Témou týchto dní sa pre sociálne médiá stáva otázka, či dokážu vyrastať so svojím publikom a či mu dokážu ponúknuť niečo, čo ich zaujme, hoci užívatelia sú už o desaťročie starší. Podľa najnovších prieskumov tento problém by nemal mať TikTok, čo sa však nedá povedať o Facebooku.
Generácia Z je na vzostupe, čo sa týka používania internetu, ktorý začína byť zahltený práve ľuďmi z tejto generácie. Podľa prieskumu z výskumného centra Pew, ktorý vykonali na vzorke tínedžerov v danom veku, iba 32 % tínedžerov vo veku 13 – 17 rokov používa Facebook. Toto číslo by možno nebolo až tak alarmujúce, ak by v predošlých rokoch neatakovalo hranicu 71 %.
Jednou z domnienok je, že Facebook už skrátka nemá tejto generácii čo ponúknuť. Ďalší dôvod, ktorý uvádza portál Techcrunch, môže byť to, že Facebook dehonestuje zdravý mentálny vývoj tínedžerov, ktorí nekonečne scrollujú a nevedia rozlišovať, čo je skutočne dôležitá informácia a čo slúži na pobavenie. Nehovoriac o tom, že ich obmedzuje vo vytváraní skutočných vzťahov medzi ľuďmi.
Tínedžeri využívajú Facebook skôr ako svoju každodennú povinnú jazdu, než by boli dychtiví po tom, čo na Facebooku objavia. To sú výsledky zo štúdie z roku 2013 od Pew Research centra, a paradoxne platia dodnes. Interný dokument Facebooku, ktorý unikol, uvádza, že v roku 2021 počet užívateľov v tínedžerskom veku poklesol o 13 % v porovnaní s rokom 2019 a predpovedá sa, že poklesne až o 45 % počas nasledujúcich dvoch rokov.
Nudný, mätúci a nič nehovoriaci – tak tínedžeri vnímajú obsah, ktorý im Facebook ponúka a dodávajú, že podľa nich je určený skôr pre ich rodičov, než pre nich samotných, píše sa v internom dokumente Facebooku, ktorý sa dostal až do redakcie magazínu The Verge.
Naštastie je tu však Instagram, do ktorého tínedžeri zavítajú oveľa radšej. 62 % z nich používa Instagram. A vývoj percent hovorí v prospech Instagramu, v rokoch 2014 – 2015 ich bolo „iba“ 52 %. TikTok, ktorý nebol na trhu v čase štúdie, používa takmer 70 % tínedžerov.
Prieskum, ktorý spoločnosť Pew vykonala na vzorke vyše 1300 tínedžeroch, hovorí, že TikTok, Instagram a Snapchat si vysluhujú takmer konštantnú pozornosť, a to v priemere u 14 %. Facebooku venujú konštantnú pozornosť len 2 %, na porovnanie.
Instagram s novými GDPR pravidlami na ochranu detí
Nedá nám v tejto súvislosti nespomenúť Instagram. Hoci ten si vedie teraz dobre – zdá sa, že až tak veľmi nezaostáva za TikTokom (čoho sa mnohí obávali) a u významného publika (tínedžeroch) si získava ďaleko lepšiu pozornosť než Facebook. No aj on má svoje úskalia. A tým je vhodnosť obsahu pre mladšiu cieľovú skupinu, respektíve deti.
Toho si všimli zástupcovia európskych regulácií. S otázkou, čo s ochranou tzv detských dát, prišla komisia Irish Data Protection Commission. Rozhodnutie, ako postupovať, by malo padnú už na konci augusta, najneskôr však na začiatku septembra.
Ďalšie detaily, ako napríklad pokuty, ktoré bude musieť Instagram zaplatiť, nie sú ešte známe. Komisia však vychádza z podozrenia, že Instagramu unikli kontaktné údaje, ktoré sa zadávajú pri zakladaní biznis účtov. Tie Instagram umožnil zakladať aj deťom.
Ide síce len o hŕstku sťažností, avšak komisia zaujala jasný postoj – namiesto riešenia každej sťažnosti osobitne bude požadovať plošné zavedenie nových GDPR pravidiel pre Instagram. Pre tento účel sa dokonca CEO Instagramu dočasne presťahuje do Londýna, odkiaľ má mať lepšie a bližšie spojenie s tvorcami nových GDPR pravidiel. A tak aj vývoj Instagramu určeného špeciálne pre deti vo veku 13 rokov bude musieť chvíľu počkať. Dôvodom majú byť obavy z toho, aký dopad má sociálna sieť na ich mentálny vývoj.