Prioritou číslo jeden v najbližšom období bude nastavenie realistického rozpočtu Slovenského národného divadla (SND), vychádzajúceho z finančného, personálneho i technického auditu. Uviedol to nový generálny riaditeľ SND Matej Drlička, ktorý si vo štvrtok prevzal od ministerky kultúry SR Natálie Milanovej (OĽANO) menovací dekrét.
"Výsledkom auditu má byť nastavenie ozdravného plánu vedúceho k efektívnemu a hospodárnemu fungovaniu prvej divadelnej scény," zdôraznil nový šéf SND. Zatiaľ vyčíslený rozpočet na úrovni 16,8 milióna eur považuje Drlička za nedostatočný, zároveň ho však chápe ako reálne východisko, s ktorým prišlo Ministerstvo kultúry SR. "Vedenie rezortu, a nielen to súčasné, dlhodobo kritizovalo hospodárenie divadla. Predbežný rozpočet beriem ako podnet, že prišiel čas na efektívne fungovanie a hospodárenie divadla," tvrdí Drlička.
V tejto súvislosti si myslí, že určitou reorganizáciou práce a reštrukturalizáciou bude možné nájsť možnosti, ako znížiť mzdové náklady, zdôrazňuje však, že neplánuje zásadné personálne škrty. "V mojom tíme sú naozaj veľmi zdatní ekonómovia, preto verím, že po oboznámení sa s reálnou situáciou budeme vedieť navrhnúť a vyargumentovať pre SND reálny rozpočet," dodáva Drlička.
Potvrdil, že s nástupom do vedenia SND začína pracovať na svojich cieľoch a zámeroch, ktoré sformuloval už v projekte vo výberovom konaní. Patrí medzi ne napríklad transformácia, týkajúca sa umelecko-dekoračných dielní a ich väčšieho prepojenia s jednotlivými umeleckými zložkami divadla, čo by malo priniesť plynulejšie, efektívnejšie a vo finále aj ekonomicky výhodnejšie procesy príprav a výroby. "Bude to, samozrejme, dlhodobá úloha, ktorá si vyžiada aj zmenu myslenia, no má viesť k zlepšeniu vnútorných procesov, čo je v súčasnosti jeden z najväčších problémov SND," pripomenul Drlička.
Online predstavenia baletu a opery
Chystá sa pracovať aj na výraznejšom využití online priestoru pre prezentáciu produkcie SND. Vo svojom projekte spomínal streamovaciu platformu, ktorá by ponúkala predstavenia a koncerty všetkých súborov SND. „Napriek tomu, že operné či baletné produkcie nie sú mainstreamom, verím, že na Slovensku je dostatok kultivovaných divákov, ktorí by takúto možnosť prijali,“ uviedol Drlička, pričom zdôraznil, že prvým predpokladom je vytvoriť dostatočne bohatý kontent, obsahovú ponuku, z ktorej by si diváci mohli vyberať. Vie si predstaviť aj participáciu iných divadiel a poskytovateľov umeleckých služieb na projekte.
Drličku teší i to, že ministerka Milanová sa zaujímala i o jeho víziu riešiť problém výsluhovej renty u baletných umelcov. Súčasné podmienky nastavené na aktívnu 22-ročnú činnosť nezohľadňujú fakt, že v dôsledku zdravotných dôvodov musia baletní umelci svoju kariéru končiť skôr. "Je bežnou praxou, že takíto tanečníci ostávajú členmi súborov, aj keď aktívne netancujú a nie sú pre súbor žiadnym prínosom. Takáto prax je z ekonomického a prevádzkového hľadiska dlhodobo neudržateľná," poukázal Drlička vo svojom projekte.
Nový generálny riaditeľ SND uspel v jesennom výberovom konaní, sedemčlenná hodnotiaca komisia ho z piatich uchádzačov, ktorí postúpili do finálového kola výberu, jednoznačne označila za najlepšieho kandidáta. Ministerka oznámila Drličkovo menovanie do čela SND v utorok 5. januára. Drlička je známy ako hudobník i hudobný manažér, je spoluzakladateľom festivalu klasickej hudby Viva Musica!.