Česká Asociácia komunikačných agentúr vyzvala zadávateľov reklamy, aby vylúčili zo svojho mediálneho plánovania dezinformačné platformy. Zároveň sa obrátila na influencerov, aby nepodporovali dezinformácie. Počas niekoľkých dní spustí kampaň, ktorá bude navádzať záujemcov o pomoc Ukrajine na prehľadný rázcestník pomoci. Uviedla to dnes asociácia vo vyhlásení pre médiá.
Riaditeľ asociácie Marek Hlavica upozornil, že zadávatelia reklamy môžu podporovať príjmy dezinformačných webov svojou reklamou aj nezámerne, preto chce s nimi asociácia o tom viac komunikovať. "Zadávatelia teraz sami proaktívne hľadajú cesty, ako tomu zabrániť a ako neposkytovať falošným správam vyššiu mieru dôveryhodnosti tým, že sa v ich susedstve objavujú renomované značky," uviedol.
Rad dezinformačných webov už je podľa neho vypnutý, ale niektoré naďalej fungujú a budú vznikať ďalšie. Praktický návod, ako odhaliť nepravdivé informácie, tzv. fake news, je dostupný na stránkach www.nelez.cz.
"Záujem o pomoc zo strany agentúr a ich zamestnancov sa prejavil hneď v deň invázie. Na rozsiahlom internetovom fóre sme konzultovali rôzne návrhy s ukrajinskými kolegami. Tí označili finančné dary a boj proti dezinformáciám za momentálne najnaliehavejšiu potrebu. Počítame s tým, že zadanie sa bude v čase meniť a prídeme s novými iniciatívami,“ dodal Hlavica.
Asociácia začala spolupracovať s neziskovou organizáciou Česko.Digital, ktorá vytvorila rozcestník pomoci www.stojimezaukrajinou.cz. Ten triedi pomoc na rôzne druhy a poskytuje kontakty na preverené organizácie a bankové účty. Kampaň na propagáciu rozcestníka dobrovoľnícky spracovávajú členské agentúry asociácie. Kreatíva vznikla vo WMC Grey, pomáha pražský McCann, komunikáciu v on-line a na sociálnych sieťach zaisťuje Dark Side s podporou Magnas Media WundermanThompson. Vzniká aj televízny spot. S médiami pomáhajú mediálne agentúry, platformy a médiá, rovnako ako významné značky, ktoré poskytnú svoj predplatený reklamný priestor.