Vizuálny smog v outdoore je problém, ktorý je stále na očiach, pretože vonkajšia reklama sa nedá sa vypnúť. O vizuálnom smogu a nelegálnych reklamných plochách, ktorými sú viac či menej zahltené naše mestá a obce, sa hovorí vždy viac s príchodom komunálnych alebo župných volieb.
Tohtoroční kandidáti na primátorov krajských miest navrhovali rôzne opatrenia, napríklad spravodlivejšie prerozdelenie dane z príjmu, zvýšenie ceny nájmu alebo zdanenie vonkajšej reklamy, ale aj plán usmerňovania nových reklám, zásady ich dizajnového prevedenia alebo tzv. zóny reklamného pokoja. Aké riešenia prinášajú primátori Bratislavy, Trenčína, Žiliny a Prešova, si môžete prečítať v tomto článku. Uvidíme, ktoré z nich sa im podarí preniesť do života.
Koniec bilbordov na župných školách
Do boja proti vizuálnemu smogu pristúpil aj Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Jedným z opatrení, ktoré uvádza od budúceho roka do života, je nepredlžovanie zmlúv na umiestňovanie bilbordov na pozemkoch a plotoch škôl vo svojej správe. Rovnako postupne ukončí aj existujúce zmluvy. Napríklad na Bajkalskej ulici sa na plote SUŠ scénického výtvarníctva nachádza až 16 veľkoplošných reklám.
„Všetci hovoríme o tom, ako nám vadia bilbordy vo verejnom priestore, najmä rôzne formy veľkoplošnej reklamy. Každý o tom iba hovorí, ja som sa rozhodol, že Bratislavský samosprávny kraj bude lídrom a bude konať,“ povedal predseda BSK Juraj Droba.
Školám plánuje župa kompenzovať prípadný úbytok príjmov z prenájmu bilbordových plôch. „My im tento finančný úbytok budeme kompenzovať, či už zakúpením učebných pomôcok, vybavenia telocvične, alebo priamo peniazmi,“ uviedol Droba. Veľkoplošné reklamy by mali podľa neho nahradiť stromy, ktoré by vytvorili zelené plochy s praktickou funkciou.
Bratislavský samosprávny kraj má vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti 57 školských zariadení (z toho 54 stredných škôl, 2 jazykové školy, 1 školský internát).