V Českej republike podľa nového zákona, ktorý vstúpi do platnosti 1. septembra, nesmú byť pri diaľniciach a cestách prvej triedy umiestnené reklamné pútače. Ochranné pásmo je pre diaľnice stanovené na 250 metrov, pri cestách prvej triedy je to 50 metrov. Okrem billboardov zmiznú i reklamy na mostoch, povolené sú len označenia čerpacích staníc. Nový zákon ministerstvo dopravy dlhodobo obhajuje potrebou zvýšenia bezpečnosti na cestách
„Diaľnica, kde je najviac billboardov, je jednoznačne D1. Tam je väčšina billboardov. My ich máme na diaľniciach zhruba tisíc, ktoré máme zmapované. Potom je tu ďalšia stovka billboardov okolo ciest prvej triedy,“ komentoval súčasnú situáciu pre ČT24 minister dopravy Dan Ťok.
Zákaz reklamných plôch v ochrannom pásme pri diaľniciach a cestách prvej triedy vyplýva z novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách ešte z roku 2012, po päťročnej ochrannej lehote vstúpi 1. septembra 2017 do platnosti. Majiteľom hrozí za neodstránenie billboardov pokuta do výšky 300-tisíc korún (11 500 eur).
Nový zákon sa netýka reklamných pútačov, ktoré sú postavené v zastavaných oblastiach. Billboardy v mestách a obciach, aj keď sú v blízkosti komunikácie, zostanú naďalej.
Na novelu zákona reaguje Zväz prevádzkovateľov vonkajšej reklamy a na protest hromadne mení obsah na billboardoch za české zástavy. Pre ministerstvo je to však obsah ako každý iný a tak bude k billboardom aj pristupovať.
Odstránenie potrvá mesiace
Odstránenie reklamných pútačov pri diaľniciach a cestách prvej triedy sa pravdepodobne nepodarí už v septembri, ministerstvo však má pripravený ďalší postup.
„Ministerstvo dopravy bude informovať majiteľov o tom, že si nesplnili povinnosť odstrániť billboardy. Pokiaľ tak do pätnástich dní neurobia, budú všetky billboardy zakryté. Postupne ich budeme odstraňovať sami,“ hovorí minister dopravy Dan Ťok.
Po prvotnej výzve majú majitelia billboardov päťdňovú lehotu na ich odstránenie. V opačnom prípade úrad reklamu do 15 dní zakryje a potom ju zlikviduje. Billboardy bude odstraňovať Riaditeľstvo ciest a diaľnic, náklady na likvidáciu bude vymáhať priamo od majiteľov konkrétnych reklamných zariadení.
V prípade, že sa nepodarí vypátrať majiteľa, bude úrad náhradu nákladov na demoláciu vymáhať od vlastníkov pozemku. Problémom je, že väčšina reklamných zariadení je na štátnych pozemkoch. V prípade, že sa nenájde vlastník billboardu, tak bude náklady na odstránenie znášať štát. Zlikvidovanie billboardov pri cestách pravdepodobne potrvá mesiace.
Štátu hrozia žaloby
Podľa Zväzu prevádzkovateľov vonkajšej reklamy by malo postupne zmiznúť z blízkosti diaľnic a ciest prvej triedy okolo tritisíc billboardov zo zhruba 25-tisíc v Českej republike, ktoré sú však väčšinou v mestách a obciach.
Majitelia reklamných plôch mali päť rokov na to, aby reklamy odstránili. Poslanci touto lehotou chceli predísť prípadným sporom s prevádzkovateľmi vonkajšej reklamy. V minulosti už ministerstvo nechalo odstrániť tie billboardy, ktorým vypršalo povolenie. Takýchto zariadení však boli len desiatky, väčšina z nich má zmluvy na dobu neurčitú. A to je aj dôvod, prečo sa niektorí majitelia billboardov pripravujú so štátom súdiť o ušlý zisk.
Na ďalší problém, ktorý môže zákon spôsobiť, upozornil prezident Zväzu prevádzkovateľov vonkajšej reklamy Marek Pavlas: „Česká republika bude čeliť arbitráži americkej firmy, ktorá má platné neobmedzené povolenie na desiatky až stovky reklamných zariadení pri diaľniciach,“ naznačil Pavlas.