Spoločnosť Facebook začína na rovnomennej sociálnej sieti k obsahu niektorých ruských, čínskych a ďalších médií pripájať upozornenie, že dané redakcie sú čiastočne alebo úplne kontrolované štátom. Na firemnom webe to oznámil šéf bezpečnostného oddelenia Facebooku Nathaniel Gleicher. Označenie sa ale pri príspevkoch vybraných médií neobjavilo hneď, novinku by mal facebook zaviesť v nasledujúcich dňoch a iba v Spojených štátoch.
Nový prvok bol v momente spustenia zapracovaný iba do tzv. Knižnice reklám a na facebookovej stránke jednotlivých organizácií. Podľa agentúry AP sa zmena ihneď týkala asi 200 stránok vrátane tých, ktoré patria ruskému webu Sputnik, čínskej spravodajskej agentúre Nová Čína a iránskej Press TV.
Napríklad na stránke ruskej RT sa teraz českí používatelia v okienku "Transparentnosť stránok" dočítajú, že táto štátom financovaná televízna stanica patrí medzi "štátom kontrolované médiá v krajine Rusko". Podrobnejší popis potom uvádza: "Tento vydavateľ úplne alebo čiastočne podlieha edičnej kontrole štátu. Je to určené celým radom faktorov, najmä financovaním, štruktúrou a novinárskymi štandardami."
Podľa Gleichera by používatelia mali mať prehľad o tom, či správy, ktoré sa im zobrazujú, pochádzajú od média, ktoré "môže byť pod vplyvom vlády". Facebook vraj opatrenia pripravoval v spolupráci s desiatkami expertov na médiá, ich reguláciu, či ľudské práva. Rozhodnutie o zahrnutí určitej organizácie medzi štátom kontrolovaného vydavateľa potom vychádza nielen z analýzy ekonomického pozadia, ale aj z informácií o vedení danej redakcie, jej deklarovanom poslaní či edičných zásadách.
"Ak dôjdeme k záveru, že existuje dostatok ochranných mechanizmov na zabezpečenie edičnej nezávislosti, označenie nepoužijeme," napísal Gleicher.
Popisky o štátnej kontrole neboli ihneď aplikované do prúdu "vybraných príspevkov", ktorý je hlavným spôsobom konzumácie obsahu na facebooku , a nie je jasné, kedy sa tak stane u neamerických používateľov.
Facebook zároveň plánuje vyznačovať platené oznámenia zadané médiami považovanými za štátom ovládané. V USA potom reklamy od týchto organizácií v súvislosti s blížiacimi sa voľbami úplne zakáže, hoci pripúšťa, že "štátom kontrolované médiá zriedkakedy cielia reklamy na Spojené štáty".
Podobné kroky urobili v poslednej dobe aj iné sociálne siete, pripomenula televízia CNN. YouTube začal obsah pochádzajúci od štátnych médií označovať už v roku 2018. Twitter minulé leto prestal prijímať reklamy od štátom kontrolovaných spravodajských organizácií, ich bežné príspevky ale zatiaľ neoznačuje špeciálne.