Ak patríte k tým podnikateľom, ktorí balia svoje výrobky do obalov, mali by ste vedieť, že od júla tohto roku nastala zmena, o ktorej by ste mali vedieť. Podstatná zmena je aj v tom, že okrem výrobcu obalového výrobku sa nová právna úprava vzťahuje aj na výrobcu neobalového výrobku. A ten o tom, že by sa mal registrovať a platiť za „odpad“, ktorý vyrába, nemusí vôbec tušiť. Pre takúto osobu, podnikateľa či firmu vzniká povinnosť registrácie a rovnako aj povinnosť plnenia vyhradených povinností pre neobalové výrobky.
Kto je výrobca neobalového výrobku?
Pre nové usmernenie sa za takýto subjekt považuje každý výrobca neobalového výrobku, ktorý na trh uvádza výrobok, ktorý má potenciál skončiť v komunálnom odpade. Inými slovami, potenciál skončiť v komunálnom odpade znamená to, že ak sa výrobok dostane k spotrebiteľovi, ten ho môže vyhodiť do koša. A tu niekde medzi riadkami je ukrytý fakt, ktorý by od nového zákona č. 79/2015 o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, niektoré firmy vôbec nečakali. Nové ustanovenie sa totiž týka všetkých podnikateľov či firiem, ktorí si pre svoju prácu dajú „niečo“ vytlačiť a to „niečo“ má potenciál skončiť u spotrebiteľa v koši. Konkrétne sú to napríklad plagáty, vstupenky, pozvánky, reklamné letáky. Týka sa to napríklad rôznych neziskoviek, agentúr, ktoré usporadúvajú koncerty, rôzne podujatia, na ktoré letákmi pozývajú účastníkov. A týka sa to napríklad aj vydavateľstiev, ktoré rovnako pre svojich spotrebiteľov – čitateľov vyrábajú neobalové výrobky, teda noviny a časopisy, ktoré potenciálne môžu skončiť v koši. Slavomíra Salajová z Rady pre reklamu hovorí o tom, že túto povinnosť majú všetci, aj tí, ktorí si vytlačia letáky alebo neperiodické tlačoviny jednorazovo, napríklad na propagáciu nových služieb, otvorenia novej prevádzky či možno dokonca, ak si niekto vytlačí iba vizitky.
Existuje aj výnimka
Ide o prípad, keď výrobca preukáže, že jeho výrobok je dodávaný výlučne podnikateľom a slúži na výkon ich podnikateľskej činnosti, čiže odpad z tohto výrobku nebude tvoriť súčasť komunálneho odpadu.
Čo tí ostatní
Všetci ostatní podnikatelia, ktorí toto nebudú vedieť preukázať, majú niekoľko povinností. V prvom rade – musia si splniť registračnú povinnosť na ministerstve životného prostredia. Na to, aby ste sa mohli registrovať na ministerstve životného prostredia, musia mať uzatvorenú zmluvu s jednou zo spoločností, ktorá pre nich zabezpečí likvidáciu týchto produktov či obalov. Vybrané firmy majú povolenie od ministerstva životného prostredia na spracovanie týchto odpadov. Ďalšou povinnosťou je aj pravidelné hlásenie o počte svojich obalových, ale aj neobalových výrobkov, a to v štvrťročných intervaloch. Pre podnikateľov a firmy len znamená ďalšiu byrokratickú a administratívnu záťaž. Salajová však dopĺňa, že pre podnikateľov sa podľa nového už netýka ustanovenie uhradiť recyklačný poplatok do Recyklačného fondu.
Ak sa rozhodnete, že letáky vám vytlačí tlačiareň
„Slovensko sa voči EÚ zaviazalo, že do roku 2020 bude recyklovať až 50 percent odpadu. Vítame, že cieľom nového zákona o odpadoch je zvýšenie úrovne triedenia a recyklácie odpadu, transparentnosti v oblasti odpadového hospodárstva, a teda priblíženie sa štandardom EÚ,“ hovorí Ivana Kohutková z organizácie Greenpeace.
„Na druhej strane, keďže si propagačné materiály netlačíme sami, z nášho pohľadu je absurdné, aby pri ich tlači sme my boli povinní skontrolovať, či je tlačiarenská firma zapísaná v Registri výrobcov neobalových výrobkov. V prípade, že nie je, negatívne vnímame, že by sa povinnosti tejto spoločnosti vzťahovali na našu organizáciu.“ Podľa nového zákona, ak sa podnikateľ rozhodne, že si dá svoje letáky či iné typy neobalových výrobkov vytlačiť v tlačiarni a vyhne sa tak registrácii, nemusí to tak byť. Dá sa to iba v prípade, že vybraná tlačiarenská firma je zapísaná v Registri výrobcov neobalových výrobkov. V prípade, že tlačiareň, v ktorej si podnikateľ dá vytlačiť reklamné letáky a iné neobalové produkty, nebude zapísaná v Registri výrobcov neobalových výrobkov, vzťahujú sa na podnikateľa všetky povinnosti výrobcu neobalových výrobkov.
Aké sú pokuty
Čo sa stane, ak niektorý podnikateľ, teda výrobca či už obalového alebo neobalového výrobku, nerešpektuje tieto povinnosti? Stále platí to, že ak spoločnosť dodáva konečnému používateľovi neobalové výrobky od nezaregistrovaného výrobcu, prechádzajú povinnosti výrobcu na túto spoločnosť. Výrobca je však aj napriek tomu, že spoločnosť za neho povinnosti plní, postihnuteľný a nemal by svoje výrobky vôbec uvádzať na trh Slovenskej republiky.
V opačnom prípade mu hrozí finančná pokuta. Jej výška sa pohybuje od 500 eur, pričom maximálna výška pokuty je 350 000 eur.