StoryEditor

Vedma: Na náročné scény použili kaskadérov a na vizuálnych efektoch pracovali Slováci

11.06.2023, 17:03
Autor:
redred

Prvý novodobý česko-slovenský fantasy seriál bol pre autorov poriadne výzva. V rozhovore nám producentka Adriana Kronerová a režisér Jakub Króner prezradili čo ich najviac potrápilo pri výrobe. Ich výsledok, päťdielnu minisériu si môžete pozrieť od 16. júna exkluzívne na Voyo.

image

Adriana Kronerová - filmový producent

Producentka minisérie Vedma Adriana Krónerová

Producentka, autorka námetu a scenára Je jednou z najúspešnejších filmových producentiek na Slovensku. Za sebou má ako dramaturgička, scenáristka a producentka množstvo úspešných televíznych projektov. Spolu so synom, režisérom Jakubom Kronerom, majú vlastnú produkčnú spoločnosť INOUT Studio, z ktorej dielne vzišli úspešné filmové tituly ako Bratislavafilm (2009), Lóve (2011) či Lokalfilmis (2015), ale napríklad aj seriál Milenky (2018, TV Markíza) a tiež kinofilmy Šťastný nový rok (2019) a Šťastný nový rok 2: Dobro došli (2021). Aktuálne pripravujú aj pokračovanie filmu Lóve s názvom Lóve 2.

O čom je príbeh Vedmy?

Je o konflikte dobra a zla, alebo lepšie povedané svetla a temnoty. Na jednej strane máme rodinu temných. Tí využívajú rôzne technológie na to, aby ovládali ľudí, aby žili z ich negatívnej energie. Vyvolávajú v nich strach, nenávisť, bolesť... Ich dlhovekosť a ich moc je postavená na technológii. Potom máme v príbehu aj bytosti svetla, ktoré nie sú úplne z tohto sveta a môžu sa pohybovať v čase, priestore a tým pádom fungovať aj v paralelných svetoch. Zdrojom energie, ktorú používajú, je čisté svetlo a tým pádom nepotrebujú žiadne nástroje. Ďalšou skupinou v príbehu sú obyčajní ľudia, no aj medzi nimi sú jednotlivci, ktorí dokážu vnímať bytosti svetla, pretože sú vedomí, čiže u nás je názov Vedma odvodený od slova vedomý. Byť vedomý znamená mať rozšírené alebo otvorené vedomie.

image

Speciálne triky robili Slováci.

Ako dlho vám trvalo hľadanie námetu a písanie scenárov k Vedme?

Vedmu som písala rok, ale témam, o ktorých som v nej písala, sa venujem už pomerne dlho. Hľadala som spôsob, ako ich spracovať. Nakoniec som sa rozhodla pre žáner fantasy. Pôvodne som chcela písať scenár k filmu, ktorý by sa odohrával v troch veľkých európskych mestách – v Prahe, Lyone a Turíne. Miniséria Vedma sa ale zatiaľ odohráva v Prahe a okolí.

image

Vo Vedme ide o boj medzi dobrom a zlom..

Čo všetko ste počas príprav museli absolvovať?

Ako scenáristka som musela vydržať pomalšie tempo, ktoré si písanie vyžadovalo. Pri každej novej časti som sa musela vrátiť na začiatok a prepisovať scenár, takže finálna verzia všetkých častí bola hotová až vtedy, keď som dopísala piaty diel. Počas toho už ale prebiehali kastingy a obhliadky kľúčových lokácií. Bolo pre mňa veľmi dôležité vedieť, kto bude hrať hlavné postavy. Niektoré som písala priamo „na telo“ konkrétnym hercom, k niektorým som tváre a štýl musela priradiť až po kastingoch. Podobne to bolo pri lokáciách. Musela som si ich najskôr prejsť a „navnímať”. Bolo pre mňa pri písaní veľmi dôležité, aby som vychádzala priamo z nich a z ich atmosféry.

image

Fantasy iniséria Vedma.

Miniséria má veľmi výraznú vizuálnu stránku. Ako ste k nej pristupovali? Čerpali ste niekde inšpiráciu?

Vizuál je pre mňa vždy veľmi dôležitý. Väčšinou trvám na každom detaile, aby bol presne taký, ako si ho predstavujem. A tentoraz o to viac, pretože veľa pracujeme s rozprávaním, obrazom, bez slov. Používame aj vymyslené historické artefakty, ktoré bolo potrebné navrhnúť a vyrobiť. Kostýmy a prostredie sú dôsledkom dlhého hľadania výtvarného štýlu, ktorý by zodpovedal mojim a režisérovým predstavám. Je to kombinácia reality a výraznej štylizácie. Na kostýmoch už roky spolupracujeme so Sandrou Žigovou, pričom kostýmy hlavných postáv navrhoval slovenský návrhár Boris Hanečka. Veľmi inšpiratívna pre nás bola aj naša prvá spolupráca s kameramankou Veronikou Donutkovou, ktorá tomu podľa mňa dodala výrazný a jedinečný štýl. Zároveň sme sa celý čas stretávali s vizuálnymi efektmi, ktoré sa robia v postprodukcii, ale jednotlivé zábery pre nich musia byť presne komponované a natočené, aby bolo možné trik urobiť. Pomohlo, že režisér je zároveň scénografom a animátorom a je zvyknutý vytvárať detailné storyboardy. Ale aj tak bola táto časť práce pre nás všetkých veľkým dobrodružstvom.

image

Prvý diel minisérie Vedma uvedú na Voyo od 16. júna.

image

Jakub Króner, režisér, InOut studio, In Out, Lokal TV

Režisér minisérie Vedma Jakub Króner

Režisér Je absolventom Strednej priemyselnej školy animovanej tvorby a bakalárskeho stupňa Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU v Bratislave. Od detstva sa venuje animácii, hral vo filme, pôsobil v dabingu, v pätnástich rokoch natočil svoj prvý krátkometrážny film. Na svojom konte má množstvo projektov, úspešné filmy ako Bratislavafilm (2010), Lóve (2011) či Šťastný nový rok (2019) alebo seriál Milenky (2018).

