Európska aliancia tlačových agentúr (EANA), združujúca tlačové agentúry v 32 európskych krajinách, sa vyjadrila k finálnemu návrhu smernice Európskeho parlamentu (EP) a Európskej komisie (EK) ohľadom autorských práv na digitálnom jednotnom trhu.
EANA je tradičná stavovská organizácia tlačových agentúr z Európy, ktorej členom je TASR ako jediná slovenská tlačová agentúra. Úlohou aliancie je formulovať, koordinovať a spoločnými silami riešiť výzvy agentúrnej žurnalistickej práce v dynamicky sa meniacich trhových, legislatívnych a technologických podmienkach a v otázkach autorských práv.
Vytvorenie práv pre vydavateľov
EANA považuje niekoľko aspektov daného návrhu za krok správnym smerom; najmä zámery na vytvorenie súvisiacich práv pre vydavateľov, na základe ktorých by mohli byť títo odškodnení za použitie svojich materiálov internetovými vyhľadávačmi a agregátmi spravodajských textov na webe.
EANA považuje za rozhodujúce pre udržateľnú produkciu kvalitného spravodajstva, aby bola zabezpečená rozumná odmena za použitie žurnalistického obsahu vytvoreného tlačovými agentúrami. EANA preto pokladá za dôležité, aby tlačové agentúry mali z nových súvisiacich práv osoh.
Poplatky za použitie obsahu
Licencovanie obsahu chráneného autorským právom je základom obchodných aktivít tlačových agentúr. Poplatky za licencované použitie tohto obsahu preto tvoria zázemie dlhodobo udržateľného poskytovania nezávislých, nepredpojatých a dôveryhodných správ pre širokú verejnosť. Najbežnejším obchodným modelom pre tlačové agentúry sú licenčné dohody umožňujúce rozličným druhom médií a iných spoločností využívať spravodajský obsah (texty, fotografie, grafiku, zvukové stopy, videozáznamy a podobne) na publikovanie tradičných alebo digitálnych platforiem.
Členské agentúry EANA sú primárnymi poskytovateľmi novinových textov a obrazových materiálov, ktoré sú využívané tlačenými médiami a digitálnymi platformami. Licencovanie sa môže vzťahovať od nákupu práva na jednotlivé položky po prístup k plnému agentúrnemu servisu.
Vyhľadávače využívajú cudzí obsah
Najmä internetové vyhľadávače však kopírujú a šíria na svojich webových stránkach milióny textových správ, fotografií a videí, akoby boli slobodne dostupné, bez licencie, čo vytvára značné finančné straty pre tlačové agentúry. Vyhľadávače sa stali dátovými bankami využívajúcimi cudzí obsah.
Vytvorenie súvisiacich práv pre tlačové agentúry by preto viedlo k lepšej ochrane autorov. Tieto práva sa majú vzťahovať na tlačové publikácie vrátane akejkoľvek zbierky písaných diel spravodajského charakteru pod samostatným názvom: ide napríklad o noviny, magazíny či spravodajské webové portály.
Slobodná a pluralistická tlač je nevyhnutná pre zachovanie kvality novinárskej práce a prístupu obyvateľov k informáciám. Predstavuje totiž základný príspevok do verejnej diskusie a správneho fungovania demokratickej spoločnosti.