Agentúra Zenith zverejnila prognózy na rok 2018. Týkajú sa penetrácie mobilných zariadení ako aj výdavkov do internetovej reklamy. Podľa štúdie bude pomaly platiť, že mobily ovládnu internet. V roku 2018 bude napríklad 66 percent ľudí v kľúčových krajinách* vlastniť smartfón. Pre porovnanie v roku 2017 to bolo 63 percent a rok predtým, v roku 2016 to bolo 58 percent.
Agentúra konštatuje, že rýchla expanzia vlastníctva smarfónov, ktorá zmenila spôsob, akým inzerenti komunikujú so zákazníkmi, sa spomaľuje, keďže penetrácia dosahuje už 80 - 90 percent na najpokročilejších trhoch. Počet majiteľov smartfónov sa v roku 2018 zvýši o 7 percent v porovnaní s 10-percentným rastom v roku 2017, 14-percentným rastom v roku 2014 a 21-percentným rastom v roku 2015.
Vo vlastníctve smartfónov naďalej vedú Západná Európa a Ázia a Tichomorie. Zenith predpokladá, že v roku 2018 bude mať penetráciu nad úrovňou 90 percent - Holandsko (94 percent), Taiwan (93 percent), Hong Kong (92 percent), Nórsko a Írsko (obe krajiny 91 percent). Jedenásť trhov bude mať penetráciu smartfónov na úrovni 80-90 percent - týka sa to krajín Západnej Európy a Ázie a Tichomoria s výnimkou Izraela, kde to bude 86-percent. Medzi krajiny s najväčším počtom používateľov smartfónov patrí Čína (1,3 miliardy používateľov), nasleduje India (530 miliónov používateľov). Treťou krajinou je USA (229 miliónov používateľov).
Konzumácia tabletov sa stabilizuje
Vlastníctvo tabletov nie je tak rozšírené ako vlastníctvo smartfónov. Štúdia konštatuje, že tablety sa napríklad neuchytili v Číne, kde agentúra odhaduje penetráciu len na úrovni 4,8 percent v roku 2017. V Thajsku penetrácia tabletov dokonca klesá. Vlastníctvo tabletu sa v jednotlivých krajinách značne líši. Hranicu 50 percent prekračuje dvanásť trhov, na siedmich trhoch je hranica nižšia ako 10 percent. Najviac vlastníkov tabletov je v Holandsku (74 percent), v Austrálii (66 percent) a v Írsku (65 percent). Globálne agentúra odhaduje penetráciu tabletov na úrovni 18,7 percent pre tento rok, čo znamená mierny rast v porovnaní s rokom 2016 (17,8 percent). Na rok 2018 sú predikcie mierne vyššie - 19,5 percent a v roku 2019 na úrovni 20,1 percent.
Doba mobilná
Mobilné zariadenia (vrátane inteligentných telefónov a tabletov) sú dnes pre väčšinu používateľov primárnym prostriedkom prístupu na internet. V roku 2018 budú predstavovať až 73 percent času stráveného na internete. V roku 2017 to bolo 70 percent a v roku 2016 - 65 percent. Konzumácia internetu prostredníctvom mobilu sa od roku 2011 zdvojnásobila - v tom čase predstavovala 36 percent. Do roku 2019 agentúra očakáva, že opäť vzrastie a bude predstavovať 76 percent.
Podľa predpovedí agentúry zo začiatku roka, v tomto roku výdavky do internetovej reklamy pre mobilné zariadenia prvýkrát predbehli sumu výdavkov na desktopy. Agentúra odhaduje, že 53 percent zo všetkých výdavkov do internetovej reklamy bude tvoriť práve reklama na mobilných zariadeniach. V roku 2018 sa tento podiel zvýši na 59 percent a v roku 2019 na 62 percent. V roku 2019 budú výdavky do mobilnej reklamy predstavovať 26 percent zo všetkých médií, čo bude predstavovať sumu 156 miliárd USD.
*Medzi 52 krajinami sa nachádzajú: Argentína, Austrália, Rakúsko, Británia, Bielorusko, Belgicko, Bosna a Herzegovina, Bulharsko, kanada, Čína, Česko, Estónsko, Maďarsko, India, Írsko, Izrael, Dánsko, Porugalsko, Spojené Štáty, ale aj Slovensko - krajiny reprezentujú 65 percent svetovej populácie.