Milan Mazurek, ĽS Naše SlovenskoTASR
StoryEditor

Bohumilov týždeň: Mr. Kebab ďakujeme, všetci sme si pomohli

06.02.2017, 12:40
Aj o tom, že internetová satira v roku 2017 je skôr kontraproduktívna.

Bolo že to v minulom týždni znova na internetoch srandy. Mladý plamenný rečník Kotlebovej strany spoza poslaneckého pultu vyhladol a musel svoj hlad uspokojiť vo fastfoode s kebabom. Odfotil ho kolega/rival z pôdy Národnej rady a škandál bol na svete.

Overená návnada

Na návnadu skočili všetky spravodajské, aj bulvárne weby a naháňali si na vtipných obrázkoch s pánom poslancom návštevnosť. „Internety sa bavia na (dosadiť ľubovoľné meno neboráka)“ je trendy topicom článkov zameraných na zvýšenie počtu očí, ktoré sa na webových stránkach pozerajú na .. na reklamu.

Vtipy si z poslanca Mazureka robili na doméne Sme.sk (gulas.sme.sk), Denníka N (cynickaobluda.dennikn.sk je v kategórii Komentáre v AIM), hnonline, resp. stratégie.hnonline.sk nezostali bokom. Od bulvárnych domén cas.sk, pluska.sk alebo topky.sk sa podobné formáty dajú očakávať, nesklamali ani tento raz.

Zábava. Pre inzerentov

Aj ja som sa musel vnútorne vysporiadať s tým, ako naložiť s podobným obsahom. Patrí na Stratégie do sekcie Médiá? Internet a online považujeme všetci za relevantné médium, monitorovať, čím žijú sociálne siete sa stáva súčasťou mediálneho spravodajstva. Facebook je možno najbohatším médiom na Slovensku, čo sa príjmov z reklamy týka. Čísla by boli len odhadmi.

Nakoniec sme článok do vysielania zaradili. Bol by som radšej, keby sme tisíce po podobnom zábavnom obsahu bažiacich návštevníkov webu dokázali obslúžiť inak. Z toho, že politika už evidentne viac ako čokoľvek iné baví, mi je smutno.

Podľa mňa dôležitejšie ako to, či vtipným obsahom na účet politikov uspokojujeme potreby inzerentov, je jeho účinok na (nielen) internetovú spoločnosť. Na reklamné účely určite moderná internetová politická satira funguje dobre, či má vplyv, ako mala kedysi, si nie som vôbec istý.

Instantná satira

Televízna satira mala svojho času nie nevýznamný vplyv na spoločnosť. Odkedy sa do premiérov obúval Milan Markovič, či kolektív spoločnosti Sedem s.r.o. a spol., pretieklo dole Dunajom už veľa vody. Obávam sa, že internetová satira v roku 2017 je skôr kontraproduktívna.

Prispieva k polarizácii už aj tak dosť našponovanej spoločnosti a aj sa míňa účinkom. Problémom politikov od Kotlebu nie sú stravovacie návyky, problémom pána predsedu parlamentu nie je úroveň jeho verbálneho prejavu. Hoci ako podklad na instantnú internetovú satiru sú oboje viac než vhodné.

Miesto deštrukcie rácio

Zdá sa, že aj v Amerike od ironizácie, zosmiešňovania a meme-izácie rozhodnutí nového prezidenta pomaly ustupujú. Po úvodnej vlne odporu po inaugurácii badám na Twitteri skôr upozorňovanie na fakty, rozporovanie jeho vlastných vyjadrení a všeobecne menej úprimného hejtu a viac rácia.

U nás si stále myslíme, že s „nepriateľom“ treba bojovať jeho maximálnym zosmiešnením. Nie som si ale istý, či namiesto toho nebetónujeme pozície a neprispievame k deleniu spoločnosti. Reportovanie ziskov namiesto strát v AIM monitore sa mi zdá tak trochu nedostačujúce. 

5 vecí, ktoré si myslím

1. Myslím si, že ma výsledky prieskumu o kvótach v rádiách neprekvapili

Podľa prieskumu občanom, ktorých sa pýtali, kvóty až tak neprekážajú. Ani sa im nečudujem. Anglickým textom aj tak (väčšina) nerozumie a navyše, ľudia chcú z rádia počuť najmä dobré pesničky. Teda, dobré podľa nich. Možno sa všeobecná mienka, že dobré je to, čo nie je slovenské, mýli. Možno je už lokálnych pesničiek, ktorými sa dá doložiť pesničková skladba v rádiu, aj dosť. Ja by som ich ale aj tak zrušil, no mňa sa nikto nepýtal.

2. Myslím si, že som videl slovenské reklamy na Prima Plus a/alebo Nova International a reklamu v češtine na rýdzo slovenskej stanici

Neviem, či ste si všimli, Prima ani Nova už vo vašom EPG nefiguruje. Aspoň pokiaľ si platíte služby, ktoré ich medzičasom nahradili za Primu Plus a Novu International. Rozdiel zistíte tak, že na „kóšer“ staniciach vám premietnu reklamu v slovenčine. Naopak, na jednej z rýdzo domácich staníc som započul spot v češtine, so slovenskými titulkami. Priznávam, zostal som voľajaký zmätený, hoci bolo pravdepodobne všetko v súlade so zákonom.

3. Myslím si, že som v jednom sponzorskom spote počul „Príjemne zaspávanie u tohto programu vám praje“

„Sponzorákov“ je viac, než dosť. Sú čoraz populárnejšie, každý ako-tak sledovaný program nám už niekto prináša. Aj tak ma ale vyviedlo z miery, keď jednu z relácií uviedol liek, po ktorom sa bude podľa všetkého dobre zaspávať. Tuším som poslúchol aj bez jeho použitia.  

4. Myslím si, že ma mrzí, že sa toľko hovorí o SuperBowle v nešportovom kontexte

Mám rád reklamy a aj vďaka nim sa u nás o finále NFL začalo hovoriť. Zdá sa mi ale, že sa viac ako o športe hovorí o polčasovom vystúpení megahviezdy, reklamných spotoch a cenách za 30 sekúnd vysielania v komerčnej prestávke. Pritom v noci odohrali jeden z najvzrušujúcejších zápasov v dejinách športu.  

5. Myslím si, že ma pobavil tip od čitateľa Lukáša

Nový Čas v perexe napísal o nevidiacom folklóristovi, že svoje deti vidí len na pár hodín. Ak nájdete čosi podobné, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

01 - Modified: 2017-02-14 20:31:13 - Feat.: - Title: Bohumilov týždeň: Opité Prešovčanky vyhrali internet. Ako sa k nim postavili televízie?
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. november 2024 18:27