlavné súpravy VR, ich používa denne. Ako poukázali mnohí tech kritici, revolúcia hlavného prúdu VR, ktorá bola roky sľubovaná, sa z veľkej časti neuskutočnila.”
Virtuálny pohyb, fyzická nepohoda
Existuje množstvo faktorov, od zmeškaných marketingových príležitostí až po výrobné prekážky, prečo sa VR nepresadila vo väčšej miere. Je však možné, že používanie VR je pre značný počet ľudí vo svojej podstate nepríťažlivé, najmä pri častom používaní.
Napriek pôsobivému pokroku v technológii obrazoviek sa vývojári VR stále pokúšajú riešiť „kybernetickú chorobu “ – pocit nevoľnosti podobný kinetóze – ktorý ich zariadenia vyvolávajú u mnohých používateľov.
Štúdie zistili, že fyzické nepohodlie v krku môže predstavovať ďalšiu prekážku, ktorá môže zostať problémom, pokiaľ VR vyžaduje použitie veľkých náhlavných súprav. Existuje tiež výskum, ktorý naznačuje, že ženy pociťujú oveľa vyššiu úroveň nepohodlia, pretože náhlavná súprava je optimalizovaná pre mužov.
A za fyzickými výzvami používania VR je jeho izolačná povaha: „Akonáhle si nasadíte náhlavnú súpravu, ste oddelení od sveta okolo vás,“ píše Ramona Pringle, profesorka a výskumníčka v oblasti digitálnych technológií. Niektorých určite priťahuje VR, aby zažili únik alebo virtuálne interagovali s ostatnými. Ale toto odpojenie od fyzického sveta a nepríjemný pocit odlúčenia od ľudí môže byť značnou prekážkou pri prinútení ľudí, aby dobrovoľne nosili náhlavnú súpravu celé hodiny.
Magické svety
Skúsenosti s rozšírenou realitou (AR) môžu byť kľúčom k tomu, aby metavesmír dosiahol svoj skutočný potenciál. S AR používatelia používajú svoj smartfón (alebo iné zariadenie) na digitálne vylepšenie toho, čo vnímajú vo fyzickom svete v reálnom čase, čo im umožňuje preniknúť do virtuálneho sveta a zároveň sa v ňom cítiť prítomní.
Metaverzum zamerané na rozšírenú realitu by nebolo úplne novým digitálnym svetom – pretínalo by sa s naším skutočným. Je to táto verzia metaverza, ktorá by v skutočnosti mohla mať schopnosť zmeniť spôsob, akým žijeme, tvrdí počítačový vedec a technický spisovateľ Louis Rosenberg:
„Verím, že vízia, ktorú vykresľujú mnohé spoločnosti o svete plnom kreslených avatarov, je zavádzajúca. Áno, virtuálne svety na socializáciu sa stanú dosť populárnymi, ale nebudú to prostriedky, ktorými imerzívne médiá transformujú spoločnosť. Skutočné metaverzum – to, ktoré sa stane ústrednou platformou našich životov – bude rozšíreným svetom. Ak to urobíme správne, bude to magické a bude to všade.”