StoryEditor

JOJ Family začne vysielať v Česku už v pondelok. Aké má šance na úspech?

04.09.2016, 10:07
Má byť plnohodnotnou rodinnou televíziou.

Nová stanica, ktorá patrí do skupiny JOJ Group, odštartuje v susednom Česku už v pondelok 5. septembra. Slovenská komerčná dvojka oznámila, že nová stanica na sa bude volať JOJ Family. V tlačovej správe informovala, že týmto krokom JOJ Group, podobne ako ostatné slovenské a české televízne skupiny, reaguje na aktuálne snahy o zrušenie nelegálneho šírenia televízií na našom i českom území a rokuje s operátormi o vypnutí TV JOJ v Česku.

Na úvod chce JOJ Family ponúknuť divákom talentovú šou Česko-Slovensko má talent, ktorú bude vysielať ako jediná stanica v Česku a zároveň aj na Slovensku.

 Do českých domácností sa chce JOJ Family dostať ako plnoformátová celoplošná free to air televízia šírená prostredníctvom terestriálneho vysielania. Neskôr sa má objaviť aj v ponuke českých satelitných, káblových či IPTV operátorov. Skupina JOJ Group urobila týmto krokom vážne rozhodnutie. Pozrime sa ako je český trh rozdelený a akú šancu má eventuálne nová stanica Joj Family presadiť sa na trhu.

Najdôležitejšími hráčmi na českom trhu, sú podobne ako u nás tri veľké skupiny. Prvé miesto  patrí skupine CME s vlajkovou loďou NOVA. Potom je to verejnoprávna televízia na čele s Českou televíziou. Trojkou na trhu a teda komerčnou dvojkou je skupina FTV Prima s vlajkovou loďou Prima. Päťku najdôležitejších hráčov na českom trhu uzatvára TV Barrandov a skupina Atmedia.

Väčšinu reklamy si delí Nova a Prima

Komerčný priestor na trhu podľa portálu Mediaguru.cz ovláda Nova a Prima, ktorým spolu patrí približne 90 percent všetkých príjmov z reklamy. Verejnoprávna Česká televízia, podobne ako naša RTVS, má objem reklamy obmedzený zákonom na minimum. Výnimkou sú športové udalosti a s nimi súvisiaca reklama, ktorá sa môže umiestňovať na stanice ČT2 a ČT Sport, aj to v zákonom limitovanom podiele.

Podobne ako na Slovensku, aj v Česku je televízia stále najsilnejším mediatypom. Podľa Martina Mlýneka z agentúry Dentsu Aegis televízny trh v Česku po rokoch zaznamenal minulý rok medziročný nárast približne 5 percent. Na rok 2016 predpokladá Mlýnek tiež mierny rast. Prvý polrok 2016 sice stagnoval, ale posledné štyri mesiace v tomto roku sľubujú podľa Martina Mlýneka mierny nárast. Čo je ale chvályhodné, je to, že na českom televíznom trhu nie je taký výrazný dopyt nad ponukou televíznej reklamy ako je to momentálne na našom trhu.

Ako je to so sledovanosťou

Podľa portálu Mediaguru.cz tri najsilnejšie televízne skupiny (Nova, Prima a Česká televízia) podobne ako stanice na Slovensku zápasia s diverzifikáciou divákov na trhu, ktorých pozornosť sa orientuje smerom k menším staniciam. Podľa portálu Mediaguru.cz podiel sledovanosti troch najlepšich televíznych skupín dosiahol v roku 2015 necelých 82%.

Terestriál hrá prím

Výraznejší rozdiel medzi slovenským a českým trhom existuje v prípade distribúcie televízneho obsahu. Kým na Slovensku terestriálne vysielanie využíva 10 – 15 percent domácností, v Česku je DVB-T systém využívaný v takmer 60 percentách domácností. Zvyšok si delia satelitní, kábloví a IPTV operátori.

Aký potenciál má JOJ Family?

Na otázku ako vidí potenciál JOJ Family, odpovedá Martin Mlýnek veľmi zdržanlivo. Podľa neho myslieť si, že nová plnoformátová televízia môže v dohľadnej dobe ekonomicky uspieť na českom trhu je naivné. Trh je rozdelený a v lineárnom DVB-T vysielaní nemá podľa neho nikto nový, plnoformátový, šancu. Ani za predpokladu, že by preberal 80 percent súčasného programu zo Slovenska a pre český trh dovyrábal 20 percent.

Podľa odhadov Mlýneka, ak sa bude skupine JOJ dariť, môže JOJ Family získať do konca budúceho roka tak 2 – 3 percentá tržného podielu a to podľa neho nejde výrazne monetizovať. „Skupine JOJ to síce môže finančne fungovať, ale rozhodne sa z JOJ Family nestane ďalší významný hráč na trhu,“ myslí si Mlýnek. Dodáva, že na to, aby sa na trhu presadil nový subjekt, znamenalo by to investíciu v radoch miliard korún s návratnosťou, pokiaľ vôbec,vo veľmi dlhodobom horizonte. 

Príjmy potrebuje televízia aj od operátorov

Komerčná reklama, to je pre televíziu jeden zdroj príjmov, ktoré vie získať podľa sharu na trhu. Ten závisí od obsahu, ktorým dokáže zaujať české publikum. Skupina JOJ hovorí o tom, že okrem lokálnej tvorby, ktorú stanica vytvorila pre slovenský trh, pôjde aj do akvizícií. Príkladom je talentová šou Česko-Slovensko má talent, ktorú spustí na úvod alebo zábavno-súťažný program Uhádni môj vek. Väčšiu časť obsahu bude tvoriť domáca tvorba, ktorú už predstavila slovenskému divákovi. Na českom trhu ju však diváci budú môcť pozerať aj v českom jazyku.

