Podpredsedníčka Európskej komisie (EK) pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová sa v pondelok stretla s podpredsedom pre globálne záležitosti a komunikáciu spoločnosti Meta Platforms / Facebook Nickom Cleggom. Cieľom ich stretnutia bolo prediskutovať ďalšie spoločné úsilie v boji proti dezinformáciám v online priestore.
K pondelňajšiemu stretnutiu došlo po minulotýždňových výzvach eurokomisie na predĺženie programu monitorovania dezinformácií v súvislosti s koronavírusom o ďalších šesť mesiacov - do júna 2022. Jourová pri tejto príležitosti vyzvala, aby digitálne platformy zintenzívnili svoje úsilie pri riešení dezinformácií o ochorení COVID-19 a o vakcínach proti tomuto ochoreniu, a to vo všetkých jazykoch EÚ.
EK žiada ďalšie digitálne platformy, aby sa pripojili ku Kódexu postupov EÚ proti šíreniu dezinformácií. A ako súčasť svojich usmernení na posilnenie kódexu požiadala poskytovateľov služieb súkromných správ, aby sa prihlásili ku kódexu „bez akéhokoľvek oslabenia šifrovania, ktoré tento typ služieb často využíva", s náležitým ohľadom na ochranu súkromia a práva na súkromný a rodinný život vrátane elektronickej komunikácie.
Jourová preto v pondelok po stretnutí s Cleggom privítala jeho oznámenie o úmysle platformy WhatsApp podpísať kódex a označila to za „dôležitý úspech".
„Vítam, že Meta urobila významný krok v reakcii na naše výzvy bojovať proti dezinformáciám. Teší ma, že WhatsApp sa prihlási k posilnenému Kódexu postupov EÚ proti šíreniu dezinformácií, ktorý má byť pripravený do marca 2022. Je to prvýkrát, čo sa ku kódexu pripojí služba súkromných správ," opísala situáciu Jourová v správe pre médiá. Spresnila, že EK bude spolupracovať s platformou WhatsApp na určení záväzkov vhodných pre poskytovateľa súkromných správ, ktorá na ochranu používateľov využíva šifrovanie typu „end-to-end".
Česká eurokomisárka dodala, že s Cleggom diskutovala aj o ďalších snahách bojovať proti dezinformáciám, a to aj dezinformáciám o vakcínach, a to vo všetkých jazykoch EÚ.
„Zhodli sme sa najmä na tom, že je dôležité povzbudzovať používateľov, aby využívali dôveryhodné zdroje informácií. Trvala som na transparentnosti politickej reklamy, ku ktorej som nedávno predložila legislatívny návrh. Meta sa bude musieť prispôsobiť tiež. Vyjadrila som aj obavy z reklám, ktoré sú živnou pôdou pre extrémizmus v už beztak polarizovanej spoločnosti," vysvetlila Jourová.
Podľa jej slov totiž sloboda prejavu neznamená slobodu dosahu a šírenia nenávisti v online prostredí.