Budúcnosť internetu bude podľa mnohých odborníkov spočívať vo fungovaní v metaverze. Vraj budeme v tomto digitálnom priestore pracovať, stretávať sa a spoločnosti tu budú aj hľadať nových zamestnancov. Všetky tieto predstavy však zmietol zo stola najnovší experiment, ktorého výsledky ukazujú, že bežné fungovanie v metaverze je ešte poriadne ďaleko od reality, píše Insider.
Týždeň v metaverze
Podľa štúdie sa osemnásť zamestnancov univerzity prihlásilo na celý pracovný týždeň do metaverza, aby si otestovali, ako zvládnu v tomto digitálnom priestore fungovať. Dvaja z nich museli experiment ukončiť, pretože sa cítili nevoľnosť, zatiaľ čo ostatní hlásili, že sa cítia omnoho viac frustrovaní a úzkostliví. Všetkých okrem toho ešte aj boleli oči, uvádza New Scientist.
Čo je metaverzum?
Úplne najjednoduchšie vysvetlenie - metaverzum je fyzickou verziou internetu, kde ľudia interagujú prostredníctvom avatarov a technológie virtuálnej reality. Technológia a samotný pojem nabral na popularite po tom, ako sa spoločnosť Facebook premenovala v roku 2021 na Meta a zakladateľ Mark Zuckerberg oznámil, že pracuje na tom, aby sa metaverzum stal v najbližších rokov realitou a štandardom.
V rámci experimentu, ktorý je načrtnutý v dokumente s názvom Kvantifikácia účinkov pracovnej VR na jeden týždeň, chceli výskumníci porozumieť účinkom dlhodobej práce vo virtuálnej realite v porovnaní s prácou vo fyzickom prostredí. Požiadali dobrovoľníkov, ktorí boli buď zamestnancami univerzity alebo výskumníkmi, aby strávili celých päť dní pracovného týždňa v pretvorenej kancelárii vo virtuálnej realite.
Išlo o osem hodín denne s prestávkou na obed, ktorá trvala 45 minút. Následne na to strávili rovnaký čas v reálnom pracovnom prostredí. Účastníci nedostali stanovené úlohy na dokončenie, čo znamená, že mohli kontrolovať svoj vlastný pracovný deň. Dostali však rovnaké vybavenie.
Výsledky krotia nadšenie z technológie
Dvaja z účastníkov v priebehu niekoľkých hodín odišli a sťažovali sa na nevoľnosť, úzkosť a migrény. Tie boli podľa ich slov čiastočne spôsobené hmotnosťou náhlavnej súpravy Oculus Quest 2. Nevoľnosť je pritom podľa odborníkov bežným sprievodným javom virtuálnej reality.
Zvyšok zvládol pracovať celý týždeň, ale aj oni hlásili negatívne dôsledky fungovania v metaverze. V porovnaní s fyzickým pracovným prostredím účastníci zaznamenali v priemere o 42 % zvýšenie miery frustrácie a o 48 % zvýšenie namáhania očí. Okrem toho uviedli, že sa cítili viac úzkostlivo (takmer o pätinu) a celkovo utrpeli 20-percentný pokles pohody medzi týždňom stráveným vo virtuálnom prostredí v porovnaní s tým fyzickým.
Musíme si najprv zvyknúť
Účastníci tiež poznamenali, že sa cítili menej produktívne, napríklad zdôraznili, že bolo ťažké robiť si fyzické poznámky, keď boli vo virtuálnej realite. Zhodli sa však na tom, že v budúcnosti si vedia predstaviť nejaký typ práce vo virtuálnej realite. Výskumníci poznamenávajú, že mnohé z problémov by mohli vymiznúť so zlepšením technológie. Okrem toho si ľudia najprv musia zvyknúť na používanie technológie. Zdá sa totiž, že závažnosť namáhania očí sa s postupom týždňa zmenšuje.
Vedci tiež dodávajú, že výsledky relatívne malej štúdie závisia od subjektívnych skúseností každého jednotlivého účastníka. „Celkovo táto štúdia pomáha položiť základy pre ďalší výskum, poukazuje na súčasné nedostatky a identifikuje príležitosti na zlepšenie skúseností s prácou vo VR,” píšu. „Dúfame, že táto práca bude stimulovať ďalší výskum skúmajúci dlhodobú produktívnu prácu vo VR.”