StoryEditor

Našou ambíciou je kultivovať trh práce

15.11.2024, 10:48
  • „Verejnosť je hybnou silou ankety,“ zdôrazňuje managing director organizátora súťaže Najzamestnávateľ Alma Career Slovakia Radoslav Rezák.
  • Firmy, naopak, môžu zo spätnej väzby zistiť, čo je pre ich zamestnancov dôležité a aké benefity, naopak, oceňujú.
  • Prečo sa podľa neho oplatí investovať do employer brandingu a aké témy vládnu trhu práce?

 

Prečo vznikla Anketa Najzamestnávateľ?
Náročná otázka, keďže som vtedy v spoločnosti nepracoval, ale vnímam to tak, že bol spoločenský aj náš záujem pomenovať či odmeniť spoločnosti, ktoré ponúkali férový prístup a tiež zaujímavé pracovné podmienky. A toto pretrváva. Cítime spoluzodpovednosť za kultivovanie sveta práce a sme veľmi radi, že naša anketa k tomu výrazne prispieva.

Aké ciele ste si stanovili ešte pred 13 rokmi a ako sa medzitým zmenili?
13 rokov je dlhá doba, ciele, anketa aj pracovný trh prešli prerodom. Špeciálne po pandémii je trh extrémne dynamický. Firmy, ľudia, preferencie na život aj prácu sa zmenili, pre nás je dôležité stále ísť s dobou a porozumieť tým, ktorí budú hlasovať a následne ich potreby či očakávania ďalej tlmočiť firmám, médiám a ľuďom na trhu práce.

Kto rozhodne o konečnom poradí v ankete?
Jednoznačne to je a bude dlhoročná každodenná práca firiem, HR oddelení, manažérov. To hlasujúci aj odborná porota ocenia aj ohodnotia. Stále platí, že naši zamestnanci a obchodní partneri sú naším zrkadlom. Tiež by som chcel povedať, že poradie nemusí byť tá najdôležitejšia premenná pre firmu. Výsledky sa stávajú trhovým benchmarkom, ako možno robiť veci inak, lepšie, odvážnejšie, slobodnejšie. Každý si z výsledkov ankety vie zobrať to, čo potrebuje a na to sme hrdí.

Prečo dávate priestor okrem odbornej poroty aj verejnosti? Čo si sľubujete od hlasovania bežných ľudí, zamestnancov?
Verejnosť je hybnou silou ankety, je to ekosystém, v ktorom sme všetci. To, ako sa ja/vy máme v práci, ovplyvňuje aj náš súkromný život, priateľstvá, manželstvá. Najlepšími a najuveriteľnejšími sú preto práve ambasádori z interného prostredia a ľudia, s ktorými sú v priamej interakcii. Zároveň, pre firmy je hlasovanie zamestnancov cennou spätnou väzbou. Zistia, čo je pre nich dôležité, ktoré benefity najviac oceňujú, ako vnímajú atmosféru vo firme. Zároveň si veľmi dávame záležať na porote a jej diverzite. Prináša širokospektrálny aj odborný pohľad na jednotlivé spoločnosti a segmenty. Porotcovia sú veľakrát integrálnou súčasťou biznis procesov, ich expertíza prechádza cez viaceré firemné sekvencie, nazerajú na zamestnávateľov cez úplne inú optiku.

Aké témy v starostlivosti o zamestnancov aktuálne dominujú trhu?
Tam je to jednoznačné. Dominujú témy DEIB (diverzita, rovnosť, inklúzia a spolupatričnosť), tiež zdravotnej starostlivosti a psychologického bezpečia. Sú na to dva hlavné dôvody. Firmy aj prostredie sa kultivujú, do popredia vystupuje otázka hodnôt, už teraz je cítiť tlak nových generácii, špeciálne zetková je v tomto nekompromisná. A pragmaticky sa firmy snažia zapojiť všetkú dostupnú pracovnú silu, keďže jej na trhu máme nedostatok.

Do popredia sa už dlhšie dostávajú hodnoty ako wellbeing či psychologické bezpečie. Ako veľmi sú prítomné v pracovnom prostredí?
Čiastočne som to načrtol už v predchádzajúcej odpovedi. Ale rád to budem amplifikovať aj ďalej. A nielen ja, my v Alma Career Slovakia cez naše kanály, eventy a spolupracovníkov tieto celospoločenské témy šírime a ďalej budeme, aby sa jednak udomácnili, zároveň aby sa v spoločnostiach, a v tímoch aj naozaj uplatňovali.

