Spoločnosť Facebook pracuje na zvýšení transparentnosti jej dcérskych platforiem. Okrem spolupráce s fact-checking organizáciami, jej má v boji proti fake news pomôcť nástroj, ktorý pri jednotlivých príspevkoch ukáže lokalitu zadávateľa reklamy.
Spomínaná funkcia sa týka účtov na Instagrame a na modrej sociálnej sieti. Zatiaľ je spustenie novinky naplánované pre používateľov americkej populácie. Cieľom je zamerať sa na stránky a profily lokalizované mimo USA, ktoré cielia práve na Američanov. Zavedenie nástroja má súvis s blížiacimi sa prezidentskými voľbami.
Facebook vo vyjadrení uviedol, že po prvotnom zavedení zváži rozšírenie aj na ďalšie časti platformy a to do facebookových skupín.
Podobné opatrenie zaviedol nedávno aj Google. Pre zvýšenie transparentnosti reklám vyžaduje od inzerentov identifikáciu. K informáciám o zadávateľoch sa používatelia dostanú kliknutím na reklamu a výberom možnosti „About the advertiser“.
Obmedzenie súvisiace s bojom proti fake news sa týka aj platformy WhatsApp, ktorá je podľa podľa odborníkov rajom pre šírenie falošných správ vďaka end-to-end šifrovaniu. Dezinformácie tak používatelia môžu šíriť v reťazových mailoch bez toho, aby na to niekto prišiel.
Spoločnosť Facebook najprv upozornila, že zapracuje na zamedzení masívneho šírenia dezinformácií na WhatsAppe a krátko po tom obmedzila preposielanie správ. Po novom je možné jednu správu poslať maximálne piatim ľuďom naraz.
Hovorca WhatsApp k obmedzeniu uviedol, že chce, aby platforma zostala miestom osobnej a súkromnej konverzácie. Prvotné výsledky ukazujú, že vďaka novému spôsobu sa podarilo znížiť objem preposielaných správ o 70 percent.
Zavedené opatrenia na platformách by mohli podľa vývojárov pomôcť v rozpoznávaní jednotlivých príspevkov a zľahčiť orientáciu medzi množstvom uverejnených a šíriacich sa pravdivých či nepravdivých správ.
V blízkej budúcnosti pravdepodobne pribudnú ďalšie spôsoby pre zvýšenie transparentnosti. Kontrola uverejňovaných príspevkov bude najmä v USA výraznejšie kvôli blížiacim sa voľbám prezidenta.