Základné informácie o internetovej platforme YouTube:
- Pred 15 rokmi, 14. februára 2005, bola zaregistrovaná doména YouTube.com
- Prvé videá boli na server umiestnené v máji 2005
Účelom tohto internetového portálu bolo pôvodne voľné zdieľanie domáceho videa. Postupne sa ale jeho záber rozširoval o hudobné klipy, filmy či videohry a z čisto zábavnej služby sa stala aj služba verejná. Svoj videokanál na YouTube má dnes napríklad aj anglická kráľovná, americký prezident či pápež.
YouTube založili traja zamestnanci spoločnosti PayPal Chad Hurley (43), Steve Chen (41) a Jawed Karim (40). Prvé video, ktoré sa na serveri YouTube objavilo, bolo nahrané v apríli 2005 a zobrazovalo návštevu spoluzakladateľa Karima v zoologickej záhrade v San Diegu. Dodnes je možné ho na YouTube nájsť. V súčasnej dobe je generálnou riaditeľkou YouTube Susan Wojcickiová (51), ktorú v roku 2018 umiestnil magazín Forbes na 10. pozíciu v rebríčku najmocnejších žien na svete.
- YouTube má v súčasnosti cez dve miliardy aktívnych používateľov mesačne
- Každú minútu je na server nahraných viac ako 500 hodín nových videí
- Dostupný je v 91 krajinách sveta, vo viac ako 80 jazykoch
- YouTube je tiež druhou najnavštevovanejšou webovou stránkou po internetovom vyhľadávači Google
- Podľa štatistík, ktoré YouTube zverejnil, 70 percent vzhliadnutí pochádza z mobilných zariadení
Okrem čisto domáceho videa sa začali na YouTube čoskoro objavovať aj zostrihy televíznych relácií, filmov či klipov, čo vyvolávalo spory o autorské práva. A to najmä potom, čo firmu koncom roka 2006 kúpil internetový gigant Google (za 1,65 miliardy dolárov).
V roku 2008 napríklad muselo byť z YouTube stiahnutých niekoľko tisíc videí kvôli sporu s vydavateľstvom Warner Music a v roku 2009 bol napríklad v Británii a Nemecku dočasne zablokovaný prístup k hudobným klipom kvôli sporom o výšku platieb s ochrannými autorskými zväzmi.
Reforma ochrany autorských práv na internete, ktorú schválili vlani v marci poslanci Európskeho parlamentu, novo ukladá právnu zodpovednosť za obsah internetovým platformám ako je YouTube. Tie majú používať softvérové filtre, ktoré by porušovanie autorských práv zabránili. Automatické algoritmy tak skontrolujú nahrávaný obsah na internet a v prípade zistenia jeho závadnosti ho hneď zmažú, čo podľa kritikov vedie k cenzúre internetu.
Dlhodobým problémom, s ktorým sa YouTube potýka je boj s nenávistným či dezinformačným obsahom. Od minulého roka nastavil pravidlá, ktoré sprísňujú zdieľanie týchto videí, zakázané sú okrem iného videá, ktorých tvorcovia popierajú holokaust či ďalšie "dobre zdokumentované násilné udalosti". Zmeny v algoritme pre doporučovanie videí obmedzujú dosah "hraničného obsahu a škodlivých dezinformácií" a snahou YouTube je zároveň zviditeľnenie obsahu, ktorý považuje za kvalitnejší.
Majiteľom internetového gigantu Google je americká spoločnosť Alphabet. Pre materskú firmu predstavuje YouTube ďalšiu cestu k predaju internetovej reklamy. Podľa údajov, ktoré spoločnosť zverejnila, predstavovali v roku 2019 tržby YouTube z reklamy 15 miliárd dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 36 percent.
YouTube spolu s ďalšou populárnou sociálnou sieťou Facebook ovláda podľa analýzy Európskeho audiovizuálneho observatória (EAO) dohromady 56 percent trhu z videoreklamy na internete. Jej hlavným príjemcom je najmladšia generácia: deti od šiestich do 15 rokov strávia klikaním na videoklipy zhruba 20 percent času pred obrazovkou počítača.
Najsledovanejším hudobným videom uplynulého desaťročia sa na platforme YouTube stal klip k tanečnému hitu Despacito portorického speváka Luisa Fonsiho, celkovo nazbieral 6,6 miliardy vzhliadnutí. Cez 4,5 miliardy prehratí potom figuruje u klipe speváka Eda Sheeran natočeného k piesni Shape of You. Prvé trojicu najpopulárnejších videí potom uzatvára rapper Wiz Khalifa, ktorého klip See You Again má na YouTube 4,3 miliardy vzhliadnutí.