V každom prípade, ak sa v kuloároch špekulovalo o tom, že obchodne bude JOJ Family v Česku zastupovať FTV Prima, skupina JOJ na úvod tieto špekulácie vylúčila. Potvrdila totiž, že jej obchodné aktivity zverila skupine Atmedia. Druhá časť príjmov, ktorú televízia môže získať na českom trhu, sú platby od satelitných a káblových operátorov. Ak sa jej podarí čo najskôr dostať sa do ich platených balíčkov. Skupina podľa portálu Mediaboom.sk potvrdila spoluprácu s najväčším satelitným operátorom Skylink a rovnako  s káblovkou UPC či IPTV službou O2TV. 

JOJ Group rozhodnutím vstúpiť s novou televíziou na český trh urobila veľký krok. V podstate vykročila do obsadeného a saturovaného trhu. Budeme sledovať, ako sa jej bude dariť.

Ako je rozdelený český televízny trh?

Podiely českého TV trhu ATP - Nielsen Admosphere

TV NOVA

Sesterská spoločnosť slovenskej Markízy patrí skupine CME - Central European Media Enterprises. Súčasťou CME je spoločnosť CET 21, ktorá je držiteľom licencií na vysielanie staníc Nova, Nova Cinema, Nova Sport, Fanda, Smíchov a Telka. Hlavným akcionárom CME je americká spoločnosť Time Warner. Konateľom a generálnym riaditeľom skupiny Nova je Christoph Mainusch.

Ide o sestru slovenskej Markízy, programová štruktúra je veľmi podobná, najmä, čo sa týka akvizícií. V jesennej sezóne sa v obidvoch krajinách, ale vo vlastnej réžií skupín, vysielajú programy ako reality šou Ostrov, zábavná šou Tvoja tvár znie povedome a na obrazovky sa chystá aj šou Hollywood night show.

ČT

Česká verejnoprávna televízia je v porovnaní s RTVS, čo sa týka sledovanosti ako aj programovej štruktúry, v lepšej kondícii. Vysiela na šiestich kanáloch: ČT1, ČT2,  ČT24, ČT sport, ČT:D a ČTart. Generálnym riaditeľom je Petr Dvořák.

FTV Prima

Skupinu FTV Prima majú podelené švédska skupina MTG (Modern Times Group),medzinárodná skupina, ktorá pôsobí v televíznom a rozhlasovom vysielaní predovšetkým v Šandinávii a Pobaltí a GES Europe patriaca českému podnikatelovi Ivanovi Zachovi.

Do skupiny FTV Prima patria stanice: Prima, Prima Cool, Prima Max, Prima Zoom, Prima Love. Generálnym riaditeľom FTV Prima je Marek Singer. Skupina má bližšie k slovenskej JOJ group, naposledy spolu realizovali napríklad minulú jeseň formát Česko-Slovensko má talent.

TV Barrandov

Skupina patrí spoločnosti Empresa Média. Minoritný 49 - percentný podiel vlastní čínska spoločnosť CEFC (China Energy Company Limited), zvyšok patrí českému podnikateľovi Jaromírovi Soukupovi. Do portfólia skupiny Barrandov patrí TV Barrandov, Barrandov Plus, Kino Barrandov, Barrandov Muzika. Šéfom skupiny Barrandov je František Borovský. Skupina Barrandov nakupuje komerčný priestor v spolupráci so skupinou FTV Prima.

Atmedia

Skupina Atmedia Czech je mediálnou spoločnosťou, ktorá predáva exkluzívne reklamný priestor až  24 tématickým staniciam, medzi nimi aj JOJ Cinema a novú stanicu JOJ Family. K ďalším staniciam patrí: napríklad Arena Sport, AXN, CS Film, Film +, Disney Channel, Horor Film, Minimax, Music Box a ďalšie. Atmedia patrí ACM Network – americkej spoločnosti z oblasti zábavného priemyslu, ktorá sa venuje výrobe a distribúcii programov.

V Česku pôsobí niekoľko celoplošných televízií ako sú napríklad hudobné stanice TV Šlágr, TV Óčko – Óčko Gold, hudobná ponuka sa rozšírila aj o stanice Retro a Rebel. V roku 2015 vstúpila na trh aj spoločnosť O2 s vlastným plateným kanálom O2 Šport.

01 - Modified: 2023-06-15 07:58:37 - Feat.: - Title: Šéf TV Nova: Televízia už zásadne neporastie. Príjmy z platených služieb postupne dobehnú inzerciu 02 - Modified: 2022-08-01 11:35:08 - Feat.: - Title: Z RTVS chce rešpektované médium. Pozreli sme sa na plány Ľuboša Machaja s verejnoprávnym telerozhlasom 03 - Modified: 2021-01-02 20:18:02 - Feat.: - Title: Američan vzdal otázku za pol milióna dolárov. Nedokázal si poradiť s českým slovom 04 - Modified: 2018-08-22 22:00:05 - Feat.: - Title: Pirátsky príjem trápi operátorov 05 - Modified: 2018-07-23 09:55:50 - Feat.: - Title: Sledovanosť futbalu u nás rástla
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 06:05