Pod Baltským morom sa stavia najdlhší kombinovaný tunel na svete.X/Ncedigital/
StoryEditor

Slováci sa trápia s výmoľmi na cestách, pod Baltským morom stavajú najdlhší kombinovaný tunel na svete. Spojí tieto dve krajiny

Michal Čiernik27.06.2024., 09:30h

Najdlhší ponorený kombinovaný tunel na svete postavia v hĺbke 40 metrov pod Baltským morom. Otvoriť by ho mali v roku 2029.

Lajkuj Brainee.sk na

Prvú časť tunela Fehmarnbelt slávnostne otvoril 17. júna dánsky kráľ Frederik X.. Išlo o prvý veľký míľnik štyri roky po začatí výstavby v roku 2020, predchádzalo tomu viac ako desaťročie plánovania, uvádza CNN.

Na dánskej strane, východne od Rødbyhavnu, bola minulý rok dokončená továreň, ktorá postaví 89 masívnych betónových častí, z ktorých tunel postavia. Každá z častí je 217 metrov dlhá, 42 metrov široká a 9 metrov vysoká. A jediná bude vážiť 73 000 metrických ton, čo je ekvivalent viac ako 13-tisíc slonov. Fermern A/S, štátna dánska spoločnosť, ktorá má projekt na starosti, hovorí, že ide o najväčšie a najmodernejšie výrobné zariadenie svojho druhu.

image

Rekordy podzemného sveta: Nočná mora klaustrofobikov a najrýchlejšie metro na svete. Tieto stanice sú svetovým unikátom

Tunel, ktorý bude mať dĺžku 18 kilometrov, je jedným z najväčších projektov v oblasti infraštruktúry v Európe s rozpočtom na výstavbu viac ako sedem miliárd eur.

Pre porovnanie, 50-kilometrový tunel pod Lamanšským prielivom spájajúci Anglicko a Francúzsko, dokončený v roku 1993, stál v prepočte na dnešné peniaze ekvivalent 14 miliárd eur. Aj keď je tento tunel dlhší ako Fehmarnbelt, bol vyrobený pomocou vŕtacieho stroja, a nie ponorením vopred vybudovaných častí tunela.

Rýchlejšia doprava

Megastavba povedie cez Fehmarn Belt, úžinu medzi nemeckým ostrovom Fehmarn a dánskym ostrovom Lolland, a je navrhnutá ako alternatíva k súčasnej trajektovej doprave medzi prísavmi Rødby a Puttgarden, ktorá každoročne prepraví milióny cestujúcich. Tam, kde prechod trajektom teraz trvá 45 minút, vlakom to bude len sedem minút a autom desať.

Tunel, ktorého oficiálny názov je Fehmarnbelt Fixed Link, bude zároveň najdlhším kombinovaným cestným a železničným tunelom kdekoľvek na svete. Bude zahŕňať dve dvojpruhové diaľnice a dve elektrifikované železničné trate.

„Ak by ste sa dnes vydali vlakom z Kodane do Hamburgu, trvalo by vám to asi štyri a pol hodiny,“ povedal podľa BBC v roku 2022 Jens Ole Kaslund, technický riaditeľ Femern A/S. „Keď bude tunel dokončený, bude tá istá cesta trvať dve a pol hodiny,“ dodal.

„Dnes veľa ľudí medzi týmito dvoma mestami lieta, ale v budúcnosti bude pohodlnejšie ísť vlakom,“ prezradil Kaslund. Rovnaká cesta autom bude približne o hodinu rýchlejšia ako dnes, ak vezmeme do úvahy čas, ktorý ušetríš tým, že nebudeš stáť v rade na trajekt.

Okrem výhod pre osobné vlaky a autá bude mať tunel pozitívny vplyv aj na nákladné kamióny a vlaky, uviedol Kaslund. Vytvára totiž pozemnú trasu medzi Švédskom a strednou Európou, ktorá bude o 160 kilometrov kratšia ako dnes.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
20. november 2024 11:34