Vzhľadom na to, že sa digitálny svet neustále vyvíja, Google kontinuálne investuje do nových pravidiel a spôsobov ich presadzovania, aby pre ľudí vytvorili čo najbezpečnejšie online prostredie. V roku 2022 pridali alebo aktualizovali 29 pravidiel pre inzerentov a prevádzkovateľov stránok, vrátane rozšírenia programov overenia v oblasti finančných služieb do desiatich nových krajín, rozšírenia ochrany ténedžerov a posilnenia našich pravidiel pre politický obsah.
Tieto pravidlá pomáhajú chrániť ľudí. V roku 2022 spoločnosť Google odstránila viac ako 5,2 miliardy reklám, obmedzili viac ako 4,3 miliardy reklám a pozastavili viac ako 6,7 milióna účtov inzerentov. V porovnaní s rokom 2021 bolo odstránených o 2 miliardy reklám viac.
Taktiež zablokovali alebo obmedzili zobrazovanie reklám na viac ako 1,5 miliarde podstránok prevádzkovateľov webov a rozsiahlejšie opatrenia na presadzovanie pravidiel na úrovni webu podnikli u vyše 143 000 prevádzkovateľov webstránok. Pri presadzovaní pravidiel v takom rozsahu sa spoliehajú na kombináciu kontrol vykonávaných ľuďmi a automatizovanými systémami, ktoré sú poháňané umelou inteligenciou a strojovým učením. To im pomáha v triedení obsahu a lepšom odhaľovaní porušení v globálnom meradle.
Celú správu o bezpečnosti reklám v roku 2022 (AdsSafety Report 2022) si môžete prečítať tu.
Google navyše vypichol niekoľko kľúčových tém, ktoré museli riešiť v roku 2022.
Ochrana používateľov pred podvodmi
Škodlivé aktivity neustále rastú. Aj keď sa podvody netýkajú len oblasti digitálnej reklamy, môžu spôsobiť skutočné finančné škody a predstavitelia google sú odhodlaní proti nim na ich platformách bojovať.
"V roku 2022 sme rozšírili náš program certifikácie v oblasti finančných služieb, ktorý vyžaduje, aby inzerenti preukázali, že majú oprávnenie od svojho miestneho regulátora propagovať ich produkty a služby. Toto opatrenie pridáva novú úroveň zabezpečenia proti podvodníkom a ďalej chráni ľudí pred finančnými podvodmi. K dnešnému dňu sme tento program spustili v jedenástich krajinách, vrátane Spojeného rkáľovstva, Austrácie a Singapuru. V budúcnosti by sme chceli tento program ďalej rozširovať," inveormuje Google.
Napriek ich úsiliu zaznamenávajú kampane sofistikovanejšie aj vo väčšom meradle zo strany škodlivých aktérov, ktorí využívajú rôzne taktiky, aby sa vyhli odhaleniu. Napríklad koncom minulého a začiatkom tohto roka čelili cielenej kampani podvodníkov, ktorí si vytvorili tisíce účtov na šírenie malvéru tým, že sa vydávali za obľúbené softvérové značky.
"Keď odhalíme takéto koordinované hrozby, čo najrýchlejšie situáciu vyhodnotíme a ihneď prijímame patričné opatrenia. V spomínanom príklade sme dokázali rýchlo identifikovať, ako podvodníci šírili svoj malvér, a zaviesť ďalšie obmedzenia, aby sme zablokovali ich schopnosť poškodiť spotrebiteľov. Počas jedného mesiaca sme zablokovali a odstránili desiatky tisíc škodlivých reklám a podnikli kroky proti účtom s nimi spojených," vysvetlil Alejandro Borgia, Director a Product Management, Ads Safety v spoločnosti Google.
Celkovo v roku 2022 zablokovali alebo odstránili 142 miliónov reklám za porušenie pravidiel týkajúcich sa skresľovania informácií a 198 miliónov reklám za porušenie pravidiel v oblasti finančných služieb.
Blokovanie a odstraňovanie násilného a nenávistného obsahu a boj proti dezinformáciám
V posledných rokoch Google vyvinul a zaviedol rozsiahle opatrenia v oblasti boja proti dezinformáciám a nespoľahlivým tvrdeniam v reklamnom ekosystéme, vrátane pravidiel proti škodlivým zdravotným tvrdeniam, preukázateľne nepravdivým tvrdeniam, ktoré by mohli podkopať dôveru a účasť vo voľbách.
Takisto vytvorili pravidlá proti popieraniu klimatickej zmeny. V roku 2022 zablokovali zobrazovanie reklám na viac ako 300 000 stránkach, ktoré porušovali tieto pravidlá a viac ako 24 miliónov reklámám, ktoré porušovali pravidlá, zabránili v tom, aby sa zobrazili. Okrem toho zablokovali a odstránili viac ako 51,2 milióna reklám pre nevhodný obsah, vrátane nenávistných prejavov, násilia a škodlivých zdravotných tvrdení a 20,6 milióna reklám na nebezpečné produkty alebo služby, ako sú zbrane a výbušniny.
