Internetová spoločnosť Google nebude na svojom vyhľadávači a kanáli YouTube zobrazovať reklamy, ktoré sa týkajú nadchádzajúceho referenda o interupciách v Írsku.
Firma k tomuto kroku pristúpila v snahe ochrániť hlasovanie, aby nebolo ovplyvňované. Referendum o uvoľnení pravidiel pre potraty sa bude v Írsku konať 25. mája.
Internetový gigant nebude od štvrtka zobrazovať reklamy, ktoré sa vzťahujú na hlasovanie, v ktorom budú Íri rozhodovať o tom, či zrušiť dodatok ústavy, ktorý až na výnimku v podobe ohrozenia života matky zbavenia sa plodu zakazuje.
Pridal sa aj Facebook
Podobný krok avizovala už v utorok tiež spoločnosť Facebook, ktorá nebude zobrazovať v Írsku reklamy týkajúce sa referenda, ktoré boli objednané v zahraničí. Za rozhodnutím Facebooku je predovšetkým obava z vplyvu konzervatívnych severoamerických skupín na írske ľudové hlasovanie.
Interrupcii nemôžu lekári v krajine, kde sa k rímskokatolíckej cirkvi hlási takmer 80 percent obyvateľov, vykonať ani v prípade tehotenstva po znásilnení, incestu, ani pri vážnom poškodení plodu. Tisíce írskych žien tak ročne podstupujú potrat v zahraničí.
Úloha reklamy na internete pri voľbách a referendách sa dostala do centra záujmu najmä v súvislosti s nedávnou aférou okolo firmy Cambridge Analytica, ktorá získala dáta desiatok miliónov používateľov sociálnej siete Facebook a využila ich pri tvorbe softvérových nástrojov na on-line reklamu pred voľbami. Firma sa podieľala okrem iného na kampani amerického prezidenta Donalda Trumpa pred voľbami v roku 2016.