Šéf spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg sa dnes v britských a amerických novinách obyvateľom Spojeného kráľovstva a USA ospravedlnil, že poškodil ich dôveru tým, že sa poradenskej spoločnosti Cambridge Analytica podarilo neoprávnene získať dáta 50 miliónov užívateľov Facebooku. Informovala o tom agentúra Reuters.
„Máme zodpovednosť za ochranu vašich informácií. Ak to nedokážeme, tak si ich nezaslúžime," stálo v reklame v britskej a americkej tlači spolu so Zuckerbergovým podpisom.
Najväčšia sociálna sieť na svete teraz čelí zvýšenej pozornosti vlád európskych krajín a USA. Súvisí to s obvinením, že spoločnosť Cambridge Analytica analýzou rozsiahlych dátových súborov používateľov Facebooku a úzko zacielenou reklamou pomáhala v predvolebnej kampani súčasnému prezidentovi USA Donaldovi Trumpovi a údajne tiež zástancom brexitu.
Zuckerbergove ospravedlnenie, ktoré bolo vytlačené čiernym písmom na bielom pozadí s malým logom Facebooku, sa objavila v troch amerických a šiestich britských novinách, vrátane denníka The Observer, ktorého články o kauze podľa Reuters úzko súviseli s prudkým pádom akcií Facebooku.
Spoločnosť Cambridge Analytica sa podľa Zuckerberga k dátam dostala prostredníctvom aplikácie vyvinutej univerzitným výskumným pracovníkom. „Porušilo to vašu dôveru a je mi ľúto, že sme vtedy neurobili viac," uviedol v britskej tlači Zuckerberg, čím v zásade zopakoval svoje predchádzajúce stanovisko.
Cambridge Analytica tvrdí, že sa domnievala, že sa k dátam dostala v súlade so zákonmi o ochrane osobných údajov. Informácie vraj vzápätí zmazala na žiadosť spoločnosti Facebook a trvá na tom, že ich nepoužila na ovplyvňovanie amerických prezidentských volieb v roku 2016.
V piatok večer vyšetrovatelia niekoľko hodín londýnske kancelárie Cambridge Analytica prehľadávali.
Zuckerberg, ktorého spoločnosť v dôsledku škandálu prišla o takmer 50 miliárd dolárov trhovej ceny, uviedol, že v budúcnosti používateľom poskytne viac informácií o tom, kto má k ich údajom prístup a rozšíri ochranu súkromných údajov. „Ďakujem vám, že v túto komunitu veríte. Sľubujem, že pre vás budem lepší," napísal Zuckerberg.
Spoločnosť Mozilla a nemecká banka Commerzbank svoje reklamy na Facebooku stiahli na neurčito a na internete sa rozmohol hashtag "#deletefacebook".
V piatok výrobca elektromobilov Tesla a raketová spoločnosť SpaceX zrušili svoje facebookové stránky sledované miliónmi ľudí. Rozhodnutie avizoval riaditeľ spoločností Elon Musk.