Zimná motoristická sezóna so sebou nesie mnohé úskalia, ktoré vám môžu spraviť vrásky na tvári. Nielen že je vozidlo vystavené náročným poveternostným vplyvom a vodič musí zvládať jazdu v zhoršených jazdných podmienkach, v zimných mesiacoch hrozí aj poškodenie auta.
Voči zamrznutým alebo zasneženým úsekom ciest sa snažia cestári bojovať množstvom posypovej soli a drobných kamienkov, ktoré dokážu pomôcť, no zároveň i poriadne uškodiť. Posypová soľ sa totiž dokáže poriadne "zahryznúť" do karosérie vášho auta a to najmä vtedy, ak je niektoré časť vozidla poškodená. Stačí odlúpenie laku na kapote či blatníku od kamienka a hneď má korózia skvelý základ na svoj vznik a šírenie.
Druhou hrozbou je, keď kamienok zasiahne čelné okno vozidla. Je to pomerne častý problém, no jeho riešenie s poisťovňou býva pomerne náročné a zdĺhavé (odporúčame pripoistenie). Ak však čelné okno nie je kompletne puknuté, mnohí výmenu absolútne neriešia. A to môže byť štartovacia méta niekoľkých ďalších problémov.
Ako postupovať na ceste?
Ak sa vám podarilo zastihnúť a zastaviť vinníka, z pod ktorého auta vám kamienok do čelného skla odletel, spíšte spolu hlásenie o nehode a ako vinníka uveďte vodič toho vozidla. Následne je potrebné, aby práve on škodu nahlásil do svojej poisťovne. Chybu nespravíte, ak vozidlá (aspoň pre svoju istotu) dôkladne zdokumentujete.
V prípade, že vinníka nie je možné určiť, náklady na opravu poškodenia čelného skla budete musieť znášať z vlastného vrecka. Náhradu škody si je možné uplatniť z havarijného poistenia alebo pripoistenia iba čelné sklo (najmä v prípade drahších kusov so snímačmi odporúčame aspoň jednu z možností).
Hrozia tvrdé sankcie
V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že poškodenie čelného skla vo väčšej miere (veľkosť nad 20 milimetrov v stieranej ploche) môže znamenať klasifikovanie vozidla ako nespôsobilého na jazdu po pozemných komunikáciách.
Pri kontrole policajnou hliadkou pritom nezáleží, či je poškodenie pred vodičom alebo spolujazdcom. Ako pomôcka v zhodnotení situácie vám môže pomôcť 10 centová minca, ktorej priemer je necelých 20 milimetrov. Ak je poškodenie väčšie, auto odstavte.
Pri policajnej kontrole vám následne môže hliadka udeliť pokutu v hodnote desiatok eur a dokonca zadržať technický preukaz, ktorý dostanete späť až po odstránení poškodenia. Ak aj napriek tomu budete s vozidlom naďalej jazdiť, prísť môžete aj o tabuľky s evidenčných číslom vozidla.
Stav sa môže zhoršiť
Praskliny na čelnom okne od odstrelených kamienkov môžu byť rôzne. Od miniatúrnych bodiek až po prasklinu cez celú šírku alebo výšku skla. Ani v jednom prípade však nie je dobré stav čelného skla podceňovať a riešeniu problému sa zdĺhavo vyhýbať.
Ak aj prasklina či "bublina" po dopade kamienka nie je veľká, časom, vplyvom počasia (mráz, teplo,...) alebo jazdy môže rásť a výrazne predražiť celú opravu. Malé "tukance" sa totiž dajú opraviť na počkanie a nie je nutná kompletná výmena čelného skla v štýle kus za kus.
Pre opravu bez nutnosti výmena celého skla platia isté zásady a ako hraničná miera slúži dvojeurová minca. Ak veľkosť jamky prekročí túto veľkosť, oprava len konkrétneho miesta zrejme nebude možná. Rovnako nesmie byť poškodenie na okraji skla a nemôžu sa od neho rozširovať ďalšie praskliny.
Nie je to bezpečné
Na aute sú dôležité a ešte dôležitejšie časti, no a čelné sklo patrí k tej druhej z menovaných kategórií. Je to jediná vec, ktorá stojí medzi vami a "svetom okolo" aj pri jazde vysokými diaľničnými rýchlosťami.
Nehovoriac o tom, že práve čelné sklo má podporiť celkovú bezpečnosť posádky pri nehode a taktiež rám vozidla pri prevrátení auta na strechu. Ak je sklo poškodené, svoju funkciu môže vypovedať v tej najmenej vhodnej chvíli a ohroziť tak vás, posádku i ostatných účastníkov cestnej premávky.
Miniatúrna bodka nemusí váš výhľad von z auta na premávku okolo nijak ovplyvniť. Ak však ide o výraznejšie poškodenie v zornom poli, môže to pútať vašu pozornosť a taktiež pri jazde znížiť schopnosť vidieť prekážky na ceste alebo v jej širšom okolí. Výmenu teda nepodceňujte a neodkladajte.