TV Markíza
StoryEditor

Smotánka je len stroj na čísla. Nablýskaný matuzalem chutí stále rovnako

03.03.2017, 10:08
Smotánka je na obrazovke Markízy od jej začiatku. Neprešla za ten čas takmer žiadnou premenou, divákom ani televízii to stále neprekáža.

Pamätám sa na jedno zo svojich prvých nešportových novinárskych zadaní. Niekedy začiatkom roka 1997 ma z redakcie Košického večera vyslali na ples VSŽ, v tom čase najhonosnejšiu udalosť v meste. Mal som sa vrátiť s reportážou, aj som sa vrátil. K najväčšej celebrite – vtedajšiemu premiérovi Vladimírovi Mečiarovi – som sa ale nedostal ani náhodou. Jeho mohla vyspovedať len Smotánka Eriky Vincourekovej.

Smotánka, bulvárna relácia o živote v lepšej spoločnosti, je na obrazovke Markízy od jej začiatku. Neprešla za ten čas takmer žiadnou premenou, ak za zmenu nepočítame luxusnejšiu postprodukciu a stále luxusnejším dojmom pôsobiacu úvodnú zvučku. Od začiatku sa v nej producírujú politici, podnikatelia, celebrity a moderátorky. Robia to dodnes. Divákom ani televízii to stále neprekáža.

Erika Vincoureková nastavila pred dvoma desaťročiami bulvárny formát, po nej úlohu uvádzačky prevzali Jana Hospodárová a neskôr Lucia Hablovičová. Po doteraz poslednej zmene v roku 2005 si Erika Judínyová reláciu už vyše desať rokov prispôsobuje na svoj obraz. Diváci súkromnej televízie sa na recepcie a oslavy pozerajú stále radi.

V zábavnom programe dostávali kontroverzné osoby priestor vždy. Politici sa snažili ukazovať v odľahčených rozhovoroch ľudskú tvár, pre podnikateľov často pochybnej povesti bola relácia lacným PR. Hoci sa sumy, za ktoré mal údajne štáb prísť natočiť akýkoľvek prestretý stôl s chlebíčkami, pohybovali v rádoch státisícov vtedajších korún. Za pokus o akceptáciu to stálo. 

Nad informáciami, ktoré Smotánka vyťahovala, bolo často možné len krútiť hlavou. Rovnako nad spôsobom ich prezentácie, nevídaným a nenapodobiteľným v iných slovenských televíziách. Bulvárne pikošky zo zákulisia, krstné mená politikov vo forme zdrobnenín, bizarné scénky, z ktorých ako prvý napadne kazačok Štefana Harabina. Časom sa z toho stal folklór.

​Boli časy, keď bola Smotánka jedným z nástrojov Markízy, televízia hrala relatívne významnú úlohu v slovenskej politike. Robert Fico s Mikulášom Dzurindom ju v roku 1998 bránili vlastným telom na  legendárnej demonštrácii pri príležitosti zmeny vlastníckej štruktúry, Rudolf Schuster by sa bez nej len ťažko stal prezidentom republiky a Pavol Rusko predsedom koaličnej strany.

Dnes televízia politiku v takom rozsahu dávno nerieši. Nedeľné diskusie so Zlaticou Puškárovou už žijú len v občasných návratoch k slávnym zlým grafom. Súčasní ministri a poslanci už pred redaktormi spravodajstva utekajú len veľmi zriedka. Ale utekajú, pár redaktorov je ešte terčom útokov najmä predsedu vlády. Smotánka je s politikmi v kontakte stále, ukazuje aj podnikateľov, o ktorých sa píše, že sú v ich pozadí. 

Smotánka, Televízny matuzalem, vyše dvadsať rokov nikomu neprekážal.  Kedysi bol pre Markízu dôležitý obsahom, dnes už len číslami sledovanosti. Súčasný manažment deklaruje sústredenie na ekonomickú výkonnosť a rodinné zameranie. Kontroverzný obsah s politickým, či podnikateľským presahom by tak už mal byť skôr na príťaž, ako na osoh. Robí ale čísla.

Nablýskaný pohľad za oponu k švédskym stolom a usmiatym celebritám si stále na Slovensku nájde svoju cieľovú skupinu divákov. Hoci, čo sa počtu očí týka, Smotánku sleduje o polovicu menej divákov ako predpoveď počasia, pre stanicu je tridsať percentný podiel na podvečernom diváctve viac než uspokojivý.

Síce je sobota komerčne najmenej atraktívnym dňom v týždni, Smotánka, ako tradičná značka televízie Markíza, stále v peoplemetroch funguje. Zrejme preto jej obsah nikto príliš nerieši.

Ale mal by.

01 - Modified: 2020-11-20 10:55:03 - Feat.: - Title: Šéf obchodu Markízy: Pandémia neoslabila dopyt po televízii. Markíza navyšuje ceny reklamy takmer o 9 percent 02 - Modified: 2020-11-06 20:55:12 - Feat.: - Title: Šéf Markízy: Verím, že nový majiteľ prinesie televízii nové príležitosti 03 - Modified: 2020-10-15 16:15:07 - Feat.: - Title: Kráľovské odstupné pre bývalých vrcholových manažérov, ktorí opúšťajú CME 04 - Modified: 2020-02-27 07:11:18 - Feat.: - Title: Valné zhromaždenie CME bude hlasovať o predaji podniku firme PPF 05 - Modified: 2019-07-09 15:18:22 - Feat.: - Title: Najbohatší Čech Kellner chce Markízu, kúpu má mať na dosah
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 02:58