Moderné automobily napredujú v technologickom smere tak rýchlo, že nejeden vodič sa môže v najrôznejších bezpečnostných a asistenčných systémoch ľahko stratiť.
Nie je to žiadna výčitka, veď väčšina z nich dokáže skutočne výrazne zvýšiť komfort i bezpečnosť vašej jazdy, no udržať pozornosť s týmto trendom je pre bežných užívateľov pomerne ťažké.
Aj tie najnovšie autá však zostávajú verné niektorým tradičným riešeniam, o ktorých možno aj napriek rokom stráveným za volantom nič neviete. Príkladom môže byť čierne lemovanie čelných, zadných i bočných okien, ktoré je doplnené aj o malé bodky či iné tvary.
Možno ste si to už pri státí v zápche alebo zimnom oškrabávaní námrazy z okna auta všimli, no zamysleli ste sa, na čo reálne toto čierne ohraničenie slúži? Nejde totiž len o dekoráciu.
Ochrana i vizuálna bariéra
Aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať, nie je to obyčajná čierna farba. Odborne sa toto lemovanie nazýva frit a ide o keramickú farbu zapečenú do skla tak silno, že je prakticky nemožné ju z neho odstrániť.
Takéto riešenie sa najčastejšie vyskytuje u lepených autoskiel, kde zastáva fritový pás funkciu ochrany pred pôsobením ultrafialového žiarenia. Frit je bežný od 50. a 60. rokov, keď výrobcovia automobilov začali postupne nahrádzať kovové časti lepidlami.
To by mohlo po dlhých rokoch postupne zhoršovať celistvosť a funkciu uretánového lepidla použitého po obvode na upevnenie skla o vozidlo. Okrem samotného držania skla sa lepidlo stará aj o odolnosť voči zatekaniu vody do kabíny. To však stále nie je všetko.
Vypálená keramická farba vytvára na vnútornej okrajovej časti skla aj drsnejší povrch, vďaka čomu potom špeciálne lepidlo drží k sklu a karosérii lepšie.
Aby toho nebolo málo, fritový pás slúži následne aj ako istá vizuálna bariéra. Jeho prítomnosťou totiž výrobcovia zakryli z estetického hľadiska nie práve atraktívne vyzerajúce bočné lepené časti skla o karosériu.
Pomoc vodičovi
Pozornému oku určite neunikne, že v mnohých prípadoch nejde iba o celistvý pás po obvode okien (niektoré modely to tak majú). Často je totiž doplnený o množstvo väčších i menších bodiek alebo iných tvarov, ktoré majú taktiež pomerne dôležitú funkciu.
Vrstvené čelné sklá sú vyrábané v peci a majú vysokú tepelnú odolnosť, avšak čierny pás po obvode sa zahrieva o niečo viac a rýchlejšie ako sklo samotné, čo by teoreticky mohlo viesť počas leta a pôsobenia silného priameho slnečného žiarenia k istým deformáciám.
Ako riešenie sa teda využíva aplikácia vzorovaných bodov, čím automobilky zaisťujú rovnomernejší rozptyl tepla a aj pre vodiča je prechod medzi čiernym a čírym sklom opticky trochu príjemnejší. Nehovoriac o tom, že to o štipku zlepší vzhľad.
Zároveň však často nachádzame takýto frit a bodky aj v strednej hornej časti čelného okna, teda v mieste, kde je upevnené vnútorné spätné zrkadlo. Opäť má "čierne vykrojenie" spolu s bodkami funkciu vizuálnej bariéry zakrývajúcej lepenú časť, no zároveň pomáha vodičovi i spolujazdcovi. Ako?
Sklopené predné slnečné clony v kabíne totiž väčšinou nepokryjú celú časť čelného okna a ostré slnko by vám počas jazdy mohlo cez medzery pri vnútornom spätnom zrkadle svietiť priamo do očí.
Z časti má tomu zabrániť práve frit, pričom bodky v jeho okolí opäť vizuálne zjemňujú gradient medzi čiernym a čírym oknom, aby to bolo pre vodiča pri jazde príjemnejšie a nerušivé. Máte na sklách vozidla aj vy takýto prvok? Skontrolujte si to a hoci nejde o žiadne prevratné zistenie, mnohí o tomto riešení a význame vôbec netušili.