Ani blížiaca sa Veľká noc neupokojila slovenskú politickú scénu. Keďže nie úplne všetky témy sú pre seriózne médiá zaujímavé, musia si ich politici ventilovať inde. Výborným miestom je napríklad Facebook, ktorý v ostatnom čase dostáva poriadne zabrať. Jeden môj známy to nazýva digitálne obnažovanie.
To tento týždeň postihlo napríklad Richarda Sulíka, ktorý si za svoj status vyslúžil viac ako 6 a pol tisíc komentárov a príspevok mu zazdieľalo viac ako 1 500 užívateľov. A to bez platenej reklamy! Sulík chcel v podstate zaželať ľuďom len pekné Veľkonočné sviatky. Urobil to ale svojským spôsobom. Predseda SaS sa rozohnil nad tým, že si nemôže kúpiť na Veľký piatok teplé rožky, pretože sú obchody zavreté. Rozumej: "My bojovníci za slobodu jednotlivca vravíme, aby si vo svoj voľný deň každý robil čo chcel. Kresťania resp. konzervatívci vravia: vo sviatok nesmieš nakupovať. Jedno či si žid, kresťan, ateista, nakupovať nebudeš. Lebo my vieme lepšie, ako ty máš žiť", napísal Sulík na svoju Facebookovskú stránku. A stal sa pánom komentov za tento týždeň. Vlastne za jeden deň.
Za všetky komentáre vyberáme jeden, ktorý nenechal chladným ani predsedu SaS.
Richard Sulík odpovedal takto:
A svojou odpoveďou trafil do čierneho. Respektíve do poslanca SMER-SD Ľuboša Blahu, ktorý Sulíkovi svojsky odpovedal. Jednak mu odporučil, aby už nemyslel iba na seba, a jednak mu vysvetlil, prečo sú vlastne obchody počas sviatkov zavreté: "Možno Ti to nedocvaklo, ale keď chceš ísť Ty kúpiť svojej malej práve počas sviatku hračku do obchodu, v tom obchode musí byť predavačka, ktorá Ti tú hračku predá a keby mohla, aj ona by chcela byť so svojími deťmi, keď majú prázdniny. Práve kvôli nej som spoločne s ďalšími poslancami presadil zákaz zadávať prácu v maloobchode počas sviatkov." Následne vyzval ľudí, aby podporili iniciatívu "poľutuj Richarda", pretože nemôže nakupovať počas Veľkého piatku.
Odpoveď Richardovi Sulíkovi bola pre Ľuboša Blahu iba malá rozcvička. Neviem, či ste postrehli správu o tom, že vo Francúzsku postrelili azerbajdžanského exilového novinár a pri streľbe zomrela jeho manželka. Pretože Blahovi toto neušlo. Dokonca mu tento čin pripomína vraždu Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny. Ľuboš Blaha túto správu okomentoval na svojom Facebookovom profile ironickým komentárom o tom, ako Macrón stopercentne padne a médiá budú hovoriť o hovoriť o Francúzsku ako o mafiánskom štáte. Blaha nezabúda dodať, že mu je ľúto čo sa stalo a verí, že v tomto prípade nebude platiť dvojaký meter a že každý v Európe bude pociťovať zhruba rovnakú starosť o slobodu médií vo Francúzsku, ako ju pociťoval v prípade Slovenska. A keď si myslíte, že tento status už nič nemôže prekonať...
... zjaví sa status Martina Glváča: "Budeme čakať, už teraz Francuzi konzultuju s našimi nezávislými novinármi! " Povedzte, zaslúži si toto vôbec nejaký komentár?
Silu Facebooku využil tento týždeň aj nový šéf spravodajstva RTVS Vahram Chuguryan. Ale po poriadku. Portálu Aktuality.sk najskôr niekto z porady RTVS vyniesol informáciu o tom, že nový šéf spravodajstva nariadil kolegom, aby už odznaky #AllForJan nenosili vo vysielaní. Vahram Chuguryan tvrdí, že nešlo o nariadenie, ale o odporúčanie. Aby to vysvetlil dôrazne, napísal siahodlhý status o tom, že je "strašne sklamaný a znechutený". Vahram je znechutený napríklad konaním svojich kolegov, ktorým "nejde o profesionálnu novinárčinu, ale o priame zasahovanie do politiky. Chcú byť revolucionármi." Kedysi sa hovorilo o tom, že problémy si má každý riešiť doma, vo vlastnej kuchyni. A tiež je pravda, že kedysi sme okolo RTVS riešili aj závažnejšie témy ako napríklad financovanie, koncesie, to čo vysiela, čo bude vysielať Tretí program... Už viac ako pol roka je to o tom kto prišiel a kto odišiel, kto povedal a kto nepovedal a tak ďalej. Výborné zastieracie manévre.
A keď už toľko hovoríme o digitálnom obnažovaní na Facebooku, sociálna sieť rieši ďalší problém. Server Buzzfeed zverejnil interný dokument z roku 2016, podľa ktorého má Facebook maximalizovať množstvo užívateľov nech to stojí čo to stojí. Na Slovensku na to veľa námahy Facebook nepotreboval. Aj tí najvplyvnejší politici sa sami od seba pred celým svetom vyzliekajú úplne donaha.
Ale zas tento týždeň bol plný aj zaujímavých vecí:
- Ben Affleck a Matt Damon kúpili práva na sfilmovanie trojdielnej minisérie Spravedlnost z dielne slovenskej DNA Production producenta Rasťa Šestáka a Petra Bebjaka. A to je veľká vec! Viac si prečítate tu.
- Agentúra Effectivity spolu s Jonášom Karáskom vytvorila nádherný príbeh smutnej labute. Kampaň vytvorili pre EKOTOPFILM.
- Poštová banka oživila Fantomasa. Vo vtipnej kampani od agentúry Wiktor Leo Burnett. Vraj príkaz znel jasne: urobiť niečo lepšie ako Angelika. A tak prišiel Fantomas. Mimochodom, zaregistrovali ste si pani v červených trblietkach? Stojí sa povšimnutie.
- Úplná topka na záver: Na Slovensku žijúci a tvoriaci dizajnér Mykola Kovalenko z reklamnej agentúry Respect APP vytvoril iniciatívu Shut up! - Demokracia v ohrození. Iniciatíva je reakciou na nedávnu vraždu investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny Kušnírovej. Zapájajú sa do nej dizajnéri nielen zo Slovenska, ale aj z celého sveta a svojimi umeleckými prácami reagujú na smrť dvoch mladých ľudí. Takto to vyzerá: