Nie je tajomstvo, že najväčší festival kreativity Cannes Lions v posledných rokoch zmenil svoju komerčnú tvár na sociálnu. A v posledných rokoch nám skôr servíruje reklamy, ktoré menia svet. Alebo aspoň sa o to snažia. Počuť bolo o rovnosti, vzdelávaní, tolerancii, ženách v manažmente a strachu.
Aj tento rok sme zažili zopár reklám, ktoré nám nechali zimomriavky na koži. Pozrite si výber.
DNA
JOURNEY RADIUS KOMMUNIKATION
Denmark
Za nás rozhodne jedna z najlepších kampaní, aké sme v Cannes mohli vidieť. DNA Journey výborne vystihuje poslanie kampane cestovnej spoločnosti Momondo, ktorá má víziu sveta, v ktorom sú naše rozdiely zdrojom inšpirácie a rozvoja, nie netolerancie a predsudkov. Požiadali 67 ľudí z celého sveta o vykonanie testu DNA. Ukázalo sa, že majú oveľa viac spoločného s inými národnosťami, než si mysleli.
Cieľom kampane je dať odvahu a povzbudiť každého z nás, aby cestoval po svete a poznával krajinu, náboženstvá a kultúry a pritom myslel na to, že niekde v tej krajine má príbuzného.
SCHOOL FOR JUSTICE
WALTER THOMPSON
Holandsko
India je krajinou, ktorá má najviac neplnoletých pracovníkov v prostitúcii na svete. 1,2 milióna detí, denno-denne „pracuje“ takýmto spôsobom proti ich vôli. JWT sa rozhodla otvoriť právnickú školu pre obete prostitúcie v Indii, pretože: "Bežná reklamná kampaň jej nepredíde". V spolupráci so spoločnosťou Free a Girl Movement spomínaný JWT otvoril vzdelávaciu inštitúciu pre dievčatá. Týmto krokom dúfa, že sa zvýši vzdelanie v tejto oblasti a zároveň sa zníži hrozba znásilnenia.
THE REFUGEE NATION
OGILVY
USA
Utečenecká tematika nechýbala tento rok ani na Cannes Lions. Jeden z najjednoduchších a najpresvedčivejších návrhov - vlajka inšpirovaná záchrannými vestami Ogilvyho, pre 10-členný športový národ utečencov na olympijských hrách v lete minulého roka. Tento nápad nezostal bez povšimnutia porotcov, posúďte sami, ako sa páči Vám.
DA DA DING
WIEDEN+KENNEDY
India
Cieľom kampane je inšpirovať mladé ženy, aby sa venovali športu. "Da Da Ding" je súčasťou kampane Nike Just Do It, ktorá pochádza z dielne spoločnosti Wieden + Kennedy Delhi. Vo videu sa objavilo veľa známych športovcov a predstavuje neochvejný duch žien v Indii. Má za cieľ spustiť hnutie na zmenu spôsobu, akým je šport vnímaný v krajine. Za nás rozhodne jedna z najinšpiratívnejších prác tohto roka.
BOOST YOUR VOICE
180LA
USA
Myšlienka pochádza zo správy z roku 2014 z centra Brennanovej pre spravodlivosť, podľa ktorej menšinové komunity v priebehu volieb mali nedostatok volebných zdrojov a miest, čo viedlo k veľkým prekážkam, keď prišlo k odovzdávaniu hlasovacích lístkov.
Boost Your Voice sa zameriava na zvýšenie povedomia o nespravodlivosti systému hlasovania a dúfa, že poskytne volebné zdroje menšinovým komunitám. V tomto volebnom roku začne celoštátnu iniciatívu pre rovnocenný prístup k hlasovaniam a ponúkajú obchody Boost v celej krajine ako volebné miesta, ktoré pomôžu všetkým Američanom mať rovnako hodnotný hlas.
Porotcovia pri tejto práci ocenili najmä to, že dokázala zaktivizovať ľudí a nešlo pritom "iba" o PR. Pri hodnotení často prihliadali na to, ako práca dokázala rozhýbať ľudí a donútiť ich niečo fyzicky vykonať. Aj preto napríklad známa kampaň Adidasu, ktorá zostavila v meste stenu, ktorá kopírovala bežcov, nedostala vyššiu cenu ako táto:
WE'RE THE SUPERHUMANS
BLINK PRODUCTIONS / 4CREATIVE
Veľká Británia
V Channel 4 môžu byť hrdí na svoju prácu, získali hneď niekoľko ocenení na Cannes Lions. Dobre známy 3-minútový trailer na paraolympijské hry v RIU. Grand prix tak ide do in-house agentúry. Predseda poroty na otázku, či to nie je paradox, odpovedal, že nápad môže byť prísť z ktorejkoľvek strany, a teda aj od in-house agentúry.