Na konci mája vstúpil do platnosti upravený Kódex preberania obsahu na internete. Cieľom je zlepšiť situáciu v slovenskom internetovom prostredí a nastaviť transparentné pravidlá pri preberaní obsahu.
Kódex bol prijatý v januári 2015, po štyroch rokoch však nastala potreba prísnejších pravidiel pri práci s online obsahom. Nový Kódex preberania obsahu na internete prináša povinnosť uviesť prelink (hypertextový odkaz) na pôvodný text hneď v úvode, v prvých piatich vetách preberaného článku.
Etická komisia IAB Slovakia okrem toho vôbec prvýkrát stanovuje pravidlá preberania obsahu aj so sankciami. Ako sa dotknú médií, hovorí Adam Zavřel, predseda Etickej komisie IAB Slovakia a vedúci online spravodajstva TV JOJ.
S: Aké boli dôvody na prijatie prísnejších pravidiel v Kódexe preberania obsahu na internete?
Kým obsah televízie a rozhlasu reguluje Rada pre vysielanie a retransmisiu, v oblasti webov jasne stanovené pravidlá chýbali. IAB Slovakia ako samoregulačný orgán isté pravidlá prijal, ale boli pomerne vágne a za ich nerešpektovanie nehrozil nikomu žiadny postih. Vznikla tak situácia, že obsah iného portálu nekradol iba ten, kto sa tak vedome rozhodol. Avšak práve títo poctivci na to najčastejšie doplácali. Tento prvý kódex preberania obsahu sa totiž prijímal v čase, keď v slovenskom internetovom priestore nepôsobilo toľko portálov. Za posledné roky ich ale výrazne pribudlo, pričom redakcie často naberali ľudí s nadšením, ale nie so skúsenosťami. Nikomu preto celkom nemožno vyčítať situáciu, ktorá vznikla. Bolo ju však treba riešiť, aby sa skúsení a etickí redaktori neocitli jej následkom v nevýhode.
S: Čo si sľubujete od prijatých noviniek?
Konečne poupratovať v slovenskom online priestore. Naozaj tu máme médiá, ktoré poctivo prinášajú vlastné reportáže, na ktorých pracujú aj deň-dva, či dokonca dlhšie. Náklady na takéhoto redaktora, ktorý ide do hĺbky, nie sú zanedbateľné. Na druhej strane príde portál, ktorý nemá redaktorov v teréne, tí jeho sedia iba v redakcii a celý deň kopírujú obsah médií. Takže to, čo jeden zozbiera za hodiny a hodiny práce, niekto iný spoza stola prepíše za päť minút a uverejní ako svoj text. Poctivý portál, ktorý do toho investoval, teda prakticky z toho nič nemá. Je férové, aby mu takéto prebratie obsahu aspoň priviedlo na portál nových užívateľov.
S: Kto bol hlavným iniciátorom zmien?
Hneď po mojom zvolení za predsedu Etickej komisie (od februára 2019, pozn. red.) som to bol ja. O tomto probléme som počúval z viacerých strán. V TV JOJ nie som iba moderátorom spravodajstva a neprinášam iba reportáže z Európskeho parlamentu. Niekoľko rokov vediem online spravodajstvo TV JOJ a spoluzakladal som portál Európske noviny. S týmto problémom vykrádania obsahu som sa pravidelne stretával a hnevalo ma, že niekto si robí poctivú prácu a iný ho len vykradne, pozliepa niečo z iných webov a získava čítanosť bez toho, aby sám niečo vytvoril.
S: Ako sa zmeny dotýkajú tvorcov obsahu na webe?
Základným pravidlom je zdrojovanie pôvodnej informácie v prvých piatich vetách, aj s aktívnym hyperlinkom na pôvodný zdroj informácie. V prípade zdrojovania obsahu z televízneho vysielania, či printov zase platí pravidlo linkovať homepage daného média. V neposlednom rade plánujeme uplatňovať zverejňovanie tých, čo porušujú kódex, aby sa mediálne agentúry mohli samé rozhodnúť, či sa chcú spájať s takýmito médiami.
S: Podľa akého princípu budete postupovať?
Princíp je nasledovný: vytvoril sa zoznam kontaktných osôb všetkých členských médií, zapojených do merania, takže ešte predtým, ako sa obrátia na Etickú komisiu s podnetom, môžu sa navzájom kontaktovať a skúsiť si to vysvetliť. Ak k porušeniu príde u nečlenského média, ktoré sa zaviazalo kódex dodržiavať odporúčame tiež najprv kontaktovať jeho redakciu a pokúsiť sa vzájomne porušenie vyriešiť. V prípade, že nedôjde k náprave takto, dostávame sa k slovu my.
S: Aké budú postihy?
Postihy sú odstupňované podľa závažnosti porušenia kódexu, resp. nezdrojovania a podľa toho, ako často sa takéto prešľapy opakujú. Médiá si takto koledujú o pozastavenie členských výhod napríklad v podobe zľavy na dáta IABmonitor, až po vylúčenie zo zduženia a následne z merania IABmonitora, čo môže byť pre médium likvidačné. Ten, kto bude poctivo zdrojovať, nebude mať problémy.
S: Je vylúčenie z merania IABmonitor pre takéto médiá dostatočnou sankciou?
Mediálne agentúry priraďujú reklamu na základe rovnakého auditovaného merania, rovnakej metriky, ktorú predstavuje práve IABmonitor. Ak teda médium vylúčime z tohto merania, iba veľmi ťažko si v danom médiu marketingová agentúra objedná kampaň, nakoľko si nebude vedieť vyhodnotiť jeho relevantnú návštevnosť. Preto je pre mediálne domy zásadné zostať v meraní IABmonitor.
S: Už ste dostali viacero podnetov na porušovanie kódexu. Kto ich podáva?
Môžem povedať len toľko, že ide o členské aj nečlenské médiá.
S: Viac než polovica sťažností na porušovanie kódexu bolo oprávnených. Ktorých webov sa najmä týkali?
Vzhľadom na to, že podnety, na ktoré sa pýtate, prišli v čase platnosti starého kódexu, nie je možné na túto otázku odpovedať. Porušil by som tak pravidlá. Tie, ktoré prídu po prijatí zaktualizovaného kódexu, však už zverejňovať môžeme.