Firma pomáha s opravou priemyselných strojov v Himalájach, umožňuje ľuďom pozrieť sa do útrob áut alebo vziať deti na výstavu, ktorá ich bude zaujímať viac ako videá na TikToku.
Duch biznismana v ňom klíčil už od raného veku. Keď mal Adam Rajnoha zhruba štrnásť rokov podnikal s pestovaním mäsožravých rastlín a chovom chameleónov. Neskôr študoval okrem Prahy aj vo Viedni. Tam si našiel aj prvú vážnu pracovnú príležitosť, vďaka ktorej vycestoval do USA. Na niekoľko mesiacov sa tak ocitol v kolíske technológií – v Silicon Valley.
Polovicu jeho tímu tvoria ženy
„Keď som sa potom vrátil a dokončil štúdium, rozhodol som sa, že sa pustím do podnikania s technológiami virtuálnej a rozšírenej reality,“ opisuje Rajnoha. Problém bol, že hoci veľký milovník technológií, potrebné technologické know-how nemal. A tak si zadal inzerát a našiel Davida Mařáka, spoluzakladateľa a súčasného technologického riaditeľa firmy.
Prvým sídlom Yordu bola kancelária garážových rozmerov na Karlíne. „Na výšku to tam malo asi dva metre, takže keď prišiel niekto vysoký, skoro sa tam nezmestil. Na ploche asi 17 metrov štvorcových sme s Davidom začínali dvaja, za pol roka už nás tam sedelo šesť. Prvé zarobené peniaze sme investovali do novej chladničky, z ktorej sme mali hroznú radosť,“ usmieva sa Rajnoha už v novom, oveľa priestrannejšom sídle firmy na Vinohradoch.
Zaujímavosťou je, že napriek všetkým stereotypom aj štatistikám vo vývojárskom svete tvorí firemný tím zhruba z polovice ženy. Adam Rajnoha tvrdí, že sa to stalo tak nejako samo od seba, zároveň ale zdôrazňuje, že je za to rád. „Vidím v tom obrovskú pridanú hodnotu. Homogénna skupina nedokáže byť nikdy taká kreatívna, ako tá diverzifikovaná,“ vysvetľuje.
Z Himalájí cez Bruntál až na planétu Krypton
Prvú zákazku Rajnoha získal od blízkeho kamaráta. Išlo o múdru aplikáciu na údržbu strojov pre spoločnosť JHV. Pretože sa produkt osvedčil, spoluzaložil JHV a Yord spoločnosť Mainware, ktorá opravy a údržby za pomoci rozšírenej reality umožňuje ďalším podnikom. Naposledy išlo napríklad o zákazku pre dánsku firmu, ktorá mala stroje až v Himalájach.
Pre showroomy automobilky Škoda Auto zas štúdio vytvorilo prezentáciu elektromobility. „Prídete k autu a monitor tabletu vám ukáže, ako fungujú automobilové črevá, ako tam prebieha rekuperácia a podobne,“ uvádza Rajnoha.
„Ďalej sme pracovali na múzejnom projekte v Bruntále. Namiesto exponátov sú tam plachty, návštevník chodí s tabletom, vybiehajú naňho srnky, lietajú sovy. Sú tam aj virtuálne okuliare, vďaka ktorým sa človek ocitne v ohrádke vedľa divokého prasaťa,“ hovorí Rajnoha. „Nemôžete čakať, že deti, ktoré od malička pozerajú Netflix a hrajú sa s mobilom, prídu nadšené do múzea s vypchatou líškou,“ myslí si mladý podnikateľ.
Pyšný je na projekty s neziskovými organizáciami ako napríklad Human Rights Watch alebo české Loono. Rovnako zdôrazňuje, že má firma globálne ambície. „Máme šikovných ľudí a teraz ide iba o to, správne to postaviť a vytrvalo sa snažiť dostať na ďalšie trhy,“ hovorí.
A ako vznikol názov Yord? Ide o ostrov na rodnej planéte Supermana. „Virtuálna a rozšírená realita dávajú ľuďom nadprirodzené schopnosti. Umožňuje im lietať alebo vidieť pod kapotu auta ako keď Superman použije röntgenové videnie. Do istej miery to z ľudí robí superhrdinu,“ dodáva Rajnoha.
Portál iDnes.cz patrí pod vydavateľstvo Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.sk.