Prečo firmy rozširujú svoje komunikačné stratégie o employer branding? Čo im to prináša?
Odpoveď zarámcuje náš rozhovor. Zamestnávatelia už pochopili, že sa na náročnom pracovnom trhu musia jasne zadefinovať, nepotrebujú len obsadiť pozície, ale hlavne priťahovať k sebe talenty, s ktorými sa dokážu zladiť v hodnotách a smerovaní spoločnosti. A neriešia to len externe voči verejnosti, ale aj interne voči existujúcim zamestnancom. Okrem toho, výskumy o prichádzajúcich generáciach a ich potrebách jasne hovoria, že oni potrebujú poznať hodnoty prác firmy a byť súčasťou niečoho, čo je síce práca, ale dáva zmysel. Do employer brandingu prenikajú aj prvky ESG, čomu sa veľmi teším, lebo to sú veľakrát reálne činy, výsledky a ľudské príbehy, ktoré za ESG stratégiami nachádzane. Nerobiť employer branding rozhodne nie je cesta. Robiť employer branding len preto, aby sme ho robili, tiež celkom nie. A robiť ho správne… na to prináša odpoveď aj naša anketa Najzamestnávateľ.

image

Najzamestnávateľ 2023

Víťaz ankety Najzamestnávateľ 2024 bude vyhlásený na základe troch kritérií:

  • umiestnenie v nominačnom liste
  • employer branding aktivity
  • hlasy verejnosti

Prečo by ste mali hlasovať?
Odborná porota už zverejnila nominácie do jednotlivých kategórií. A teraz dostáva slovo verejnosť. Organizátor ankety spustil na stránke www.najzamestnavatel.sk hlasovanie prostredníctvom formulára. Každý dostane zoznam firiem, za ktoré môže zahlasovať, a v ďalšom kroku napíše aj dôvod, prečo si zvolil danú firmu. Minulý rok prišlo firmám spolu vyše 131-tisíc hlasov, čo je historicky najviac. Do hlasovania sa zapojilo 46-tisíc unikátnych respondentov. Tento rok prichádzame so zmenou a budeme zbierať už iba unikátne hlasy. Týmto chceme búrať mýty o tom, že hlasovanie sa dá zmanipulovať tým, že sa viackrát zapojí extrémne množstvo interných zamestnancov.

Anketu o Najatraktívnejšieho zamestnávateľa 2024 vyhodnotíme na galavečeri 30. januára 2025. Podujatím budú sprevádzať moderátori, ktorých poznáte z našich Profesia Days, Oliver Jakubík a Tina Nekudová.

Najčastejšie dôvody výberu zamestnávateľa ako najatraktívnejšieho:

  • Kolektív a ľudia
  • Dobré meno spoločnosti
  • Pracovná istota
  • Dobré platové ohodnotenie a benefity
  • Silná, známa značka
  • Príjemné pracovné prostredie
  • Možnosť profesijného rastu

zdroj: Najzamestnávateľ 2023

image

Do hlasovania o Najzamestnávateľa 2024 sa môžete zapojiť aj cez tento QR kód.

 

 

 

 

 

 

 

Veková štruktúra hlasujúcich:

  • 15 – 24 rokov 5,1 %
  • 25 – 34 rokov 23,4 %
  • 35 – 49 rokov 49%
  • 50 – 64 rokov 18,2 %
  • 65 a viac 0,6 %

zdroj: Najzamestnávateľ 2023

 

Najatraktívnejšie benefity podľa hlasujúcich:

  • Flexibilný pracovný čas
  • Práca z domu
  • Zľavy na produkty a služby spoločnosti
  • Odborné vzdelávanie a účasť na konferenciách
  • Odmeny pri pracovných a životných jubileách
  • Dovolenka navyše
  • Príspevok na dôchodkové sporenie
  • Bezplatné vzdelávanie
  • Odmena za hospodárske výsledky
  • Strava nad rámec zákona

zdroj: Najzamestnávateľ 2023

Ako hlasovalo Slovensko:

  • Bratislavský kraj: 32,8 %
  • Trnavský kraj: 9,3 %
  • Nitriansky kraj: 14 %
  • Trenčiansky kraj: 5,7 %
  • Žilinský kraj: 8 %
  • Banskobystrický kraj: 7,7 %
  • Košický kraj: 12,3 %
  • Prešovský kraj: 10,3 %

zdroj: Najzamestnávateľ 2023

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. november 2024 10:53