Giganti, ktorí vládnu internetuUnsplash/Alexander Shatov/
StoryEditor

Google, AOL či Yahoo. Pozri sa, ktorí giganti vládli internetu v minulosti a kto im kraľuje teraz

iDnes.cz31.08.2022., 17:00h

Pomerne vysoké percento populácie by si svet bez pripojenia k internetu už nedokázalo predstaviť. Zdá sa, že rýchlosť, akou sa celosvetová sieť vyvíja, každým dňom rastie. V posledných 24 rokoch vďaka nej vzniklo mnoho úspešných firiem. Ktoré patria medzi najväčšie a aké služby na internete sú najobľúbenejšie?

Lajkuj Brainee.sk na

Celosvetová sieť sa stala neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Používame ju dnes a denne snáď na všetko – počúvanie hudby, streamovanie videí, sledovanie televízie, vyhľadávanie, písanie recenzií, nakupovanie, vzdelávanie, zábavu atď.

Vďaka nej máme na dosah ruky odpoveď na takmer akúkoľvek otázku. Medzi najväčšie firmy, ktoré aktuálne ovládajú internet, sa okrem iného zaraďujú Google, Facebook, Microsoft či Amazon. Avšak medzi víťazmi sa nájdu aj porazení, píše Jakub Dvořák z iDnes.cz

Pamätáte si napríklad na značky AOL, Netscape, MSN, Altavista a mnoho ďalších? Nie všetky sú minulosťou, niektoré vykonali resuscitáciu, iné v nejakej forme prežívajú a ďalšie boli pohltené inými firmami. Tak napríklad od roku 1998 do dnešnej doby zostali v rebríčku 20 najobľúbenejších online multiplatformných služieb iba spoločnosti Microsoft a Amazon.

image

Internetoví giganti a ich popularita

Visualcapitalist.com/

Postupný vývoj

Každým rokom vznikajú a zanikajú „internetové“ spoločnosti. Podobne ako s každým ďalším rokom menej populácie pamätá na načítanie obrázku cez internet po riadkoch (po pixeloch), zvuk 56k modemu alebo rannú dobu nadvlády webových portálov.

Mnohé z najpopulárnejších webových stránok v roku 1998 boli agregátory správ (u nás napríklad Atlas, Centrum, Zoznam atď.) alebo vyhľadávacie portály (Quick, Klikni, Jyxo, Atlas, Centrum, Zoznam a mnoho ďalších). Dnes sa energia okrem webových služieb sústredí aj do aplikácií pre mobilné zariadenia, a tak vzniká celý internetový ekosystém. Vzájomným prepojením potom svet získava všetko na jeden klik.

image

Chceš byť v obraze o tom, čo frčí? Ponor sa do aktuálnych trendov. Ukážeme ti, ako byť stále in

Táto vizualizácia využíva dáta z amerického rebríčka Multi-Platform Properties spoločnosti ComScore a znázorňuje, ktorí z internetových gigantov boli ťahúňmi v ktorých rokoch. Niektorým z nich sláva zhasla, ale iní zostali dlhé roky – až 24 rokov.

Legenda menom AOL

Na konci 90. rokov v Amerike miliónom ľudí ikonické logo AOL otvorilo pomyselné vrátka na World Wide Web. V čase vrcholu tejto spoločnosti pristupovalo k internetu pomocou AOL pripojenia odhadom 35 miliónov ľudí. Spoločnosť sa viezla na vlne internetovej horúčky až do dotcom bubliny v roku 1999, kedy sa jej trhová hodnota pohybovala okolo 222 miliárd dolárov.

Značka AOL už dnes nie je zďaleka tak populárna ako kedysi, avšak nikdy úplne nezmizla a ani neupadla do zabudnutia. Spoločnosť sa neustále vyvíjala, a nakoniec sa spojila s Yahoo, následne obe online legendy získala spoločnosť Verizon.

image

AOL

America Online, Inc.

Spojením mal vzniknúť nový internetový a mediálny podnik s názvom Oath a stať sa alternatívou internetových gigantov, ako je Google či Facebook. Nielenže sa tak nestalo, ale koncom roka 2018 sa premenovala na Verizon Media Group a nakoniec na jeseň minulého roka bola znova predaná, a to investičnej spoločnosti Apollo Global Management.

Treťou najnavštevovanejšou doménou bola...

