Vo štvrtok 12. októbra prichádza do kín dokumentárny film Mečiar, ktorý je spoveďou režisérky Terezy Nvotovej o Vladimírovi Mečiarovi a o vplyve, ktorý mal tento politik na slovenskú spoločnosť a na život samotnej režisérky.
Film vznikol v majoritnej slovenskej produkcii spoločnosti PubRes, ktorá má na konte úspešný film Učiteľka, koprodukčnými spoločnosťami sú česká spoločnosť Negativ a HBO Europe. Projekt s rozpočtom 240 000 eur finančne podporili aj Audiovizuálny fond (49 000 eur) a Státni fond kinematografie (34 500 eur).
Spoločnosť PubRes
Do projektu o Mečiarovi vstúpila preto, lebo vývoj všetkých postkomunistických krajín sprevádzajú podobné spoločenské fenomény.
|
Zuzana Mistríková producentka PubRes |
Čo bolo hlavným dôvodom, prečo ste sa rozhodli producentsky zastrešiť film Mečiar?
Tereza Nvotová sa na nás obrátila v štádiu námetu a veľmi silný signál bol i fakt, že hneď v úvode prejavila záujem „spoluvyvíjať“ film aj televízna stanica HBO Europe. Už v minulosti sme s HBO diskutovali o spolupráci pri vyvíjaní dokumentu Martina Štrbu vlna vs. breh a vieme, že si projekty vyberajú veľmi zodpovedne. Vždy sa rozhodnú len pre pár filmov a potom sa dôsledne spolupodieľajú na ich vzniku. Mňa priťahoval aj fakt, že som so zobrazovanou dobou osobne spojená a naozaj ma zaujímalo, ako Tereza – nezasiahnutá emocionalitou toho obdobia – uvidí to obdobie zo svojho pohľadu. A musím povedať, že výsledok je skvelý.
Ide o politický dokument. Stretli ste sa v procese jeho vzniku s nejakými výhradami? Či už priamo od Vladimíra Mečiara alebo od partnerov filmu?
Spolu s produkčným tímom som sa snažila vytvárať Tereze podmienky na to, aby mohla film realizovať. Svoj pohľad na jednotlivé témy som jej nevnucovala. Dôveru v jednotlivých respondentoch vrátane Vladimíra Mečiara si však musela získať sama. Myslím, že všetci vycítili jej úprimný záujem priniesť svedectvo o tom, čím sme si ako krajina prešli. Nikde – ani na fondoch, ani v inštitúciách, ktoré sme oslovovali kvôli nakrúcaniu – sme sa nestretli s odmietnutím.
Aký ohlas filmu očakávate? Je „Mečiar“ ešte aj dnes témou, ktorá rozdeľuje Slovensko? A aké máte s filmom plány?
Keď sme uverejnili na internete trailer filmu, spustila sa reťazová reakcia jeho zdieľania a komentovania, v ktorých väčšina pozývala kamarátov a známych na film. Rozhodne ide o aktuálny film. Terezu nezaujímalo len to, čo sa odohralo v 90. rokoch, ale najmä, ako nás táto doba dodnes ovplyvňuje. A tým, že je predstaviteľkou dnešnej generácie, robí film atraktívnym pre svojich rovesníkov či zahraničné publikum.
HBO Europe
HBO Europe mala záujem o vytvorenie filmu s témou prekračujúcou hranice Slovenska, podporila vývoj dokumentu a dramaturgickú stránku. Doposiaľ najrozsiahlejším a najúspešnejším českým hraným dielom spoločnosti HBO Europe je trojdielna miniséria Hořící keř (2013)
|
Tereza Polachová HBO Europe |
Prečo sa HBO rozhodlo producentsky vstúpiť do projektu režisérky Terezy Nvotovej?
HBO už podporilo Nvotovej minulé snímky, či už išlo o jej dokumentárny debut Ježiš je normálny! alebo celovečerný hraný debut Špina. V tomto prípade ma zaujal jej predchádzajúci film, ktorý sa tiež venoval osobe Vladimíra Mečiara a vznikal ešte na FAMU, preto, keď sa naskytla možnosť vytvoriť celovečerný film, neváhala som.
