Zmeny nastali aj v celodenných podieloch, ktoré sa preklopili v prospech televíznej dvojky - skupiny JOJ Group. Je táto situácia dôsledkom výstupu Markízy z terestriálu? Ako sa majú interpretovať prvé výsledky sledovanosti v novej situácii?
Vladimír Fatika, zo spoločnosti PMT, ktorá zabezpečuje na Slovensku realizáciu elektronického merania sledovanosti televízie prostredníctvom píplmetrov, hovorí: "Výsledky sledovanosti by sa vždy mali interpretovať vo vzájomnej súvislosti s programovými štruktúrami, teda programovou ponukou televízií a aktuálnou situáciou na trhu."
Podľa Fatiku nie je vhodné obmedziť interpretáciu výsledkov iba na konštatovanie odchodu jednej skupiny staníc z DVB-T. Do výsledkov sledovanosti vstupuje viacero faktorov. Okrem toho je potrebné si uvedomiť, že porovnávať len trhový podiel nepostačuje v prípade meniaceho sa TTV ratingu, na ktorý majú vplyv aj externé faktory, ako sú napríklad sviatky, víkendy, prázdniny, ale aj počasie.
Fatika pripúšťa, že určitý pokles v podieloch na trhu nastal aj v dôsledku odchodu Markízy z DVB-T. Nie je podľa neho taký dramatický, ako sa uvádzal v niektorých správach, čo je zrejmé aj z výsledkov neskorších dní. "Pripomínam tiež, že na Slovensku sú aj ďalší malí poskytovatelia DVB-T, vďaka ktorým si diváci Markízu ešte stále môžu naladiť," tvrdí Fatika.
Nastane úprava panela píplmetrov?Je zrejmé, že odchodom z terestriálu sa budú ratingy televízií meniť. Ako to naozaj bude, závisí aj od programu, ktorý Markíza pripravila v novej sezóne pre divákov. V súčasnosti, i keď máme za sebou prvý týždeň roka, je na vyhodnotenie ešte priskoro. Sama stanica však hovorí aj o tom, že v súvislosti s novou situáciou na trhu by mala nastať úprava panelu píplmetrového merania.
Podľa Fatiku na novú situáciu PMT už reagovalo a od decembra monitoruje ešte pozornejšie všetky pohyby v paneli, aby bolo možné v prípade potreby efektívne zasiahnuť. Zmeny sa podľa neho netýkajú len odchodu Markízy z DVB-T, ale aj zmeny na satelite Astra, kde sa ukončilo vysielanie RTVS a Markíza Group v SD kvalite. Obe skupiny koncom roka prešli na vysielanie v HD kvalite.
Fatika tvrdí, že v súčasnosti bude zachovaná aktuálna metodika merania. V prípade, že by malo prísť na základe vývoja na trhu k zmene metodiky, bude potrebný súhlas Metodologickej komisie, ktorá dozerá na meranie. Členmi PMT sú Slovenská televízia, TV Markíza, TV JOJ, TA3 a Asociácia mediálnych agentúr (AMA). Na zmenu v píplemetrovom paneli je potrebný súhlas členov Metodologickej komisie.
PMT má dnes podľa Fatiku pripravených niekoľko variánt možných riešení. Vždy v závislosti od situácie v paneli, sú skôr konzervatívnejšeieho charakteru. Tieto by však nerád vopred špecifikoval, ak bude ich použitie schválené v konkrétnom prípade, určite budú trh informovať.
Kedy sa naposledy diali zmeny v píplmetroch?
"Zmeny v píplemetroch sú priebežné, snažíme sa vylepšovať projekt", vysvetľuje Fatika. Posledné zmeny sa udiali k 1.1.2017, kedy sa doplnila aj demografia nepravidelných hostí, na ktorej sa už dlhodobejšie pracovalo. V súvislosti s odchodom Markízy z DVB-T podobná zmena bola pri vypnutí analógového terestriálu v roku 2012. Avšak vtedy išlo o úplne iný typ zmeny aká je dnes.