Televízia JOJ prichádza v utorkovom a štvrtkovom prime time s novou reality šou, ktorou sa chce odlíšiť od ostatných zábavno-súťažných šou. Odohrávať sa bude na historickej farme z obdobia okolo roku 1840, kde preverí schopnosť súťažiacich prežiť a prispôsobiť sa náročným podmienkam. Víťaz si odnesie ceny v hodnote 50 tisíc eur.
Ako bude vyzerať nová historická reality šou televízie JOJ, ako ju tvorcovia pripravovali a v čom bude iná ako všetky ostatné TV šou, prezrádzajú kreatívny producent projektu Anton Šulík a producentka Veronika Vrabcová z Paprika Latino Studios.
V čom sa odlišujú Návštevníci od iných reality šou, ktoré už slovenskí diváci poznajú?
V.V.: Napriek tomu, že ide o formát šou, ktorý je štruktúrou veľmi podobný reality šou, akou je napríklad Farma (čiže nejde o kontajnerový typ reality formátu, akým boli napríklad VyVolení, ale naopak o externý typ šou), tak sú Návštevníci výrazne odlišní od Farmy vo viacerých ohľadoch. V Návštevníkoch pôjde akoby o „sociálny experiment“, ktorý však nebude postavený na natoľko sťažených životných podmienkach súťažiacich, že by im šlo doslova o život. U nás je prežitie garantované (smiech).
V našej šou pôjde skôr o to, aby sa ľudia sústredili na plnenie úloh súvisiacich s historickými remeslami a aby nadobúdali zručnosti v dobových činnostiach, ktoré naši predkovia bežne vykonávali a ktorými sa živili. Nebudú však farmárčiť ani hladovať, budú len vrátení v čase do 19. storočia a budú sa s tým musieť sociálne aj prakticky vyrovnať.
A.Š.: Máme pocit, že ľudia sú už presýtení extrémnosťami, ktoré už aj na slovenských obrazovkách dosahovali obludné rozmery. Divákov už v tomto smere máločo prekvapí. Preto sme si ako tvorcovia vybrali práve formát Návštevníci, na ktorom je zaujímavé to, že sa ľudia chcú začať vracať sami k sebe, k svojim koreňom, tradíciám a identite, k iným hodnotovým kritériám.
Ak porovnáme slovenskú verziu tohto formátu s úspešnými zahraničnými adaptáciami, v čom budú naši Návštevníci iní, čo bude slovenským špecifikom tejto šou?
V.V.: Originálna licencia formátu pochádza z Nórska, kde mala táto šou obrovský úspech a už sa tam nakrúca tretia séria. Okrem vysokej sledovanosti to tam spôsobilo doslova boom záujmu ľudí o tradičné remeslá, ručné práce a podobne. V Nórsku je to však program vysielaný tamojšou verejnoprávnou televíziou, čo v preklade znamená pomalšie tempo rozprávania či strihu a naozaj výrazné zameranie sa na edukatívnosť. To by bolo neúnosné aj pre našu verejnoprávnu televíziu, nieto ešte pre komerčné médium (smiech).
V našej verzii šou bude oveľa viac súťaživosti, väčší priestor na rôzne stratégie v rámci hry a naši Návštevníci budú akčnejší ako tí zahraniční, lebo v priebehu týždňa dostanú viacero rozmanitých zadaní a úloh, takže nepôjde len o jeden súboj, ale aj o priebežné súťaže. Náš kreatívny tím sa s tým doslova vyhral a doplnili sme do formátu veľa vlastných nápadov, ktoré teraz nebudem prezrádzať, ale súvisia napríklad s presunmi v čase a podobne.
A.Š.: Na tejto šou je jedinečné napríklad aj to, že ju nakrúcame vo viacerých lokáciách, dokopy na štyroch historických miestach, z ktorých všetky kedysi patrili do panstva grófa Pálffyho. Šou bude bohatá na zážitky, pretože až päť dní v týždni budú naši Návštevníci súťažiť a plniť úlohy, v rámci ktorých budú stále niečo produktívne vytvárať.
S kým ste na projekte spolupracovali?
A.Š.: Jedným z najdôležitejších ľudí je hlavný režisér Vlado Vaľko, ktorý má bohaté skúsenosti s týmto typom televíznych relácií. Druhou dôležitou osobou je architektka Vierka Dandová, ktorá zasadila celé prostredie do správneho dobového vizuálu. Človek, ktorý sem rovnako vnáša silnú emóciu, je hudobný dramaturg Paľo Hubinák, ktorý vymyslel zvučky a celý hudobný leitmotív šou, postavený na jednej z najznámejších slovenských ľudových pesničiek Červené jabĺčko. Spolupracuje s nami aj historička a etnologička Katarína Nádaská, ktorá nás usmerňuje a dohliada na to, aby sme dodržali časový rámec 19. storočia.
V takýchto typoch šou sú vždy veľmi dôležití vybraní účastníci. Ako prebiehali kastingy, aké kritériá ste si pri výbere nastavili?
V.V.: Spolu s našou kastingovou riaditeľkou Andreou Žbodákovou, so štyrmi psychológmi a tiež s našimi kreatívcami sme vybrali naozaj zaujímavých ľudí, ktorí nás zaujali svojimi životnými príbehmi, entuziazmom, pozitívnou energiou a chuťou ísť do tohto projektu.
Je ťažké v skratke pomenovať princípy kastingového výberu, ale v zásade sme hľadali ľudí s rozdielnymi a niekedy až kontrastnými povahami, ktorí by boli pekní ľudsky a ideálne aj výzorom. Ale nikto sa nikdy nedá celkom zaradiť do nejakej profilovej škatuľky a vždy vás tí ľudia vedia prekvapiť práve tým, ako budú medzi sebou interagovať. Z tisíc prihlásených záujemcov bola na kasting pozvaná zhruba polovica, z nich sme vybrali 40 ľudí, ktorí prešli ďalšími troma kolami testov, pohovorov a riešení konkrétnych úloh.