Minulý týždeň svoje pôsobenie v mediálnom dome Penty, vo vydavateľstve News and Media Holding, ukončil generálny riaditeľ Peter Mertus. V pozícii ho po troch rokoch vystriedal mladý a na vydavateľskom poli absolútny nováčik, Michal Teplica. Kto je vlastne tento nový manažér, ktorý prichádza na najdôležitejší post do jedného z najväčších mediálnych domov u nás?
Michal Teplica prijal ponuku Penty už druhýkrát. Prvýkrát sa tak stalo v lete 2015, keď sa stal šéfom novovznikajúcej mediálnej agentúry Media and Digital Services (MDS). Mediálnu agentúru v podstate postavil od základov. Dnes je MDS zabehnutou mediálnou agentúrou, v portfóliu má klientov ako Prima Banka, Dr.Max, Dôvera zdravotná poisťovňa, Privatbanka, Bory Mall, Bory Bývanie, Penta Investments, Poštová Banka, Terno, J&T Banka, J&T Real Estate, Fortuna, Procare, Svet zdravia a iných. V roku 2016 podľa Finstatu dosiahla agentúra tržby na úrovni 12 705 555 eur. Keď Michal Teplica prvýkrát prijal ponuku Penty, hovoril pre Stratégie o tom, prečo sa tak rozhodol. „V prospech môjho rozhodnutia ísť pracovať pre Pentu rozhodol záujem akcionárov riešiť projekt mediálnej agentúry plne profesionálne, a to od prvého rozhovoru až do posledného rozhodnutia naštartovať tento projekt.“ Podotýkame, že prichádzal z pozície riaditeľa digitálnej agentúry digita.sk. Po dvoch rokoch prijíma ďalšiu ponuku Penty a stáva sa generálnym riaditeľom jedného z najväčších mediálnych domov na Slovensku – News and Media Holding (NMH). O svojej priorite v novej pozícii hovorí Teplica takto: „V novej role sa budem snažiť pokračovať v rozvoji mediálneho domu tak, aby dokázal dlhodobo, udržateľne a flexibilne reflektovať na očakávania čitateľov a konzumentov nášho obsahu, reklamných zadávateľov a zamestnancov.“
Prídu ďalšie personálne zmeny?
Spolu s Petrom Mertusom minulý týždeň svoje pôsobenie v NMH ukončil aj personálny riaditeľ mediálneho domu Peter Rolný. Podľa informácií Stratégií však majú vydavateľstvo opustiť aj ďalší členovia manažmentu. Michala Teplicu sme oslovili aj s touto otázkou. Spýtali sme sa ho, či by nám vedel potvrdiť aj ďalšie informácie o personálnych zmenách v najbližšom čase, ktoré by sa mali udiať na konci decembra, prípadne začiatkom januára. Teplica nechcel konkretizovať, či a o aké personálne zmeny pôjde, povedal však, že: „V prípade, že v manažmente NMH dôjde k personálnym zmenám, budeme o nich informovať štandardným spôsobom.“ Dovolíme si tvrdiť, že Teplica nastupuje do náročného prostredia. Okrem iného ho čaká náročná úloha prepojenia nových produktov, pravda, ak veľký mediálny predaj schváli Protimonopolný úrad SR. O čo ide? Len pred necelým mesiacom Ringier Axel Springer Slovakia potvrdil informáciu, že predáva svoje printové portfólio. Kým najpredávanejší denník Nový Čas kupuje mediálny dom podnikateľa Antona Siekela, tituly ako Život, Nový Čas pre ženy, Nový Čas Bývanie, Eva, Madam Eva spolu s ich portálmi kupuje mediálny dom News and Media Holding. Teda presne to vydavateľstvo, ktorému prišiel šéfovať Michal Teplica. A presne to vydavateľstvo, ktoré už podobné tituly s rovnakým zameraním v portfóliu vlastne má: Báječná žena, Emma, Šarm.
