Pre väčšinu Slovákov je to povinná nočná mora, ktorú musia denne absolvovať na ceste do práce. Nehovoríme, že slovenské vlaky a železničná sieť je tá najhoršia, občas však dokážu poriadne znepríjemniť deň.
Digitálny nomád Lasse Stolley však jazdu vlakmi miluje natoľko že si z nich urobil svoj domov, samozrejme nie zo slovenských. Na bývanie využíva nemeckú vlakovú spoločnosť Deutsche Bahn, s ktorou denne precestuje v priemere tisíc kilometrov po celej krajne.
17-ročný programátor
Cestuje prvou triedou, spí v nočných vlakoch, raňajkuje v salónikoch DB a sprchuje sa vo verejných sprchách na staniciach. A to všetko na svoju neobmedzenú ročnú železničnú kartu.
17-ročný samostatne zárobkovo činný programátor nemá žiadne pevné bydlisko a zdá sa, že si skutočne užíva svoj nezvyčajný spôsob života, o čom pravidelne píše na svojom blogu.
„Už rok a pol žijem vo vlaku ako digitálny nomád,“ povedal Lasse nedávno pre Business Insider. „V noci spím v pohybujúcom sa vlaku Intercity Express (ICE) a cez deň sedím na sedačke zo stolíkom a pracujem ako programátor, obklopený mnohými ďalšími cestujúcimi,“ prezradil Lasse, ktorý takto cestujem z jedného konca Nemecka na druhý.
„Keď som mal 16 rokov, rozhodol som sa žiť vo vlaku. Tak som sa v lete 2022 rozhodol podľahnúť svojej túžbe a vydať sa za veľkým dobrodružstvom,“ vysvetlil mladý Nemec.
„Ak mám chuť ísť k moru, ráno pôjdem vlakom na sever. Ak túžim po ruchu veľkomesta, tak hľadám spojenie do Berlína alebo Mníchova. Alebo pôjdem rýchlovlakom do Álp na pešiu túru,“ opísal Lasse, ktorý vďaka svojmu netradičnému životu objavuje celé Nemecko.
Náklady
Lasse prezradil, že po zvážení všetkých vecí ho tento spôsob života stojí asi desať tisíc eur ročne. „Prvé mesiace boli ťažké a musel som sa veľa naučiť o tom, ako to všetko fungovalo. Všetko bolo iné, ako som si predstavoval,“ priznal Lasse v rozhovore.
Aj napriek efektívnym nemeckým železniciam, je to stále cestovanie vlakom, ktoré proste občas meškajú. „Každý večer sa musím uistiť, že stihnem nočný vlak a párkrát sa mi už stalo, že som musel narýchlo prestúpiť na iný, aby som ho kvôli meškaniu stihol,“ vysvetlil Stolley.
Batožina
Najväčší problém, s ktorým sa musel vysporiadať, boli materiálne veci. Lasse totiž musí cestovať na ľahko a zabaliť si veci na viac ako rok len do príručnej batožiny nie je jednoduché. „Dôležitým aspektom minimalizmu vo vlaku je redukcia hmotného majetku,“ hovorí Lasse. „Keďže dostupný priestor je veľmi obmedzený, musíte si starostlivo vybrať, čo skutočne potrebujete,“ vysvetľuje a dodáva, že pre neho je najdôležitejší laptop a slúchadlá na potlačenie hluku.
Lasseho obľúbená trasa vedie údolím stredného Rýna medzi Mainzom a Bonnom. „Vlaky tu vždy jazdia veľmi pomaly pozdĺž rieky. Je to krásne malebná trasa, ktorá sa tiahne na úpätí viníc. Výhľad von je úžasný,“ zveril sa tínedžer, ktorý vo vlaku precestoval celkovo viac ako 500-tisíc kilometrov.
„Moja karta Bahncard 100 je stále platná šesť mesiacov. Ešte som toho nevidel dosť,“ dodal na záver Stolley.