Facebook má viac ako miliardu aktívnych užívateľov a veľká časť z nich sleduje každodenné spravodajstvo práve na ňom. Podľa Guardianu je sociálna sieť najväčším distribútorom spravodajstva na svete. Informácie o vytláčaní konzervatívnych správ z populárnych tém pobúrili, no neprekvapili.
Sociálna sieť má silu, ktorou dlhodobo ovplyvňuje, akým spôsobom správy konzumujeme. Kedy sa presunie aj k selekcii samotného obsahu, bolo len otázkou času. Mnohí sa tak nedivili, keď na povrch vyplávali informácie o triedení populárnych tém, medzi ktorými tie neliberálne nemali miesto. Silnejšie hlasy začali hovoriť o cenzúre. Zakladateľ Facebooku sa s niektorými konzervatívnymi lídrami preto vo štvrtok stretol osobne.
„Silicon Valley má liberálnu povesť. Komunita na Facebooku však združuje viac ako 1,6 miliardy ľudí, ktorí pochádzajú z rôznych zázemí a vyznávajú mnohé ideológie - od liberálnej po konzervatívnu a všetko medzi tým,“ vyhlásil po stretnutí Zuckerberg. Republikáni boli podľa jeho slov vždy dôležitou súčasťou sociálnej siete, Donald Trump má na Facebooku viac fanúšikov, ako ktorýkoľvek iný prezidentský kandidát a Fox News viac interakcií než ktorékoľvek iné médium. Nechýbali ani klasické Zuckerbergove slová o budovaní globálnej komunity.
Proti algoritmu
„Netreba zabúdať, že Facebook je súkromná firma,“ hovorí Dávid Tvrdoň, projektový manažér pre SME.sk. Má teda svoju vnútornú politiku, ako k výberu populárnych tém pristupuje. Zosobnená je vo verejne dostupnom dokumente. Ten však nehovorí všetko. „Pokiaľ boli všetci presvedčení, že trendy, o ktorých sa rozpráva, prirodzene volí algoritmus, všetko bolo v poriadku. Problém nastal, keď vysvitlo, že koncovku majú v rukách ľudia,“ vysvetľuje Tvrdoň.
Práve tí totiž zodpovedajú za užší výber, nakoľko je zoznam trendov v rámci Facebooku obmedzený na pár desiatok. Jeho bývalí zamestnanci minulý týždeň zverejnili informáciu, že hoci nedostali jasný príkaz, existovali odporúčania, ktorým témam dať na sieti napriek algoritmu väčší priestor. Iné sa mali tlmiť aj napriek užívateľskému dopytu.
Podľa jedného metra?
Moment, keď takzvaní kurátori noviniek zasahovali do výberu populárnych tém, zaiste nebol prvý. Koncom roka napríklad prebehol pokus. Vytvorili sa dve takmer identické facebookovské stránky, ktoré sa dotýkali citlivej témy blízkovýchodného konfliktu. Obe šírili nenávisť a propagandu, líšili sa len tým, že prvá z nich sa volala "Zastavte Palestínčanov" a druhá "Zastavte Izraelčanov". Koncom decembra začali autori na obe stránky postupne pridávať nenávistné príspevky. Jednu Facebook ponechal, druhú zrušil. Mohol.
Najväčšia sociálna sieť udáva trendy. Kým pred niekoľkými rokmi pozýval Facebook médiá k väčšej tvorbe správ, dnes pracuje s Instant Articles, teda článkami, ktoré sú doň priamo integrované. Je vidieť, že Facebook chce byť platformou pre všetko a pre všetkých. V ideálnom prípade má všetko prebiehať spôsobom, že ráno sociálnu sieť užívateľ zapne a nevypne ju dovtedy, pokiaľ nepôjde spať. Sociálna sieť tak má moc, vďaka ktorej môže diktovať, čo je pre ňu dôležité – a médiá to budú robiť.
Ak 85 percent užívateľov sleduje videá bez zvuku, médiá majú používať titulky. Aktuálne je čoraz rozšírenejší live stream, a opäť nechce byť nik pozadu. Posledným krokom bude, keď začne Facebook zamestnávať novinárov. A to sa už, ako potvrdzujú kurátori noviniek a uniknuté informácie z posledného prípadu, de facto stalo. „Keď začne sociálna sieť vyrábať správy, pre médiá to môže začať znamenať kritický bod," dodáva Tvrdoň.