Michal Teplica nám potvrdil, že „jeho vymenovanie do funkcie generálneho riaditeľa NMH je konečné, a preto s tým súvisia všetky kompetencie a zodpovednosti z nej vyplývajúce“. Pýtali sme sa ho, ako mieni po schválení Protimonopolným úradom SR postupovať pri konsolidácii printovej a webovej platformy. Teplica tvrdí, že „NMH je pripravené všetky tituly rozvíjať v zmysle odpovede o tom, aká je jeho úloha v novej pozícii“. K prepojeniu portfólia vydavateľstiev by malo dôjsť do pol roka.
Plus 7 dní s novým šéfredaktorom
Vymenovanie Teplicu na pozíciu generálneho riaditeľa NMH nebolo jedinou výraznou personálnou zmenou v mediálnom dome. NMH menilo šéfredaktora Plus 7 dní. Skúsenú novinárku Nancy Závodskú nahradil Ivan Čeredejev, ktorý kedysi pôsobil v Národnej obrode a v TASR. Tlačovú agentúru chvíľu viedol a po odchode z Národnej obrody bol vedúci oddelenia medzinárodnej redakcie TASR. Najčítanejší a najpredávanejší týždenník po novom vedie človek, ktorý dlhší čas priamo nepracoval v žiadnej redakcii. Bude zaujímavé sledovať, akú vlastnú pečať z hľadiska obsahu dá týždenníku Plus 7 dní jeho nový šéfredaktor, ktorý sa v médiách nepohyboval v čase, keď prechádzali významnou onlinovou transformáciou. Niečo podobné platí aj pre generálneho riaditeľa Michala Teplicu. Ten na rozdiel od Čeredejeva je digitálny človek, čo môže byť pre mediálny dom NMH prospešné. Na druhej strane, nikdy nešéfoval mediálnemu domu, kde okrem obchodu a s ním spojeného tlaku na rozpočty zadávateľov, transformácie do online prostredia, je veľmi dôležitá produkcia relevantného obsahu. Skĺbenie všetkých troch zložiek je dnes výzva pre nejedného skúseného publishera. Nie to ešte mladého manažéra, ktorý mediálny dom nikdy neriadil. Uvidíme, aký smer naberie News and Media Holding po novom.
História mediálneho domu News and Media Holding
Na začiatku to bola Spoločnosť 7 plus. Založili ju v roku 1990 Štefan Šimák, Jozef Dukes, spoločníkom bol po celý čas aj Karol Bustin. V tom istom roku vychádza aj prvé číslo najskôr dvojtýždenníka, potom týždenníka Plus 7 dní. Magazín sa postupne stáva najpredávanejším a najčítanejším týždenníkom na našom trhu. Do portfólia Spoločnosti 7 plus postupne pribúdajú ďalšie tituly, k najvýznamnejším patria: Záhradkár, Zdravie, EMMA, Báječná žena. V roku 2006 začína vychádza denník Plus jeden deň a aj portál Pluska.sk. V roku 2013 pribúda do spoločnosti aj Centrum Holdings. Paralelne popri formovaní Spoločnosti 7 plus sa tvorí aj Trend Holding. V roku 1991 vychádza prvé číslo magazínu Trend, ešte vo vydavateľstve Trendy, spol. s r. o. Najvýznamnejšími zakladateľmi boli Oliver Brunovský a Elena Klimešová. Obe vydavateľstvá – Spoločnosť 7 plus a Trend Holding – kupuje na jeseň 2014 Penta Investments, na čelo novovzniknutého mediálneho domu, ktorý sa zmení na News and Media Holding, prichádza prvý muž slovenského Ringieru – Peter Mertus. Počas jeho pôsobenia prešlo portfólio miernou konsolidáciou: skončil mesačník Zázračný svet, štvrťročník Mollie tvorí, ďalšie produkty ako Pekné bývanie, Brejk a detské tituly prešli pod nové vydavateľstvá. Profit sa dostal pod vydavateľstvo Petit Press. Čo sa týka digitálnej platformy vydavateľstva – mediálny dom prišiel s novinkami: športovým webom šport24.sk a zábavným portálom Vju.sk. Portál Aktuálne.sk bude spadať do portfólia Ringier Axel Springer Slovakia, kde sa presmeruje na Aktuality.sk.