Ľudstvo pozná niekoľko pohľadov, ktoré ho od nepamäti fascinujú. Pohľad do ohňa, pohľad na dvadsaťdva spotených chlapov, ako sa naháňajú za jednou loptou a pohľad na jedlo v televízii. Na jeho prípravu, konzumáciu a emócie, ktoré vyvoláva. Televízny svet je zaplavený stovkami, ak nie tisíckami relácií odohrávajúcich sa v kuchyni, jedálni a priestore medzi nimi.
Potravinové telebrity (celebrity, ktoré by nimi bez televízie neboli) si preto žijú porovnateľne s hudobnými, či športovými. Mená Jamie Oliver, Nigela, Jaroslav Židek, či Zdeněk Pohlreich poznáme všetci. Ako sa darí variť slovenským televíziám? Ktorá z nich varí najchutnejšie? A ktorá varí z vody?
Kontext: Recept na dobrú televíznu kulinársku šou nie je úplne jednoduchý. Inými slovami hoci sa môže zdať, že variť pred kamerami vie každý, priazeň diváckej poroty hovorí iné. Žáner na Slovensku spopularizoval Zdeněk Pohlreich, mnoho slovenských nasledovníkov sme odvtedy ale pre obrazovky nevychovali. Vlastne zatiaľ ani jedného. Naši výrobcovia televíznych chuťoviek na to idú inak.
RTVS: Tajomstvo mojej kuchyne (nedeľa, access-prime), Slovensko chutí (utorok, prime-time)
Verejnoprávny vysielateľ pred rokmi stavil na líniu, ktorá sa mohla označovať ako „Pohlreich s ľudskou tvárou.“ Jaroslav Židek – najprv v slovenskej mutácii Áno, šéfe a neskôr s Nebíčkom v papuľke – už však zrejme svoj potenciál, alebo možno chuť byť televíznym šéfkuchárom, vyčerpal. V súčasnosti na RTVS bežia dva programy zamerané na chuťové bunky.
Tajomstvo mojej kuchyne s Kamilou Magálovou a Slovensko chutí. Tajomstvo mojej kuchyne je tradičnou značkou verejnoprávnej televízie, na obrazovkách je od roku 2009. Má lukratívny časový slot, v nedeľnom access-prime. Dnes je pri pohľade na Pavla Pospíšila, Kamilu Magálovú a súťažiacich často z radov seniorov jasné na prvý pohľad, že sa pozeráme na televíziu, ktorú pozerá najstaršia cieľová skupina divákov. Hoci súťažný formát posunula komerčná televízia na novú úroveň, Tajomstvo pani Magálovej je štandardnou reláciou doplnenou štandardným webom. Je vhodná pre staršieho diváka RTVS, čísla v novom roku sú ale pre potreby Jednotky podpriemerné.
Slovensko chutí má v tretej sérii tretiu moderátorskú dvojicu, tentokrát po krajine sprevádzajú „sympatickí na slovo vzatí odborníci Lucia a Tomáš.“ Najprv to skúsili Silvia s Michalom, v druhej sérii „ambasádorky Jamieho Olivera“ Aneta a Janicou. Program vysiela televízia v prime-time v utorok, náplňou je cestovanie po Slovensku a príprava tradičných lokálnych receptov. Verejnoprávnejšie sa to už ani nedá. Nedá sa ale ani povedať, že by o ňu diváci javili veľký záujem, relácia dosahuje na pomery Jednotky podpriemerné hodnoty podielu na cieľovej skupine. Napriek nasadeniu po jednom z divácky najúspešnejších formátov, Nikto nie je dokonalý.
Hodnotenie: Tri priemerné televízne varešky
Markíza: Varte s nami (pracovné dni, predpoludním)
Markíza, materská stanica takých formátov ako MasterChef, či Bez servítky aktuálne na televízne varenie v podstate rezignovala. Smotánka ani Kávomat na miestnom úrade v Hodrušanoch sa nepočítajú. Na úspešné Bez servítky v access-prime môže televízia už len spomínať – a smutne sledovať, ako každý deň dostane v kľúčovom slote pre nábeh divákov k večerným správam na frak od Juniora Zimnýkovala a Moja mama, otec, sestra aj kamarát varia lepšie, ako ty, čo nevaríš.
Jediné, čo CME dnes ponúka je relácia Varte s nami. Ak ste o nej nepočuli je to preto, že ju vysiela vždy ráno po Teleráne. Čítali ste dobre, šéfkuchár Marcel Ihnačák a cukrárka a zároveň moderátorka Telerána Adriana Poláková, obaja potencionálne výborní televízni kuchári, sú ponorení v nezáujme predpoludnia pracovného dňa. Určite fajn pre tých, čo zostali doma, aby si namiesto telenovely pozreli chutný recept, ktorý si ešte stihnú v ten deň navariť. Len či ich nie je menej, ako keby ju vysielali v inom čase, prípadne použili známe tváre v lepšom formáte.
Varte s nami je ale možno komerčne pre Markízu viac, než prínosná relácia. Robia ju v spolupráci s obchodným reťazcom Lidl, ktorého „značkovými ambasádormi“ obaja hlavní protagonisti sú.
Divácky potenciál, ktorý televízne varenie v sebe má, ale Markíza aktuálne necháva iným.
Hodnotenie: Ledva dve varešky za reklamný projekt v nepodstatnom vysielacom čase
JOJ: 15 minútový kuchár (nedeľa, access-prime), Moja mama varí lepšie ako tvoja (pracovné dni, access-prime)
Lídrom v segmente s kuchárskou zásterou a zdrobneninami jedál a ingrediencií je aktuálne jednoznačne televízia JOJ. Točí dva dobre vyzerajúce formáty z ktorých jeden jej výrazne pomáha aj číslami sledovanosti.
Moja mama varí lepšie, ako tvoja je licencovaný formát Fremantle Media, ktorý si za necelé dva roky na obrazovke JOJ získal silnú základňu fanúšikov. Súťaž, v ktorej pod dohľadom moderátora Milana „Juniora“ Zimnýkovala súťažne varia vždy dva páry súťažiacich je spracovaním aj filozofiou vhodná na komerčnú televíziu, na JOJke ju navyše robia dobre. Súťažiaci sa občas prekrikujú, výraznejšie typy „zázračne“ postupujú z kola na kolo zdanlivo do nekonečna, Vilo Habo už stihol vydať aj knihu. Relácia dosahuje v podvečernom access-prime vysielacom čase v pracovných dňoch skvelé čísla, z dobrého nábehu v novom roku ťažia Krimi noviny a Noviny JOJ.
Pätnásťminútový kuchár Gabo (Gabriel Kocák) je zas najzanietenejším telekuchárom dneška. V nedeľu podvečer, pred Novým bývaním varí recepty, ktoré by ste mali stihnúť za 15 minút. Ako správny televízny šéfkuchár používa pri varení zmes zdrobnenín, pozitivizmu a lásky k vareniu, ktorá je neprehliadnuteľná. Korení jemným východoslovenským prízvukom, ktorý nemôže prekážať ani na západ od Zvolena. V minulosti bol nasadený v oveľa skoršom nedeľnom časovom slote, možno aj preto je počet aj podiel divákov zatiaľ pod očakávaniami vysielateľa. Ak si ale diváci zvyknú preladiť na JOJ skôr, ako o šiestej na Voštinárovo Nové bývanie, podvečer môže byť pre JOJ veľmi silný aj v posledný deň v týždni.
Hodnotenie: Štyri luxusné varešky