Hootsuite and We Are Social 2022
StoryEditor

Efektivita vs. kreativita

29.09.2023, 00:00

O tom, že emócie predávajú, už vieme. O tom, že humor predáva, vieme tiež. Ak sa vám však zrovna nedarí diváka rozplakať ani rozosmiať, skúste siahnuť po niektorej z taktík behaviorálnej vedy. Tá nám pomáha pochopiť, ako sa ľudia rozhodujú, a ukazuje nám, kde vo svojich rozhodnutiach robia predvídateľné chyby.

#1 The Illusion of Choice

Ešte teplá knižka z behaviorálnej police The Illusion of Choice ponúka desiatky experimentov a ukazuje, čo všetko má vplyv na naše nákupné rozhodovanie. Tak napríklad podľa Shottona sa od roku 1977 počet reklám, ktoré používajú výrazné rýmovačky, znížil o polovicu. Pritom sú podľa výskumu dvakrát efektívnejšie ako tie bez rýmu. Prečo teda marketéri nerýmujú? Žeby to malo niečo spoločné s egom?

#2 Nudgestock

Nudgestock, snáď najpopulárnejšia organizácia, ktorá kombinuje behaviorálne vedy a reklamu, prináša každý rok najhorúcejšie novinky z tejto oblasti. Tento rok aj o efektivite zvuku.  Audio alchemy je hudba pre marketérske uši a aktuálne jeden z top trendov. Až 92 % prvkov značky je vizuálnych, zatiaľ čo zvukových je len niečo okolo 8 %... a pritom sú podľa Sonic strategy directora Steva Kellera efektívnejšie. Konkrétnejšie, v kontexte udržania pozornosti fungujú reklamy s hudbou trikrát úspešnejšie a používanie jinglov zvyšuje efektivitu reklám až osemnásobne. Zároveň podľa Kellera hudbou v reklamách dokážeme ovládať, čo ľudia vidia a ako si to interpretujú. Viac takýchto experimentov nájdete na YouTube kanáli Nudgestock.

#3 Behaviorálne experimenty u nás

Tisícky domácností neplatili koncesionárske poplatky za elektrinu. Behaviorálny experiment zlepšil výber úhrad úpravou komunikácie. Výsledky ukazujú, že úpravou zasielania listov sa získalo ročne približne 125 000 eur navyše a zároveň sa znížil dlh o 5,6 % ročne. V experimente boli použité 3 verzie listu (1. nezmenená formulácia, 2. behaviorálna modifikácia (zjednodušenie obsahu) 3. behaviorálna modifikácia + vysvetlenie, ako fungujú koncesionárske poplatky/exekúcia). Experiment pekne dokazuje, aká dôležitá je formulácia listov aj pri takej téme ako výber poplatkov.

#4 The Decision Lab

Táto partia dala dokopy všetky významné biases v behaviorálnej ekonomike. Každý je vysvetlený aj s príkladmi na použitie v praxi.

Connecting the Dots je pravidelný oh my DOT newsletter o stratégii, kreativite a všetkom zaujímavom, čo sa k nám dostane. Viac o týchto témach, ale aj o ďalších novinkách nájdete na https://ohmydotagency.com/sk/connecting-the-dots/.

menuLevel = 2, menuRoute = news/pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 03:40