Americká internetová spoločnosť Google vo Francúzsku zaplatí pokutu 220 miliónov eur za to, že pri predaji reklamy uprednostňovala svoje vlastné produkty pred klientskymi, a zneužívala tak svoje postavenia na trhu online reklamy. Americký gigant zároveň súhlasil, že doterajšiu prax zmení, oznámil dnes francúzsky úrad pre ochranu hospodárskej súťaže.
"Rozhodnutie pokutovať Google má zvláštny význam, pretože ide o prvé rozhodnutie na svete zamerané na zložité algoritmické aukčné procesy, na ktoré sa online reklama spolieha," uviedla riaditeľka úradu Isabelle de Silva. Dodala, že konečná pokuta je nižšia, pretože sa úrad s americkou firmou dohodol. Detaily ale nespresnila. Google sa podľa francúzskeho úradu proti rozhodnutiu odvolávať nebude.
"Zmeny budeme v najbližších mesiacoch testovať a ďalej vyvíjať, než ich zavedieme v širšom meradle, niektoré aj celosvetovo," uviedol Google. Záväzok firmy zmeniť praktiky ohľadom reklamy platí len vo Francúzsku. Môže sa z neho ale stať vzor, ako by firma mohla nakladať s podobnými sťažnosťami vydavateľov v iných krajinách, uviedol denník The Wall Street Journal.
Súdne spory vo viacerých krajinách
Materská spoločnosť Googlu, firma Alphabet, mala v tomto prvom štvrťroku tržby 55,31 miliardy dolárov (45,5 miliardy eur). Hlavný podiel na tom mala práve internetová reklama. Alphabet čelí súdnym sporom kvôli porušovaniu pravidiel hospodárskej súťaže vo viacerých krajinách.
Rozhodnutie francúzskeho úradu predstavuje podľa agentúry Reuters pokus vrátiť rovnováhu do boja o reklamu na internete. Malo by pomôcť vydavateľom, ktorí z reklamy ťažili v čase pred rozšírením internetu a o svoje príjmy prišli, keď začal silnieť vplyv Googlu a Facebooku. Úrad zároveň uviedol, že jeho rozhodnutie otvára cestu vydavateľom, ktorí sa cítia Googlom poškodení. Teraz sa na firmu môžu obracať so žiadosťami o odškodné.
Google uprednostňoval vlastné služby
Protimonopolný úrad vo Francúzsku zistil, že reklamný server Googlu poskytoval výhody svoje vlastné služby AdX pred službami konkurenčných firiem pri nákupe a predaji reklamných plôch na internete. Server z minulosti známy ako DoubleClick for Publishers (DFP) využíva väčšina veľkých on-line vydavateľov na predaj reklamných plôch.
Každá technologická firma stojí podľa IT experta Radka Salomona zo spoločnosti AD24 v určitý moment svojho rastu a vývoja pred výzvou, ako naloží s možnosťami, ktoré jej dáva zložitá, mocná a veľmi často nepriehľadná technológie, ktorá poháňa jej vlastný rast a rozvoj. "Google sa s touto výzvou popasoval spôsobom, ktorý spätne môžeme hodnotiť známkou nedostatočne. Neodolal vábeniu a stihol ho trest. Francúzsko je známe tvrdou politikou pri ochrane svojho vlastného trhu a svojich vlastných záujmov. Reklamný biznis, či už online alebo ten v reálnom svete, je vždy postavený na dôvere všetkých zúčastnených strán, a preto je dôležité snažiť sa o maximálnu transparentnosť," uviedol Salomon.
Pokuta od francúzskeho úradu je najnovším pokusom zo série snáh európskych krajín zasiahnuť proti trhovej sile veľkých amerických firiem. Minulý týždeň začal nemecký protimonopolný úrad vyšetrovať podmienky fungovania služby Google News Showcase, v rámci ktorej Google platia médiám za zobrazovanie ich spravodajského obsahu. Prevádzkovateľa sociálnej siete Facebook potom EÚ a Británie vyšetrujú ohľadom zaobchádzania s niektorými informáciami od inzerentov.