Televízna, filmová a reklamná produkcia má na Slovensku v posledných rokoch rastúci trend. Televízie do pôvodnej tvorby investujú čoraz viac prostriedkov a tiež sú partnerom pri väčšine filmových projektov. Návštevnosť slovenských filmov začala po rekordnom roku 2017 stúpať a kinohitmi sa stali viaceré slovenské filmy.
S nástupom koronakrízy na jar tohto roka sa situácia rapídne zmenila. Kiná sa zatvorili a kreatívny priemysel má výrazne obmedzené možnosti vykonávať svoju prácu. Spoločnostiam klesli príjmy a ekonomickú neistotu zvyšuje aj fakt, že nikto nevie, ako dlho bude táto situácia trvať. „Zároveň však naše momentálne „hluché“ a neisté obdobie nemôže trvať neobmedzene dlho, lebo spôsobí osobné aj plošné katastrofy, kvôli ktorým by už veci nikdy nefungovali tak ako pred koronou,“ hovorí filmový a televízny producent Rasťo Šesták.
Jednotlivé spoločnosti zaoberajúce sa produkciou zasiahla kríza rôzne. Filmová producentka Silvia Panáková hovorí, že jej spoločnosť koronakríza poznačila pri viacerých projektoch, kde boli nútení kvôli zatvoreniu kín už niekoľkokrát odložiť kinopremiéry. Premiéru svojho nového filmu musela odložiť aj producentka Wanda Adamík Hrycová. Ako nevyhnutný dôsledok nedostatočných vládnych opatrení bude podľa producentky „rozpad celej našej infraštruktúry a návrat v čase tak cca 10 – 15 rokov dozadu“.
Spoločnosti Alien studio, ktoré sa venuje komerčnej 3D animácii a špeciálnym efektom, sa, naopak, kríza výrazným spôsobom nedotkla. Nahrával im fakt, že klienti kvôli reštrikčným opatreniam sami hľadali riešenie v 3D spotoch. Ako hovorí Ivan Hulík z produkčnej spoločnosti Hitchhiker films, cieľom tohto roka je prežiť. „Veľkým otáznikom pre celú brandžu je však vývoj biznisu v 2021.“
Opýtali sme sa: Aký má pandémia dosah na kreatívny priemysel?
|
Rasťo Šesták producent, spolumajiteľ DNA Production |
DNA patrí medzi najvýznamnejšie televízne a filmové produkčné spoločnosti. Za minisériu Spravedlnost si odniesla Českého leva a film Správa sa stal tohtoročnou slovenskou nomináciou na Oscara.
Ako poznačila súčasná koronakríza vašu spoločnosť? Očakávate medziročný pokles obratu?
Koronakrízu sme najviac pocítili na jar. V tom čase sme ešte o COVID-19 vedeli všetci veľmi málo, a práve preto sme aj my museli prerušiť výrobu televíznych seriálov. Keď sa však ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.