Keď využívanie internetu naberalo na obrátkach, objavili sa webhostingy ako AngelFire a GeoCities a používateľom uľahčili tvorbu a hosting webových stránok, vytvorenie nového domova na webe. Najmä GeoCities mal na internete obrovský vplyv. Keď ho v roku 1999 kúpila spoločnosť Yahoo za 3,6 miliardy dolárov, išlo o tretiu najnavštevovanejšiu doménu na internete.

V tejto dobe nikto nepoznal pojem sociálnej siete, nieto ešte Facebook, a internet bol v našich pomeroch niečo extra. V roku 2009 nakoniec napriek tomu GeoCities svoju prevádzku ukončil. V decembri 1998, dlho predtým, než sa spoločnosť Amazon stala maloobchodným strojom, aký poznáme dnes, začala novú etapu – rozširovaním svojho záberu (dovtedy sa venovala online predaju kníh).

image

Mažem Instagram a Twitter, nerobia mi dobre. Tom Holland dal na čas stopku sociálnym sieťam

Zatiaľ čo v reálnom svete sa stále chodilo nakupovať mnoho tovaru do kamenných predajní, Amazon sa postupne stal jednou z najväčších a najnavštevovanejších stránok na internete. Zrazu totiž takmer všetko šlo kúpiť online a Amazon sa pred koncom tisícročia stal najúspešnejším obchodníkom na internete.

Zrodenie (nielen)vyhľadávacie hviezdy

Google je synonymom pre vyhľadávanie. Ak máme akúkoľvek otázku alebo niečo hľadáme, potom je to práve tento portál, ktorý na odpovede používa väčšina internetovej populácie. Ešte v roku 2011 tomu však takto nebolo. Do tej doby existoval celý rad vyhľadávačov. Dominovali Altavista, Ask či Yahoo.

Dominancia vyhľadávača Google po celom svete však trvá už úctyhodných 11 rokov v rade a nič nenasvedčuje tomu, že by to sa to malo v blízkej dobe zmeniť. Spoločnosť Google sa v roku 2013 vďaka video-streamovaciemu portálu YouTube (ktorý kúpila) stala najväčším vlastníkom médií a v roku 2014 druhou najväčšou firmou v USA podľa trhovej hodnoty (prvé miesto patrilo Applu).

image

Google

Archív/

V celosvetovom meradle je Google aktuálne treťou najväčšou firmou (podľa trhovej hodnoty), hneď za Applom a Microsoftom. V kombinácii s rastúcou popularitou YouTube je veľmi ťažké prekonať toľko očí, ktoré denne priťahujú produkty spoločnosti Google.

Nový vek

Sociálne médiá už dávno nie sú iba výstrelkom, ale sú neoddeliteľnou súčasťou internetu, digitálnym prostredníkom spájajúcim ľudí po celom svete. Zatiaľ čo Facebooku sa už v roku 2007 (necelé štyri roky po jeho vzniku) podarilo rýchlo dostal do TOP 20 najväčších internetových gigantov, ďalším konkurenčným značkám – ako je Twitter, Snapchat, Pinterest, LinkedIn – to trvalo o poznanie dlhšie.

V posledných rokoch rezonujú ďalšie multiplatformy, ako je napríklad Spotify, Netflix, Disney+ či Yelp, a tak bude zaujímavé sledovať, kam sa až vďaka svojmu počínaniu dostanú. Každopádne, súčasní internetoví giganti sa vyvinuli ďaleko za hranice svojich predkov z obdobia pred dvoma desaťročiami.

image

Do boja proti konšpiráciám o interrupciách sa vydal aj YouTube. Zakazuje klamlivý obsah

A treba podotknúť, že medzi najväčšími hráčmi sa pohybujú aj takí, o ktorých nie je tak počuť. To je príklad služieb ako Mediavine a CafeMedia, čo sú systémy na správu reklám. Iní riadia distribúciu obsahu, ako je hudba, filmy či ďalší mediálny obsah, čo je zase prípad korporácie Hearst.

Spoločne s tým, ako sa svet v posledných rokoch zrýchlil, je až pozoruhodné sledovať, že dve z aktuálne najlepších webových služieb, ktoré sa objavili v rebríčku roku 1998, sú stále na výslní. Pretože v rýchlo sa rozvíjajúcom digitálnom ekosystéme je to naozaj pozoruhodná výdrž.

Portál iDnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/zaujimavosti, menuAlias = zaujimavosti, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 06:43