"Pred kľúčovými voľbami kdekoľvek na svete sme zintenzívnili naše úsilie poskytovať voličom spoľahlivé informácie o predvolebných reklamách, ktoré videli na našich platformách. Súčasťou čoho je aj pokračovanie v rozširovaní nášho programu overovania a transparentnosti v oblasti predvolebných reklám, pričom sme overili viac ako 5 900 reklamných účtov v USA a viac ako 2 300 v Brazílii. Predvolebné reklamy od takýchto inzerentov zahŕňajú informácie o tom, kto za reklamy zaplatil, a zobrazujú sa aj v časti Politická reklama v rámci správy Google Transparency Report. Takisto sme zablokovali vyše 2,6 milióna predvolebných reklám, ktoré zadali inzerenti, ktorí nedokončili náš požadovaný proces overenia," priblížil Alejandro Borgia.
Reakcia na vojnu na Ukrajine
Google sa zároveň pochválil, že hneď po začatí vojny na Ukrajine podnikli rýchle kroky, aby zakázali reklamy, ktoré zneužívali, popierali alebo ospravedlňovali vojnu. Ide o doplnok k dlhodobo platným pravidlám zakazujúcim zobrazovanie obsahu, ktorý podnecuje násilie alebo popiera výskyt tragických udalostí, či už formou reklamy alebo monetizácie s využitím našich služieb.
"V dôsledku vojny sme tiež pozastavili väčšinu našich komerčných aktivít v Rusku v rámci našich produktov, vrátane pozastavenia zobrazovania reklám v Rusku a reklám od inzerentov so sídlom v Rusku, ako aj pozastavenia monetizácie ruských štátom financovaných médií na našich platformách," vymenúva Alejandro Borgia.
Počas roku 2022 zablokovali viac ako 17 miliónov reklám súvisiacich s vojnou na Ukrajine, ktoré porušovali pravidlá pre citlivé udalosti a odstránili reklamy z vyše 275 štátom financovaných mediálnych stránok na ich platformách.
Bezpečnosť detí prioritou
"Pokiaľ ide o navrhovanie produktov a vytváranie pravidiel, je jednou z našich najvyšších priorít zaistiť bezpečnosť detí a tínedžerov na celom svete. Preto už dlhodobo blokujeme cielenie reklám, ako aj ich personalizáciu na malé deti. Odfiltrovali sme tiež kategórie reklám pre dospelých, ako je sexuálne explicitný obsah a reklamy na hazardné hry, alkohol a farmaceutické lieky," dopĺňa Borgia.
V roku 2021 oznámili, že túto ochranu rozšírujú na všetkých používateľov vo veku do 18 rokov na celom svete. To zahŕňa blokovanie cielenia reklám na základe veku, pohlavia alebo záujmov a zabránenie, aby sa mladistvým zobrazovali ďalšie reklamné kategórie citlivé na vek. Tieto zmeny začali zavádzať v Európe a minulý rok tento proces sfinalizovali na globálnej úrovni. Zákaz zobrazovania majú aj reklamy propagujúce zoznamovacie aplikácie, súťaže a stávky, ako aj produkty na chudnutie ľuďom mladším ako 18 rokov.
Používatelia majú k dispozícii viac informácií a väčšiu kontrolu
Google v októbri minulý rok spustil "Moje centrum reklám", ktoré používateľom pomáha spravovať typy reklám, ktoré sa im zobrazujú naprieč Google službami - vo Vyhľadávaní, na YouTube a v rámci funkcie Objaviť. Používateľom takisto umožňuje obmedziť reklamy z citlivých kategórií a dozvedieť sa viac o informáciách používaných na prispôsobenie reklám. Počas prvých troch mesiacov od spustenia zaznamenali celosvetovo viac ako 70 miliónov návštev "Mojho centra reklám", pričom vo vyše dvadsiatich percentách týchto návštev ľudia upravili svoje predvoľby reklám.
V roku 2020 začal Google overovať identitu inzerentov a dnes overujú inzerentov vo viac ako 240 krajinách a regiónoch. V roku 2021 v Spojených štátoch spustili stránky inzerentov, ktoré poskytujú základné informácie o overenom inzerentovi, vrátane jeho sídla, aký typ biznisu poskytujú, či aké iné reklamy realizovali nedávno. A v roku 2022 tento program rozšírili do celého sveta.
"Dnes s potešením oznamujeme, že spúšťame nový nástroj transparentnosti, Centrum transparentnosti reklám, ktoré poskytuje zoznam overených inzerentov, v ktorom sa dá vyhľadávať, inzerujúcich naprieč našimi platformami, vrátane Vyhľadávača, Obsahovej siete a YouTubu. Ľuďom umožňuje vyhľadať konkrétneho inzerenta a zobraziť jeho stránku," dodáva Alejandro Borgia.
Výhľad na rok 2023
"Poskytovanie bezpečného a dôveryhodného reklamného prostredia pre používateľov je mimoriadne dôležitou súčasťou poslania spoločnosti Google, ktorým je usporiadať informácie z celého sveta a zabezpečiť ich všeobecnú dostupnosť a užitočnosť. Aj v roku 2023 budeme naďalej neúnavne bojovať proti zneužívaniu reklamy na našich platformách a zároveň pomáhať inzerentom a prevádzkovateľom stránok pomáhať v raste ich biznisu," sľubuje director a Product Management Ads Safety v spoločnosti Google.