Ako hodnotíte natáčanie minisérie Vedma? Čo vás prekvapilo?

Nakrúcanie bolo náročné, ale dostali sme sa na veľa zaujímavých miest v Česku a na Slovensku, pričom som mal možnosť zoznámiť sa so zaujímavými ľuďmi, s ktorými by som rád spolupracoval aj v budúcnosti, takže to hodnotím pozitívne. Príjemne ma prekvapili scenáre, ktoré sa dopisovali ešte pri prípravách a dopadli podľa môjho názoru skvelo. Všetky scény ma veľmi bavilo točiť, čo pri seriáloch nie je vždy pravidlom.

image

Miniséria Vedma.

Je náročné režírovať fantasy minisériu? V čom je najväčší rozdiel oproti bežnému filmu?

Mal som možnosť vyskúšať si žáner, ktorý ma vždy zaujímal. Najväčším rozdielom oproti bežným projektom, ktoré som robil, bola určite príprava trikových a kaskadérskych scén. Bavilo ma aj hľadať vizuálny štýl rozprávania, keďže som si mohol dovoliť väčšiu mieru štylizácie, či už obrazu, hudby alebo kostýmov.

image

Jozef Trojan a Annet Charitonova s umeleckým menom ANNET X.

Ako vnímate minisériu Vedma po dotočení. Aká je?

Verím, že sa nám podarilo urobiť niečo originálne. Myslím si, že je dobré, aby sa robili aj takéto žánre na osvieženie našej domácej tvorby. Napriek všetkým obmedzeniam, s ktorými sme sa stretli, má tento seriál vo výsledku pútavý príbeh, zaujímavé prostredia a výborných hercov. Ja som s týmto projektom strávil naozaj veľa času a už sa teším, keď ho budú môcť vidieť diváci. Pre mňa je ústrednou témou seriálu spájanie protikladov, ktoré môžu byť v rovnováhe iba prostredníctvom lásky, ktorá je najsilnejšou magickou silou v našich životoch. A mám radosť, že práve túto tému máme možnosť priniesť cez seriál Vedma divákom.

image

V minisérii Vedma si zahrala aj slovenská herečka Vica Kerekes.

Fantasy žáner je do veľkej miery aj o vizuálnych efektoch, ako ste sa s nimi popasovali?

Vedeli sme, že to bude výzva. Ja som vyštudovaný animátor, takže som si chcel vyskúšať aj trikové sekvencie, trikové zábery. Bolo to náročné v tom, že sme išli už od septembra točiť, v auguste sa ešte dopisovali scenáre, takže sme veľa vecí museli pripravovať dopredu. Niektoré sekvencie sa chystali ešte skôr, ako boli dokončené scenáre. Na vizuálne efekty som si vybral slovenskú spoločnosť, s ktorou som už v minulosti pracoval na nejakých projektoch a chcel som im dať príležitosť robiť na niečom väčšom. Väčšina trikov sa robí v zahraničí, v Českej republike, ale ja som práve chcel ukázať, že aj na Slovensku sú štúdiá, ktoré dokážu robiť kvalitné triky.

image

Gabriela Marcinková si zahrá negatívnu postavu.

Využívali ste aj kaskedérov?

Áno, je to po prvýkrát, čo som mal možnosť robiť takéto, možno náročnejšie kaskadérske scény. Herci nám tam rôzne lietali alebo sme ich ďaleko odhadzovali a som veľmi rád, že sa nám podarilo pracovať so slovenskými kaskadérmi. Skvelé však je, že sme mali také herečky, ktoré si dokázali tú najťažšiu kaskadérsku scénu urobiť samé a nepotrebovali dablérky.

image

Fantasy iniséria Vedma.

Ako sa vám s kaskadérmi spolupracovalo?

Väčšinou, keď sa pripravovali nejaké choreografie, tak si to aj natočili a potom nám to posielali. Mne a kameramanke, aby sme si vedeli predstaviť ako daná sekvencia bude vyzerať s tým, že my sme si to potom, samozrejme, upravovali tak, aby nám to sedelo do celkového konceptu. Na základe toho sme si robili aj storyboardy a animatiky. Vedeli sme si tak lepšie zariadiť čas a vedeli sme presne koľko času budeme potrebovať na aký záber. Jednoducho, všetci sa na to vedeli lepšie pripraviť.

image

Vedma je prvý novodobý domáci fantasy seriál.

Akú hudbu budeme počuť v minisérii, mali ste vopred jasnú predstavu?

Snažím sa vyberať si k projektu hudobníka, ktorý sa bude k danej téme hodiť. Od začiatku som nejak vedel, že Jureš je vlastne ten človek a jeho štýl hudby je práve ten, ktorý sa bude hodiť k takémuto fantasy žánru. Chcel som využívať elektronickú hudbu, v ktorej budú aj nejaké prvky klasických nástrojov. Myslím si, že toto všetko sú elementy, ktoré on vo svojej hudbe využíva.

image

Maďarský herec Ervin Nagy.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. november 2024 16:58