Spojiť Cyrila a Metoda s potratmi a nemravným liberalizmom? Aj to sa dá a nemusí to byť také ťažké. Na Cyrilo-metodskej národnej púti v Nitre odsúdili kňazi potraty, homosexualitu i rozvody a pred kľačiacim ľudom šírili dezinformácie.
Azbukou nepíšeme a byzantskú liturgiu na našom území slávime len málo. Dokonca pred príchodom solúnskych bratov na naše územie v roku 863 tu kresťanstvo bolo už približne dve generácie.
Významným počinom, ktorý sa Cyrilovi a Metodovi nedá uprieť, je preklad významných kresťanských textov do prvého spisovného jazyka Slovanov - staroslovienčiny, ktorá sa však na našom území neujala a „zvíťazilo“ latinské kresťanstvo. Napriek tomu ich každý rok ospevujeme, oslavujeme, „ich“ deň slávime voľnom.
Polemizujúci historici a istí politici
Nečudo, že o význame pôsobenia cyrilometodskej tradície pre naše dejiny vedú historici a archeológovia polemiku. Kto v tom má jasno, sú však duchovní a politici (našťastie oni majú jasno vo všetkom). Vieš si predstaviť, ako sa 5. júla nevie dočkať niekdajší predseda parlamentu a strojca povestného stožiara Andrej Danko, aby mohol na Facebook hrdo, odborne a slušne napísať, aký mali bratia vplyv na formovanie našej štátnosti?
Keď si už na niekdajšieho predsedu Národniarov len matne spomínaš, môžeš si vybaviť poslankyňu Annu Záborskú, ktorú máš isto živo v pamäti. Pri tejto príležitosti označila Cyrila a Metoda za centrum našich dejín.
Podľa historikov nastalo po ich zvesti relatívne ticho. Výraznejšie sa spomínajú až v 19. storočí v čase národného obrodenia. Čo v sebe môže niesť aj politické motívy. Vezmime si do úvahy, že prvý kostol na území Slovenska im bol zasvätený až v roku 1863. Ale veď štátnosť treba na niečom postaviť.
Spolupatróni Európy
O niekoľko dekád neskôr sa Rakúsko-Uhorsko na mape Európy doslova a do písmena rozplynulo, prešli sme si Slovenským štátom. V období, keď sa Česko-Slovensko nachádzalo na mape Európy vo východnom bloku, pápež Ján Pavol II., na ktorého spomíname aj ako na bojovníka proti komunizmu, vyhlásil svätých Cyrila a Metoda za spolupatrónov Európy.
Aj tento zaujímavý fakt spomenul počas pondelňajšej celonárodnej Cyrilo-metodskej púte kancelár Biskupského úradu v Nitre Marcel Cíbik v mene predsedu Konferencie biskupov Poľska Stanislawa Gądeckého. A vtedy to začalo...
Hattas v popredí
Keďže je dnes trendy u nás a v susednom Poľsku venovať sa na svätých omšiach (a nie len tam) homosexuálom, potratom a ,,skazenému" liberalizmu, poľský duchovný ľavou zadnou prepojil posolstvo Cyrila a Metoda s mravným poučovaním dnešných smrteľníkov a hriešnikov žijúcich na území starého kontinentu. Vyzeralo to nasledovne:
„Keď sa knieža Rastislav v roku 863 obrátil na cisára s prosbou o misionárov, duchovný stav obyvateľov Nitrianskeho kniežatstva sa zdal byť taký, ktorý môže napĺňať optimizmom. Ľudia pohanstvo odmietali a kresťanského zákona sa pridržiavali. Žiaľ, to sa však už nedá povedať o dnešných obyvateľoch Európy,“ povedal v mene Gądeckého Cibík. Super premostenie, čo povieš? To je potrebné pochváliť.
Ešte pred tým, ako sa začala pravá „šou“ v konzervatívnom duchu, privítali cirkevných hodnostárov a po nich hneď svetskú moc – premiéra, ministrov a poslancov sediacich v prvých radoch. Nechýbal medzi nimi ani primátor Nitry, liberál Marek Hattas.
Obul sa do homosexuálov, šíril nepravdy
Ale naspäť k Gądeckému. Všetok úpadok našej spoločnosti podľa neho začal najmä v 60. rokoch. „Kým vo svete našich otcov bol homosexualizmus zakázaný, poznačený a pohŕdaný, dnes je nie len ospravedlňovaný, ale aj priamo predkladaný ako chvályhodný,“ tvrdí. Nemusí mať však obavy. Na Slovensku si obhajoba mravov vždy nájde svoju cestu. Veď len pár dní pred tým partia homosexuálov dostala v centre Bratislavy, v plemenisku slovenského liberalizmu, bitku tyčou.
Priestor na vyjadrenie sa ku kontroverznej kázni sme dali aj Hattasovi. Opýtali sme sa ho, čo si myslí o slovách Gądeckého o "hrozivom liberalizme, ktorý je podľa duchovného v protiklade s učeniami cirkvi." Pre Brainee povedal, že celý život ide cestou spájania. „Vymedzovanie sa na základe toho, či je niekto liberál alebo konzervatívec je mi cudzie. V ušiach mi znejú úplne iné slová, ako tie, ktoré zazneli v pondelok na Cyrilo-metodskej národnej púti,“ a podotkol, že pápež František sa minulý rok pre dokumentárny film Francesco vyjadril, že „homosexuálne osoby majú právo žiť v rodine. Sú Božími deťmi a majú právo na rodinu. Nikto nemôže byť kvôli tomu vylúčený alebo nešťastný.”
Nechýbala ani téma potratov. „Umelý potrat bol kedysi uznávaný za zločin, dnes je pod ochranou práva a odporúčaný,“ povedal duchovný a kritizoval správu europoslanca Pedraga Matiča o sexuálnom a reprodukčnom zdraví žien a dievčat. Pričom dokument nič také neodporúča, navyše nemá žiadne právne záväzné účinky. Gądeckému sa nepáčilo, že medzinárodné dokumenty by mali umelý potrat označovať ako ľudské právo. „Je to násilným popretím práva na život,“ vyhlásil.
Kritike sa nevyhli ani rozvedení či štáty, ktoré povoľujú eutanáziu. V závere kázne celebrant pripomenul dôležitosť cyrilometodského odkazu. „Je výzvou boha k svetu, výzvou k spytovaniu svedomia slovanských národov a odprosovania boha za nedostatok úcty k životu,“ skonštatoval.
Mier v duši?
Stovky žien, mužov, detí zatiaľ čo na nich padali horúce slnečné lúče, počúvali odkaz poľského arcibiskupa. Koľko z nich bolo rozvedených? Koľko žien podstúpilo potrat, koľko z nich zastáva liberálne myšlienky? No skutočná otázka je, v koľkých z nich táto omša vyvolala výčitky a koľkým priniesla radosť a mier v duši.