Dá sa film zaradiť do nejakej konkrétnej programovej línie produkcie HBO?
Áno, samozrejme, dokumentárne filmy z našej produkcie pokrývajú široké spektrum celospoločensky aktuálnych tém. Film Mečiar má medzinárodný presah, tematicky je zasadený do našej vlastnej histórie, jeho posolstvo však presahuje hranice stredoeurópskeho priestoru.
V čom má téma dokumentu zaujímavý medzinárodný potenciál?
Obmedzovanie občianskych slobôd zo strany politickej garnitúry, machinácie, zastrašovanie, dezinformačné kampane a korupcia, to všetko sú, žiaľ, veci ktoré v strednej Európe zažívame dnes a denne. Je to aktuálna téma pre Česko aj Slovensko, ale aj pre Poľsko a Maďarsko a ďalšie stredo- a východoeurópske krajiny. Zaujímavé je, že udalosti, ktoré vo svojej dobe vyvolali pobúrenú politickú odozvu zo strany Európskej únie či USA, dnes prechádzajú de facto bez povšimnutia. Fascinujúce je, že história sa stále opakuje prakticky bez zmeny. Zdá sa, že sme nepoučiteľní.
Negativ (ČR)
Koprodukčným partnerom je aj spoločnosť Negativ, ktorá je je jednou z najvýznamnejších producentských spoločností v Českej republike. Medzi najúspešnejšie tituly spoločnosti patrí Návrat idiota (1999), Rok ďábla (2002) a Štěstí (2005), ktoré získali Českého leva pre najlepší film roka.
|
Kateřina Černá Negativ (ČR) |
Čím vás zaujal filmový projekt Mečiar Terezy Nvotovej, že ste sa rozhodli do neho producentsky vstúpiť?
Naša producentská spoločnosť sa v oblasti dokumentárneho filmu už niekoľkokrát venovala politickým témam, naposledy v dokumente Tomáša Kudrnu Hľadá sa prezident, kde bola zachytená prvá priama voľba prezidenta Českej republiky, s ktorej výsledkom súčasná česká spoločnosť zápasí a zrejme ešte dlhú dobu bude zápasiť. To isté by sme mohli povedať o slovenskej spoločnosti, ktorá zápasí s následkami opakovanej voľby Vladimíra Mečiara na čelo slovenskej vlády v 90. rokoch. Preto nás zaujala ponuka Zuzany Mistríkovej zo spoločnosti PubRes podieľať sa koprodukčne na dokumentárnom filme, ktorý by mal už s odstupom opísať obdobie, kedy bol Vladimír Mečiar predsedom vlády Slovenskej republiky a následky jeho éry na slovenskú politickú scénu a celú spoločnosť.
V čom je podľa vás jej film aktuálny aj dnes?
Režisérka Tereza Nvotová nás zaujala nielen preto, že naša spoločnosť už tradične rada pracuje so začínajúcimi režisérmi, ale aj preto, že vďaka jej pohľadu nejde o dejepisný dokument o jednej etape slovenských dejín očami politológov alebo historikov. Okrem analýzy moci popisuje film veľmi univerzálnu i veľmi aktuálnu tému, pretože podobný archetyp politika sa v súčasnej dobe objavuje po celom svete.
Mečiar (2017)
Dokumentárny film, 80 min.
Scenár a réžia: Tereza Nvotová
Producenti: Zuzana Mistríková (SK), Ľubica Orechovská (SK)
Majoritná produkcia: PubRes (SK)
Koprodukčné spoločnosti: Negativ (ČR) a HBO Europe (ČR)
Rozpočet: 239 627 €
Podpora: Audiovizuálny fond (2015: 49 000 €), Státni fond kinematografie (34 500 €)
Distribúcia: ASFK
Premiéra: 12. 10. 2017