Desaťtisíce fanúšikov oblečených vo svojich tímových farbách sa každý víkend vyhrnú do anglických miest, aby mohli sledovať a fandiť svojim hrdinom na trávniku. Ohlušujúce chorály, elektrizujúca atmosféra a zástavy vlajúce vo farebnej hmle z dymovníc. Klasické a nestarnúce momenty, ktoré lákajú futbalových fanúšikov z celého sveta už desiatky rokov môže v budúcnosti čakať zmena. Technologický pokrok je nezastaviteľná zbraň, ktorá zasiahla aj futbal.
Futbalové štadióny vo virtuálnej realite
Hologramy, NFT vstupenky, či šály, ktoré zaznamenávajú hnev fanúšikov po zahodenej šanci. Budúcnosť sledovania futbalu smeruje do virtuálnej reality. V jednom okamihu sedíš doma na gauči a v druhom sa prechádzaš po svojom obľúbenom futbalovom štadióne tisíce kilometrov ďaleko. Začiatkom tohto roka úradujúci majster Manchester City oznámil, že spolupracuje so spoločnosťou Sony na vybudovaní virtuálnej verzie svojho štadióna Etihad v rámci „metaverza“. Od ostatných klubov Premier League sa tiež očakáva, že prijmú metaverzum, kolektívny virtuálny zdieľaný priestor s avatarmi skutočných ľudí, ku ktorým je možné pristupovať cez internet a je možné ich zobraziť pomocou virtuálnej reality. Celé štadióny v metaverze by vyzerali ako digitálne vykreslené, od šatní až po tribúny a hráčov pobehujúcich po ihrisku.
Fanúšikovské šály ktoré snímajú tvoje emócie
Úradujúci šampión pred touto sezónou ďalej odhalil, že testuje nový inteligentný futbalový šál s vybranou skupinou fanúšikov. „Connected Scarf“, vytvorený v spolupráci s technologickou spoločnosťou Cisco, má biometrický senzor integrovaný do látky. Senzor zaznamenáva celý rad emocionálnych a fyziologických reakcií vrátane srdcovej frekvencie, telesnej teploty a prietoku krvi cez pokožku. Údaje umožnia klubu lepšie pochopiť, ako sa fanúšikovia cítia v rôznych momentoch futbalového zápasu a aké fyziologické emócie prežívajú.
NFT vstupenky
Namiesto toho, aby si fanúšikovia kúpili len štandardný lístok na zápas, budú si môcť kúpiť lístok NFT, ktorý by im okrem sledovania zápasu umožnil aj prístup k exkluzívnemu obsahu. Tim Mangnall, generálny riaditeľ Capital Block, poradenskej firmy pre športové značky, pre MailOnline povedal, že na každý zápas bude možné online kúpiť obmedzené množstvo NFT vstupeniek. NFT je jedinečný digitálny token, ktorý sa predáva bez akejkoľvek fyzickej formy a účinne poskytuje certifikáciu vlastníctva. „O 20 rokov sprístupnia NFT oveľa viac obsahu,“ povedal Mangnall.
5G sieť a rozšírená realita
Vo februári sa Chelsea FC stala prvým klubom Premier League, ktorý na svojom domácom ihrisku zaviedol 5G sieť. Umožní to davom vychutnať si rýchlejší internet zo svojich miest v deň zápasu. Vďaka partnerstvu so sponzorom tričiek Three, theklub dokončil inštaláciu siete novej generácie okolo Stamford Bridge v západnom Londýne.
Inovácia však tiež pripravuje pôdu pre ďalšiu futuristickú novinku ako je napríklad rozšírená realita (AR). Špeciálne navrhnuté inteligentné okuliare alebo slúchadlá s rozšírenou realitou, by prekrývali digitálnu grafiku alebo informácie o tom, čo fanúšikovia vidia na ihrisku. Fanúšikovia by v okuliaroch mohli vidieť štatistiky hráčov v hre, ako je prekonaná vzdialenosť, strely na bránku a prihrávky, a to všetko v reálnom čase.
Prvý pokus spojiť virtuálnu realitu s futbalom priniesla spoločnsoť EE už spustilo svetovo prvý supermarket s rozšírenou realitou na štadióne Wembley, aby sa zhodovalo s medzinárodnými prípravnými zápasmi v marci. Návštevníkom bol pri vstupe do rúk odovzdaný smartfón, prostredníctvom ktorého ich po obchode sprevádzal virtuálny avatar anglického futbalistu Trenta Alexandra-Arnolda.
„Integrácia väčšieho množstva AR do zážitku zo zápasu bude znamenať, že diváci budú mať prístup k analýze hry v reálnom čase, prehrávaniu videa a dokonca k technológii bránkovej čiary. Dokonca budú počuť, čo rozhodca hovorí hráčom alebo čiarovým rozhodcom.“ Uvideol Cameron Worth, zakladateľ a generálny riaditeľ londýnskej agentúry IoT SharpEnd.
Fanúšikovia s hlavným slovom
Ďalšou zaujímavou oblasťou je, ako kluby využívajú technológiu na vintegrovanie fanúšikov do klubu.Prekvapivo je to tím zo štvrtej najvyššej Anglickej ligy Crawley Town, ktorý umožnil svojim fanúšikom rozhodnúť o novej posile do tímu. Začiatkom tohto roka podpísali šéfovia Crawley Town hráča na základe hlasovania medzi priaznivcami o tom, ktorú pozíciu posilniť. Fanúšikovia a držitelia NFT sa mohli rozhodnúť, či chcú brankára, obrancu, stredopoliara alebo útočníka. Celkovo väčšina fanúšikov chcela stredopoliara, a tak skompletizovali podpis stredopoliara Jaydena Davisa.
Všetky tieto zmeny by znamenali, že zápas Premier League bude výrazne odlišný od toho, čo dnes fanúšikovia zažívajú. „Naozaj si nemyslím, že teraz všetci pôjdeme na Emirates alebo Ethiad a budeme tam sedieť s VR náhlavnými súpravami, ale kto vie?“ povedal Mangnall. „Dnes je bizarný svet.“