Sociálne médiá pôsobia ako katalyzátor extrémnych mocenských bojov na celom svete. Potvrdzuje sa to aktuálne aj počas vojny na Ukrajine. Na rozdiel od podobných incidentov v minulosti sa aktuálna vojna odohráva v silnej miere aj na sociálnych platformách. Dezinformačné kampane a podvody prispievajú k narastajúcemu informačnému zmätku, ktorý môže užívateľov zmiasť, či skresliť a zakryť to, čo sa skutočne deje v regióne východnej Európy.
Vzhľadom na túto skutočnosť a na úlohu, ktorú sociálne médiá v súčasnosti zohrávajú pri šírení informácií, musia platformy konať rýchlo, aby obmedzili zneužívanie svojich sietí na sporné účely, a mnohé z nich už prijali plány na zmiernenie niektorých prvkov zneužívania a dezinformácií.
O tých najskorších a najzásadnejších sme vás už informovali v tomto článku začiatkom marca.
A keďže sociálne platformy prichádzajú s ďalšími obmedzeniami a „vylepšeniami“ aby ich nezneužívali na mocenské boje, v nasledujúcich riadkoch vám prinášame sumár noviniek, ktorým sa snažia potlačiť, alebo sťažiť dezinformáciám cestu k bežným užívateľom.
Meta
Meta oznámila, že už nedovolí inzerentom v Rusku vytvárať alebo zobrazovať reklamy kdekoľvek na svete a že aktualizuje svoje zdroje pomoci pre komunitu. Chce tým zabezpečiť, aby mali Ukrajinci a ďalší ľudia v regióne prístup k spoľahlivým informáciám od miestnych agentúr OSN a združení Červeného kríža. Meta tiež začala zobrazovať odkaz na komunitnú pomoc v hornej časti kanálov na Facebooku a Instagrame pre ľudí z Ukrajiny alebo pre tých, ktorí nedávno cestovali do susedných krajín.
Meta podporí Ukrajinu aj tým, že dočasne povolí niektoré politické príspevky v regióne, ktoré by inak porušovali pravidlá platformy na Facebooku a Instagrame. Chce tým uľahčiť diskusiu o ruskom útoku. No Zuckenbergova spoločnosť zároveň prizvukuje, že nebude akceptovať na jej sociálnych platformách ktokoľvek používanie násilných prejavov a to ani voči bežnému ruskému ľudu, ako napríklad "smrť ruským útočníkom."
Meta tiež spúšťa novú výzvu na Instagrame, ktorá uľahčuje nájdenie relevantných charitatívnych organizácií na darovanie a zároveň začne používateľom na Ukrajine zobrazovať nové upozornenia na Facebooku o tom, ako nájsť podporné služby, ako je pomoc s bývaním a imigráciou.
Ruský súd najnovšie označil Meta za „extrémistickú organizáciu“, ktorá v podstate zakazuje ruským firmám platiť za reklamy vo svojich aplikáciách. Facebook aj Instagram v Rusku síce už zakázali, ale toto rozhodnutie umožní Rusku prijať priamejšie opatrenia na zákaz a odstránenie spoločnosti Meta z regiónu. Zaujímavé však je, že, WhatsApp, aj keď patrí Mete, sa v tomto najnovšom rozhodnutí napodiv nespomína.
Spoločnosť Google oznámila, že počas apríla poskytne dary až do výšky 5 miliónov dolárov (vyše 4,5 milióna eur) na ukrajinské podporné programy. Google Google.org a aj zamestnanci Google už venovali viac ako 25 miliónov dolárov (vyše 22,7 milióna eur) vo forme darov a nepeňažnej podpory.
YouTube
YouTube uvádza, že v súčasnosti blokuje prístup k ruským štátom financovaným médiám po celom svete. YouTube teraz má navyše odstrániť obsah, ktorý „popiera, minimalizuje alebo bagatelizuje“ ruskú inváziu na Ukrajinu, a pozastaviť všetky nástroje na speňaženie príspevkov pre ruských používateľov.
Twitter tvrdí, že už odstránil približne 100 účtov, ktoré používali proruský hashtag #ISstandWithPutin v súlade s jeho koordinovanou politikou neautentického správania. Do sociálnej siete zároveň implementovali oficiálnu službu Tor onion, aby pomohla ruským používateľom naďalej používať platformu napriek obmedzeniam zavedeným ruskou vládou.
Twitter plánuje tiež označiť účty a tweety zdieľajúce odkazy na štátne médiá v Bielorusku, ak sa objavia ďalšie prepojenia medzi správami ruských štátnych médií a účtami bieloruskej vlády.
Twitter rovnako označí účty a Tweety zdieľajúce odkazy na štátne médiá na Ukrajine. Od začiatku invázie takto označených už viac ako 61 000 jedinečných Tweetov zdieľajúcich štátne médiá, čo prispelo k 30 percentnému nárastu dosahu tohto obsahu k užívateľom.
TikTok
TikTok oznámil, že už geograficky blokuje obsah z ruských štátnych médií pre používateľov v EÚ. Ľudia z krajín mimo EÚ však majú stále prístup k tomuto obsahu.
Vyšetrovanie VICE News zistilo, že ruská vláda zrejme platí influencerom z TikToku za zverejňovanie proruského obsahu. Teda inak povedané tvrdia, že influenceri dostali manuál čo majú povedať, kde nahrávať videá, aké hashtagy použiť a kedy presne zverejniť video. No aj vláda USA nezaháľa čo sa týka tejto u mladých ľudí populárnej sociálnej siete. Aj oni majú vplývať na tiktokových influencerov, aby pomáhali šíriť mladšiemu publiku najnovšie informácie o invázii na Ukrajinu.
Najnovšie sa TikTok pochválil, že venoval darom 5 miliónov dolárov (vyše 4,5 milióna eur) na podporu humanitárnych organizácií pôsobiacich na Ukrajine.
Snapchat
Z bezpečnostných dôvodov na ochranu ukrajinských občanov Snapchat dočasne deaktivoval funkciu „teplotnej mapy“ Snap Map pre Ukrajinu, ktorá ukazuje, koľko snímok bolo vytvorených v jednotlivých lokalitách.
Pinterest oznámil, že venuje 250 000 dolárov (vyše 227 tisíc eur) Medzinárodnému záchrannému výboru na podporu utečencov a pomoc rodinám v kríze.
"Náš dar podporí Fond reakcie na krízu zameraný na poskytovanie kľúčových služieb a zásob pre utečencov a ďalšiu integráciu duševného zdravia do humanitárnej práce IRC v reakcii na pokračujúci konflikt na Ukrajine."
Pinterest tiež spustil špeciálny darovací pin, aby povzbudil viac pinnerov, aby darovali IRC a zároveň pracovali na odhaľovaní a odstraňovaní dezinformácií na svojej platforme. Navyše aj Pinterest sa pridal k iným sociálnym sieťam a neponúka reklamu v Rusku.